Spade summit 600 2012 146"

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Tjena tänkte höra om nån vet vars man ska ha spaden? Valet står mellan en sno PRO spade som är delbar eller en hmk enligt den här länken http://www.google.se/search?hl=sv&gl=se&site=webhp&tbm=isch&source=hp&q=hmk+spade+snöskoter&oq=hmk+spade+snöskoter&gs_l=mobile-gws-hp.3...154.7694.0.7939.29.4.7.18.22.0.361.981.3-3.3.0...0.0...1ac.29ujBGgkhoY&biw=320&bih=416&sei=v1UdULrnDM7b4QSFwIGgCg#i=6. Men nån som vet nå bra fäste til spaden så man kan ha den på bandtunneln eller under huven? Har packlåda men Inte när jag leker bara på långturer,

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Det är bra skit. Fast beroende på spade så kan även "Quick Fist Mini 2-pack" vara lämplig.
Kör själv med sådanna i länken och har inte haft det minsta problem att tex spaden vill lossna, eller problem att få tillbaka den. Dock ska jag nog byta ut ena sidan till en mini för man får spänna den i botten med den större. Så det är bara bättre om det sitter ännu tightare.

oskarbaik

Välkänd medlem
4 jul 2010
752
0
16
Luleå
ja biltema spaden funkar ju men är inte direkt särskilt effektiv då den är så spetsig och nästan all lössnö faller av.. men de är väll bättre än inget iallafall :beer:

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
På skoterdelen.com verkar dom ha hmk spadar kvar och så har dom nå billigare typ av spade som jag har köpt :D Tror faktiskt den billigare kommer funka bra till vintern va inte för racklig.

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Joo såg det, haru den för 289? Eller den för 99? Vars ska du ha spaden? Tänkte köpa en som passar i min pack box :)

jo-han

Aktiv medlem
20 jan 2009
82
0
6
Kiruna
Jag köpte den för 289 och tänkte ha den i ryggan för har med mig reservdunken så får inte plats med den där bak :)

Niro

Välkänd medlem
11 dec 2008
228
0
16
Kilaforsfjäll
Köp hmk spaden tusan.. Kör med en sån själv, och lätt bästa spaden jag haft! Bra storlek på bladet och skaftet är lite längre än de flesta.. Och jag lovar dig... Sågen är guld! Värd varenda krona...

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
köpte först en från biltema den gröna lilla men sen såg jag en som påminde om hmk spaden på jula fast dock utan såg och lite rackligare än HMK men kostade ju bara 99, men tog mig en funderare att sågen ej inte behövs eftersom jag ändå har finskayxan alltid i packlådan. har även köpt en 10L dunk från clas ohlson att ha i packlådan så nu är man utrustad

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Köpte min hmk spade för att använda om en polare drar en lavin och blir begravd. Vi har inte sond eller sändare/mottagare så spaden är det som finns.

Inbillar mig att sågbladet på hmk'n är bra att såga upp snön med (då lavinsnö är galet hård)

Känns sådär att hugga med en yxa en sån gång i vart fall.

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jag har kört med HMK spaden hela förra vintern och är mkt. nöjd. Dock är sågen så sjukt jävla slö även när den är ny. Funderar allvarligt på att modda dit ett bättre blad. Den används ju en hel del :)

Låter ju som att det skulle vara läge att skaffa sond och transceiver för din del.....
Spaden är dålig på att söka rätt på folk ;)

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
joo om man kör i berg vars det är mye lavinras så är ju en bra spade nått att ha, men jag kör aldrig i fjället:/blir väll att köra mer i fjällen när man skaffat sig körkort. Går det inte bara att slipa bladet på HMK sågen?

M.Slagbrand

Välkänd medlem
25 feb 2010
284
1
16
Boden
Jo det gör det säkert.... problemet är nog att dom lackat bladet med tjock lack. Men jag har även stukat mitt ordentligt så jag gjorde ett litet ryck nu och monterade isär den. Ska fara och jaga rätt på ett långt tigersågsblad eller liknande imorgon så får vi se....
Men mest "bara för att". Det är ju inte så att den inte fungerar, den är bara lite slö. Men resten av spaden är grym!

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Köpte en BACKSIDE-rygga för nått år sen och den har funkat helt utöver alla mina förväntningar. Kostade 799kr (för mig det var 30+ rabatt när jag köpte dem ungefär i midsommartider). Djupmätarpinne, ispiggar och en helt suverän spade och en toppenväska att ha allt i plus matsäck för två (kaffe och mackor för fyra) :p Spaden är med löstagbart skaft och det går att göra den till en "snöyxa" också. Helt suverän! Tjockt gods och tjock lack. Har brytit och hackat en hel del is med dem. Skulle vara festligt med öppning för mindre såg eller något också men än så länge har vi klarat oss hyfsat :)