Snow wolverine prototyp 3, bilder

4

426H

Mmm kolfibertunnel. :rock: Den där kommer inte att bli billig.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Besserwisser klubben anropar, Komposit är den gjord av och väger ca 25 kg,
Boggin är från Adboivins, modellen heter zx2.
Kan ej svara på om det var dom som gjorde snowhawk boggina.
Man kan förövrigt köpa den löst via wolverines webshop, tror det är bult on på skotrar som har m10 boggin.

O.T: Är det att gå över forums reglerna 2 rader ovan?
Jorå dom gör inte bara boggien, det är AD Boivin som tillverkar hela Snowhawken. Eller ja motorn köper de väl in osv men det är Boivin som monterar och säljer vad jag vet... Sen har de även Expert X boggien som är allsmäktig :)
Gött me lite bilder på snövarulven btw :)
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Besserwisser klubben anropar, Komposit är den gjord av och väger ca 25 kg,
(Boggin är från Adboivins, modellen heter zx2.
Kan ej svara på om det var dom som gjorde snowhawk boggina.
Man kan förövrigt köpa den löst via wolverines webshop, tror det är bult on på skotrar som har m10 boggin.)

Den boggien finns att köpa till de flesta nyare maskiner ute på marknaden idag.
Polaren beställde en redan förra våren till sin warrior-06á och enligt honom så är det en mycket fin boggie.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
frågade idag när de visade maskin i Storåbränna...
Ingen till salu i år utan kommer nästa säsong (känns igen?)
Maskin de hade på plats var körbar men om de körde den eller inte vet jag inte då killen som var där fick mig att tappa intresset helt
175 000:- skulle den säljas för :O
Spelar ingen roll om den att den har "ride by wire" och är "extra utrustad från fabrik" som snubben där uttryckte det... känns som jag kan få en finare maskin för 175 000:-
anledning till försening var problem med elsystemet...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Bara de kan börja prånga ut dem till nästa säsong.. i stor upplaga. Ser ut som en mycket lovande sportskoter när man tittar och klämmer på den, utan tvekan, med stor känsla för detaljer.

Skulle åtminstone inte skämmas över att komma på en. Lite skönt att killen som visade den inte stod och lovade guld och gröna skogar, utan pratade lite mer utifrån hur den fungerar i verkligheten.

 

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
Äntligen några fler smarta personer visar sig i denna värld. Även dom verkar ha förstått att 4-takt är framtiden på snö :D
 

Gubben

Välkänd medlem
4 dec 2007
154
0
6
som sagt, gammal redan när den ska lanseras.
kolla bara på nya polaris rush, där snackar vi nytänk, slippa dämparen nere i boggien, grymt.
sen om det kommer funka är en annan femma....:hmmmm:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Bilder och fakta kommer under veckan.
Så det blir ganska mycket svar på tal för er som är intresserad av hur detta bygge har gått tillväga.

Ta bilder var faktiskt inget större problem då jag förklarat vad jag har tänkt använda dom till.
Hade ju lovat jag skulle skriva lite men har inte haft tid att redigera nå bilder än.

Dom har verkligen tänkt till på vissa delar och jag är säker på att åtminstonde en annan skoter tillverkare kommer ta efter.
Brogge :

Vart har alla utlovade bilder tagit vägen ?



.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Bara de kan börja prånga ut dem till nästa säsong.. i stor upplaga. Ser ut som en mycket lovande sportskoter när man tittar och klämmer på den, utan tvekan, med stor känsla för detaljer.

Skulle åtminstone inte skämmas över att komma på en. Lite skönt att killen som visade den inte stod och lovade guld och gröna skogar, utan pratade lite mer utifrån hur den fungerar i verkligheten.

Upp med fler bilder från hela träffen i "Strömsund"-tråden också. Var så kallt och snöigt att jag inte tog fram kameran själv, gick förresten knappt runt och kikade hos alla tillverkare heller.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Kikade på den igår för första gången. Fint bygge, speciellt under huven verkade det som. Jag diggar looken som tusan, men fronten var låg och jag vet inte heller om körställningen var ultimat, fast allt var ju ställbart. Dock bluddrade den än.
Och jävl*r vad den lät!:hello:

Den vägde förresten typ 235kg om jag minns rätt.
 
Last edited:

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Tjena, det tog en stund att få upp detta men nu kommer äntligen lite bilder och fakta om projektet SNOWOLVERINE.

Motorn är av märket FOLAN.
Folan motorerna används av amerikanska brandkåren för att pumpa vattnet ut ur brandposterna, anledningen till att de valde dessa motorer är att dem är driftsäkra och har ett bra vridmoment.
Orginal ligger motorn på 1116cc och ca 140hk. Björn som guida oss runt idag visste inte exakt vad effekten låg på och ville inte lova nånting, därför sa han runt 130-140hk utan turbo och ca 180hk med turbo. Så vem vet det kanske finns mer effekt ur denna urstarka v-twin.
Och drag i motorn finns det, reklam filmen dem spela in så låg bromsarna på under hela inspelningen och dem körde slut på en uppsättning bromsklossar under dagen och ingen av förarna kände av det speciellt mycket när dom körde.

Det kommer sitta både vänster och högergas på som orginal, och gasen styrs elektroniskt.
Backen kommer vara av eltyp, och en smart lösning här är att om du gasar fullt från stillastående på backen så kommer motorn långsamt höjja varvtalen. Det för att förhindra effekten av att man kastas över styret.

Hastighets mätaren är en rund consol där du kommer få all information som du kommer behöva ett knapptryck bort mitt på styret.

Nyckel systemet kommer liknas vid en bil med "knapp trycks" nyckel, med andra ord ska du försöka sno skotern måste du ha en speciellt kodad nyckel, ungefär som d.e.s.s systemet som brp använder sig av. Hela styrboxen kommer sedan också vara injuten för förhöjd säkerhet.

Kylningen till motorn kommer gå via rör i fotstegen och restvärmen kommer sedan gå upp och in under dynan för behaglig åkning för föraren, ungefär som skjärtvärmare.

Comet team variator är orginal, även slp pp skidor, öhlinare runt om utom i sitsen som är en fox dämpare levererad av Dr.spoke.

Chassiet är gjort i rostfria stålrör, anledningen är att det ska kunna vara enkelt att laga om olyckan är framme/förhindra att "kylaren" går sönder om man knäcker chassiet då stål är mer böjdbart än aluminium.
Annars så är det kolfiber för hela slanten.

Nästan allting görs för hand utom vissa delar som görs i cnc maskiner. Dem gör det mesta själv och kan därför få ned priset på produktionen.

Dem har redan gjort iordning ett reservdels lager där du kan köpa varenda liten pryl löst för att snabbt kunna lösa reserv dels problem, om problemen uppstår.

Ställbart styre och sits är en av alla finesser som finns.

Stående och sittan ställning kändes helt okej fakiskt, även om styret kanske blev lite högt när man satt ned, men sätt på en styrhöjjare på vilken skoter som helst så känns det högt när man sitter ned.


Jag tror att detta kommer vara en skoter som kommer ha stor chans att delta i konkuransen i 4t hysterin. Ett lite högt pris men det blir ju så när det än så länge inte är någon stor produktion, men nu får du svensk hantverks kvalitet ut i varenda liten del också för dom 210000kr du betalar också. Sen har dem en prototyp ide som dom just nu väntar att få patent på, och den prototypen om dom får ut den på marknaden så kommer den verkligen sätta en ny milstolpe i utveckligen för snöskotrar. Den prototypen är även tänkt ska användas av Svenska Militären tyckte jag dom snacka om.
Nu har jag säkert glömt hälften av allting dom sa, och säkert förvrängt lite av det dom sa också.

Ca 120 skotrar har jag för mig att dom har beställning på till nästa år.

Det har tagit tid att göra detta men här kom det iaf lite fakta och några bilder :)
Sen kommer detta inlägg även betygsättas av min lärare så nu får gärna tycka till om det jag skrivit också, jag kanske kompletterar denna tråd lite sen om jag kommer på något mera.
Tyvärr hade dom ingen färdig skoter med kåpor när vi var och hälsa på, då dem skickar iväg maskinerna så fort dem blir färdiga och så här sent på året har säkert många redan sett skotern och vet mer om den än mig.


Fotnot: Dr.spoke är en cykelaffär i fjollträsk som är det enda företaget i Sverige som renoverar Marzocchi dämpare.
C N C maskin är som en fräs som kan fräsa 3dimensionella delar i dom flesta material.



Komposit boggie

Justeringen





Slutburk i kolfiber

Sitsdämp

Sitsdämp

Rent chassie

kylarn





Lite mer än bara chassie

Björn demonstrerar lite

Bakifrån







Tack för mig.
//Erik Brohagen