Snart kommer 2022

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Nyheterna för 2022 verkar vara elektronisk justering av dämparna ( det har dom dock haft något är nu på vissa modeller)

Hardcore som 146
Ny primär

Detta av en rätt trovärdig källa, möjligen att ac håller något hemligt till släppet men tvivlar.
Ja eftersom bilderna legat uppe ett tag på alla nyheter så har din trovärdiga källa säkert sett samma bilder.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Riot X kommer att uppdateras med ny motor på +165 hk, dock fortfarande en 800cc, blir även en ny variator. Lär väl bli samma motor i M8000 gissar jag. Enligt rykten har Arctic en hel del nytt på gång som skulle ha kommit redan nu men som blivit försenat pga Covid.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Riot X kommer att uppdateras med ny motor på +165 hk, dock fortfarande en 800cc, blir även en ny variator. Lär väl bli samma motor i M8000 gissar jag. Enligt rykten har Arctic en hel del nytt på gång som skulle ha kommit redan nu men som blivit försenat pga Covid.
Fast 165 kusar utlovade dom ju redan 2020 när dom uppdaterade motorn?

Men kanske är ännu en uppdatering, antar att man helt enkelt får vänta tills nästa vecka.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Riot X kommer att uppdateras med ny motor på +165 hk, dock fortfarande en 800cc, blir även en ny variator. Lär väl bli samma motor i M8000 gissar jag. Enligt rykten har Arctic en hel del nytt på gång som skulle ha kommit redan nu men som blivit försenat pga Covid.
Nå tur att man ska byta snömaskin först till 2023 modellerna sen vad det blir återstår att se, men misstänker A-C har fler nyheter till 2023.
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Känns som att man måste träffa rätt när det gäller sina nyheter de närmaste två åren, annars kan det bli tufft att överleva som märke. Sorgligt att man sovit så länge.
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
De firar ju 60 år 2022 men jag är rädd att det blir bara ett "jaha" vad det gäller modellerna som släpps och sedan ett firande att chassit är 10 år gammalt eller liknande.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Alla var ju övertygade om dom skulle släpps stora saker till 2022, eftersom dom nu endast ser ut att komma med nya färger så tror jag tyvärr att det är på tok för sent att vänta till nästa år.

Jag var redo att byta bort min 19 mot en ny men då vill man gärna ha någonting som är annorlunda och inte exakt samma skoter med annan färg.

Jag lider faktiskt med handlarna, bara titta på vilka nyheter poo kommer med.Ac orkar inte ens bry sig om att byta ut en stänklapp,eller fixa en bättre luftburk trots att det är småsaker som har efterfrågats i 8-10 år.
 
Reactions: asker

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Alla var ju övertygade om dom skulle släpps stora saker till 2022, eftersom dom nu endast ser ut att komma med nya färger så tror jag tyvärr att det är på tok för sent att vänta till nästa år.

Jag var redo att byta bort min 19 mot en ny men då vill man gärna ha någonting som är annorlunda och inte exakt samma skoter med annan färg.

Jag lider faktiskt med handlarna, bara titta på vilka nyheter poo kommer med.Ac orkar inte ens bry sig om att byta ut en stänklapp,eller fixa en bättre luftburk trots att det är småsaker som har efterfrågats i 8-10 år.
Så fast det behöver ju inte vara bättre för att det kommer ett nytt? men tunneln är ju en annan sak.
Tror det kommer först 2023 om det inte kommer i som 2022, eller mitt under säsongen.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Så fast det behöver ju inte vara bättre för att det kommer ett nytt? men tunneln är ju en annan sak.
Tror det kommer först 2023 om det inte kommer i som 2022, eller mitt under säsongen.
Jag menade inte att nuvarande är dåligt, tvärtom så tycker jag ascender är bra annars skulle jag inte ha kört en i 3 säsonger.

Men Ac måste uppdatera sig och släppa nytt, och kanske viktigaste av allt så måste dom ju lyssna på sina kunder.

Axys plattformen T.e.x är ju bra, ändå väljer polaris att uppdatera plattformen rejält och dom gör ju helt rätt, sedan har väl polaris sina brister också. Det jag försöker säga är att ac släpper bra saker/ har bra tekniska lösningar när dom väl släpps, men dom släpps år efter övriga tillverkare kommit med något nytt.

Säg att ac släpper sin turbo till 2023/24 den kommer ju då att vara gårdagens nyhet.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Ja det känns ju efter polaris släppet igår att de borde släppa en 2t turbo... Om de andra kör 850 turbo och Arctic 800 utan turbo så kan det bli tufft.. sen prismässigt lär inte turbo vara för alla.. är det måntro året då dyraste skotern inte är det givna köpet för precis alla som åker skoter?
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Jag menade inte att nuvarande är dåligt, tvärtom så tycker jag ascender är bra annars skulle jag inte ha kört en i 3 säsonger.

Men Ac måste uppdatera sig och släppa nytt, och kanske viktigaste av allt så måste dom ju lyssna på sina kunder.

Axys plattformen T.e.x är ju bra, ändå väljer polaris att uppdatera plattformen rejält och dom gör ju helt rätt, sedan har väl polaris sina brister också. Det jag försöker säga är att ac släpper bra saker/ har bra tekniska lösningar när dom väl släpps, men dom släpps år efter övriga tillverkare kommit med något nytt.

Säg att ac släpper sin turbo till 2023/24 den kommer ju då att vara gårdagens nyhet.
Tror du att dom släpper ett nytt chassi samtidigt som det kommer turbo? Dom har ju en på gång iaf, inte förvånande om den kommer mitt under den kommande säsongen?

Jag har sagt i 6 års tid att den dagen Arctic kommer med en 2T turbo köper jag en men nu vette fan, tycker inte alls det är värt pengarna sen är det ju så att jag som kör blandad körning 200-400 mil per säsong vill ha en som tar lite mindre soppa och det har ju aldrig A-C varit kända för och där ligger Polaris och A-C långt efter Rotax 850. (Har ägt alla)
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Snackade med en handlare igår, och han hade fått indikationer om att inte förvänta sig några stora nyheter, till 2022. De större nyheterna kommer först 2023.
 

Gator

Aktiv medlem
1 feb 2021
79
10
8
33
Norrbotten
Såg faktiskt släppet inatt, och vill inte verka som en gnällspik men det är nog det absolut sämsta släpp som förekommit. Att det dessutom är deras 60års jubileum gör det ännu mera obegripligt.

En sak är säker och det blir märkesbyte nu. Frågan är bara lynx eller polle...
 

Grahn

Välkänd medlem
1 jan 2000
456
1
18
44
Norrlänska skogen
Såg faktiskt släppet inatt, och vill inte verka som en gnällspik men det är nog det absolut sämsta släpp som förekommit. Att det dessutom är deras 60års jubileum gör det ännu mera obegripligt.

En sak är säker och det blir märkesbyte nu. Frågan är bara lynx eller polle...
60 år och man får ett extra märke på huven 😅
Nä blir det nytt får man välja mellan att byta remmar eller tändstift och motorproblem.. 😉
 

Kreator

Aktiv medlem
19 feb 2010
66
24
8
Kalix
Otroligt tunt nyhetssläpp, som förväntat. Supernöjd som jag är med min Riot X kommer jag att köra med den även nästa säsong så får vi se om det brakar till rejält till 2023. Gör det inte det kommer handlarna ha svultit ihjäl.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Så vad är det som är så nytt med den nya variatorn? På de kort jag sett är det bara en till Comet/P85-klon med en förstärkningsring runt korset. Någon som hittat en mera ingående beskrivning av denna variator?
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Detta är nytt i motorn iaf.

Nya cylindrar, kolvar, förbränningskammare, svänghjul, och fuelrail, Ny bränslekalibreringsstrategi och Arctic Power Valv system med 3-stegs avgasportar via sidventiler.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Så vad är det som är så nytt med den nya variatorn? På de kort jag sett är det bara en till Comet/P85-klon med en förstärkningsring runt korset. Någon som hittat en mera ingående beskrivning av denna variator?
Den är lättare och mindre vilket nog gör att dom kan göra en smalare skoter i framtiden.
 
Last edited: