Snöskoterolyckor- vart är vi på väg?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Siffrorna har såvitt jag förstår en 100%-ig konfidensgrad. Lägg till att dödsfallssiffrorna inte fluktuerar oförutsägbart så borde dessa siffror ses som rättvisande.

V.G. ge dig inte in i en diskussion och börja med att underkänna diskussionsunderlaget med ditt ogillande som enda anledning.

Varför pratar du om källkritik? Mer trovärdigare än detta blir knappast siffrorna. Sen att media randar en del får stå för dem och det påverkar varken vår diskussion eller siffrorna som sådana.
Vad jag har förstått, så är den sammanställda skoterolyckstatistiken enbart hämtat direkt från tidningsartiklar som berör skoterolyckor. Och är det så, så är ju resultatet i denna statistik inte riktigt 100%, då det inte är säkert att alla olyckor blivit uppfångade, samt att man i dom flesta fall bara går på vad en journalist skrivit !

Det bästa vore ju att man på något sätt, även fick ta del av polisrapporterna från samtliga olyckor (Namn och personnummer kan ju vara överstrukna), och som jag sagt tidigare, att även maskintyper, motoreffekt, kamhöjd, finns med i statistiken.
Det är ju först då som man kan ta död på dom flesta myterna om snöskoteråkarna och deras fordon.
Och kanske det viktigaste, få opinoinsbildare och beslutsfattare att förstå vad som orsakar olyckor och vad som behöver göras för att förebygga olyckor.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Håller med dig i många saker du skriver, men det vore intressant att få ta del av den information/statistik som visar att sk. Hillclimbing etc. är en stor dödsorsak i dom snöskoterrelaterade dödsolyckorna.
Skulle också vilja veta detta.
Det ska mycket till om man kör ihjäl sig vid sån åkning, om man inte hamnar under en lavin.
Har det dött någon i en lavin utlöst av en skoter på senare tid?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Skulle också vilja veta detta.
Det ska mycket till om man kör ihjäl sig vid sån åkning, om man inte hamnar under en lavin.
Har det dött någon i en lavin utlöst av en skoter på senare tid?
Nix, den senaste var han som tragiskt nog stod och filmade kompisarnas körning i en brant i Gränsen 1/4 2006.

Tråkigt nog finns inte ens brytningen lavin i statistiken, än mindre maskintyp, reggad /oreggad, ålder på skadad/förolyckad, med eller utan förarbevis osv.

Det fanns dessutom mörka spådomar i höstas om att nästa lavinoffer skulle vara en snöskoterförare från officiellt håll
http://fjallsakerhetsradet.se/Press_media/Pressmeddelanden/Nasta-lavinoffer-sannolikt-en-skoterakare/

Hur det gick vet vi, ingen ännu detta år av snöskoterförare i alla fall!!!! och tystnaden är total

Tragiskt nog var det en pistör inblandad i en dödsolycka, dessutom under arbete så det kommer säkert riktlinjer från AMV vad det lider.

Givetvis har ett par skidåkare dragits med i en lavin också i Idre/Nipfjället om jag minns rätt.

Slikt passerar dock rätt obemärkt hos både media och myndigheter.

V.G. ge dig inte in i en diskussion och börja med att underkänna diskussionsunderlaget med ditt ogillande som enda anledning.

Varför pratar du om källkritik? Mer trovärdigare än detta blir knappast siffrorna. Sen att media randar en del får stå för dem och det påverkar varken vår diskussion eller siffrorna som sådana.
Så därav min kära Arjeplogare, kritiken kommer utifrån kunskap och insikt i sak, annars hade den inte kommit överhuvudtaget!

Dessutom, jag är 100% övertygad om att med rätt hantering skulle positionerna för oss snöskoteråkare kunna flyttas fram åtskilliga steg, har man fakta och väl grundade slutsatser så kan det mesta hanteras redan innan det uppstått i t ex media, det gäller bara att vilja nyttja de rätta nycklarna och ligga på förhand, agerar man i oförstånd i efterhand, dåligt påläst så är det bara att kasta bensin på elden som uppstått.

Ett exempel på statistik med hyfsad upplösning går att hitta hos SMC där man jobbar aktivt med detta på ett, i mitt tycke kommunikativt sätt där en del grundlösa påståenden aldrig kommer upp till ytan eftersom statistiken finns tillgänglig som grund för vem som än behöver den.

http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Statistik/

Kompletteras denna med regelbunda pressmeddelanden för att medvetandegöra media och myndigheter är det ännu bättre och ger mindre utrymme för att frågor ska ställas som kan besvaras spekulativt.

MC/Snöskoter är jämförbara till numerär, förra året gick det åt 44 mc förare tråkigt nog men det går att se i upplösningen vilka olika maskintyper de representerar, ålder på förarna samt trafiksituation

Last edited:

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Skämt åsido vad tror du att du finasierar utanför din kommungräns ?
En hel del, bland annat dina operationer när det väl smällt. Kommunen tar vid och betalar för sjukvården när du är färdigpaketerad på sjukan och ska in på ett hem, innan är det dina polare i övriga landet som betalar. Går det riktigt åt h-vete så skall du väl söderöver för operationer då Umeå saknar kompetensen.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Noterade i gårdagens nyhetsflöde att på MC sidan historiskt är 25% av de förolyckade utan behörighet att framföre det fordon de kraschat med, förra året var det dessutom 30 %!!

Skulle vara intressant att kunna se detta i statistik för snöskoterolyckor också!.
Dels naturligtvis fakta bakgrund för de av oss som inte behöver förarbevis och dels inom ålderspannet för de som är tvungna att ha förarbevis sedan 2000.

Berör ju idag tillräckligt antal årskullar för att kunna ge en rättvisande bild av hur förarbevisutbildningen egentligen lyckats nå ut efter 10-12 års tvång.

Empiriskt upplever jag det som att en hel del kör utan förarbevis av de yngre årskullarna som har tvång på det.
OBS. jag drar inga slutsatser för eller emot detta beteende så länge förarbevisutbildningen sker på ett så kvalitetsmässigt skiftande sätt över landet

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
En hel del, bland annat dina operationer när det väl smällt. Kommunen tar vid och betalar för sjukvården när du är färdigpaketerad på sjukan och ska in på ett hem, innan är det dina polare i övriga landet som betalar. Går det riktigt åt h-vete så skall du väl söderöver för operationer då Umeå saknar kompetensen.

Mjae.... Skulle inte tro det. Umeå ett regionalt centrum. Det finns inget flöde av skatte pengar från ett regionalt centrum till glesbyggd.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Jag skulle vilja spinna vidare på iden om att folk i Umeå och liknande städer finansierar kostnader för skoter döden i glesbyggd. Det är inte helt lätt att följa flödet av skatte pengar i Svedala. Det finns ju massor med människor i en stad som Umeå som inbillar sig att sjukhuset som man ser har Umeåborna finansierat.

Hur finansieras Landstinget? Vad jag förstår så finansieras Landstinget genom skatter i länet och genom ev utjämnings skatt och övriga generella statliga bidrag.

Men innan vi är där att Landstinget får in sina skatter så kan man ju granska hur staden Umeå gynnas missgynnas av staten i förhållande till en små ort som Arjeplog.

Statens totala utgift enligt en skrift som heter statens budget och regionernas utveckling ser ut på följande sätt

Arjeplog utgift per person för staten 60 000 kr per person

Umeå utgift per person för staten 64 700 kr per person

Enligt en utredning som heter regional politisk utredning 1999 fördelas dessa utgifter i 4 delar.
Regionalpolitik Förvaltning individ stöd och transfereringar.

Fördelningen till regionalpolitik och transfereringar är i Umeå 19367 kr per person. Dessa verksamheter kommer att skatta i Umeå kommun

Fördelningen till regionalpolitik och transfereringar är i Arjeplog 12 121 kr per person. Dessa verksamheter kommer att skatta i Arjeplogs kommun.

Redan där har städer som Umeå fått en gräddfil i skatte sammanhang som blir svår att äta tillbaka och finansiera något som pågår i Arjeplog.

På pappret drar Umeå in 52 400 kr per skalle

På pappret drar Arjeplog in 47 000 kr per skalle

Statens inkomster är knivigare då Juridiska personers skatt ser ut som den gör…. I Arjeplog finns inget huvudkontor för något som får siffrorna att verka snygga. Skatten som produceras i Areplog betalas sannolikit in i städer som Umeå.

Sjukhuset i Umeå har alltså finansierats av

1 mer generös politik mot Umeå i förhållande till Arjeplog som gör att skatte inkomsterna av konstalde skäl blir högre i Umeå än Arjeplog.

2 Ännu mer bidrag i form av robin hood skatt och övriga generella bidrag till landstinget från staten

Nää inte finansierar någon Umeåbo någon skoterskadad människa i glesbyggden

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
A men chilla lite J Att kasta in en brandfackla i ett fikarum eller ett forum är en fullständigt normal företeelse. Men visst lite för vass ton lite för spetsiga inlägg trots att jag eg är en mjukis byxa J. Men jag står för ca 98 % av det jag skrivit om skoter säkerhet.
Det finns inget som är så meningslöst som att debattera säkerhet med det allra flesta skoter polare. Mxz snubben rallykalle som hornen växer ut på under körning. När vi sedan snackar säkerhet så framstår han som en frikyrkopastor. Någon sådan är han inte, inte heller i denna församling där många framstår som frikyrkopastorer är heller inte just det. Utan att ha botaniserat i fotodelen av forumet så tror jag inte att säkerhets trådar och fotodelen går riktigt i takt med varandra
Eller kompisen groggpelle för den delen. Det är oerhört svårt att snacka om fyllekörningen då skogsblomma romatiken i byarna är stor. I detta fall är det så att man faktiskt kan inta en inställning om Darwin at work och survival of fittest då alla vet att det eg är en dålig ide.
Det handla heller inte om mycket som behövs tror jag, det handlar inte om att förbjuda och att stalinistisk anda tvinga andra att göra som jag köra 40 efter led. Men försöka snacka med polare och funder om det där är så eller var så bra.
Det svåraste själv tycker jag laviner är, finns flera sjöar som jag skulle vilja testa men branta snörika fjällsidor gör att jag skiter i det samt vittnes mål från folk som sett laviner dra över dessa sjöar. Här handlar det om kunskap och det verkar inte någon som jag känner ha iaf även om de äldre talade om snö sorter hit och dit.

over and out

Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Angående Snofeds Olycksstatistikarbete, Visst är det ett lovvärt arbete, men som sagts tidigare, går ju säkert att vässa upp lite.
http://www.snofed.se/default.asp?oewCmd=3&id=80652&archiveid=1610
Sent skola syndaren vakna, nä skämt åsido, det är bra att de vaknar till, behövdes ju bara lite eld under brasan...........

Sammanställningar , nyheter och pressmeddelanden typ detta bör ske systematiskt för at på ett Pro-Aktivt sätt mota "Olle i Grind", grundläggande fakta och statistik är svårt att vrida och ju mer känd och argumenterad för desto bättre.

Ser med viss tillförsikt fram mot en högre upplösning dvs fler urvalsfaktorer i sammanhanget, inte minst detta med förarbevis eller ej, maskintyper, verksamhet typ långvarig snöskotermissbrukare eller turist med 45 min på dynan osv osv.

Jag skulle vilja spinna vidare på iden om att folk i Umeå och liknande städer finansierar kostnader för skoter döden i glesbyggd. >>>Nää inte finansierar någon Umeåbo någon skoterskadad människa i glesbyggden
Hur den sk välfärden finansieras och hur pengarna nyttjas på ett kostnadseffektivt sätt eller inte är en stor fråga men knappast här va?
Själv brukar jag fundra på sådant när man sitter på "huset" i stugan och ser solen gå upp genom det hjärtformade fönstret, slutsatsen blir alltid densamma dvs att jag betalar mer än väl för olika eventualiteter och har aldrig nyttjad dem, förhoppningsvis håller det sig så tills askan sprids för att så småningom sedimenteras för evigt längs kalixälvens dalgång

Vilket som bidrar vi snöskoteråkare med en hel del och ofta sysslar vi med en massa annat som drar in direkta och indirekta skatter också så vi betalar nog för oss.

Inge riktig fart här trots lite trollning av Stugsittaren :eyebrows:
Det viktigaste är att öka medvetenheten och skapa överspridning av olika tips och råd, fastnar en än så liten del av något hos någon är mycket vunnet.

Riskbedömningen är central vad vi än gör och de flesta av oss tar en kalkylerad risk då och då, vi som klarar oss längst är ofta medvetna om den risk vi tar i förväg och mer eller mindre förberedda på den

Tänk bara om fler hade isdubbar tillgängliga att hänga på sig om/när de tar en kalkylerad risk på svag is.

Tänk om den som hamnat i stöpavatten hade ett rejält ombyte med sig och slipper nedkylning vilet i senare läge kan ge dåliga beslut.

Tänk om de med havererad maskin i kalla februarinatten hade tändstickor och lite tändved med sig, alternativt någon annan typ av liten värmekälla.

Tänk om alla hade kniven med ! (joru, mer än en gång har man blivit stoppad för att låna ut kniv för remslamsorna.

Tänk om alla hade en vettig uppsättning verktyg med sig och ett hum hur de kan nyttjas.

Tänk om alla kunde byta rem

Ja listan kan göras lång, tänk om frasen har bara historisk betydelse egentligen då det handlar om att lära av egna och andras misstag och inte upprepa dem.

Fast Darwin finns ju alltid med också, enklast att tänka som AE," A clever person solves the problems, A wise one avoids them"

De flesta av oss vandrar mellan dessa bägge epitet i stort och smått, en del mer än andra, urvalet gör dock att säkraste kortet är att hålla sig till det senare och bygga vishet utifrån egen och andras erfarenheter.

Som barnafar har du säkert insett det självklara i metodiken för att lära barnen klara sig i naturen och säkerligen loopat tillbaka till egna upplevelser för några decennium sedan

"Då du undervisar din son så undervisar du också din sonson"
(bristen på genusifiering tar jag inget ansvar för utan hänvisar med varm hand till "Talmud" och det tar väl 2-3 000 år till innan genus blir ett modeord på den breddgraden> något rejält för Gudrun att bita i skulle jag tro.

Var medveten om dina tankar, de blir dina ord.
Var medveten om dina ord, de blir dina handlingar.
Var medveten om dina handlingar, de blir dina vanor.
Var medveten om dina vanor, de blir din personlighet.
Var medveten om din personlighet, för den blir ditt öde.

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Jävligt fint inlägg alltså !

Hur den sk välfärden finansieras och hur pengarna nyttjas på ett kostnadseffektivt sätt eller inte är en stor fråga men knappast här va?

Sant dock ett direkt svar på mitt ansvarslösa beteende på skotern. Som jag på goda grunder menar är en storm i ett vattenglas. Att folk i ett regionalt centrum inte på något sätt finansierar skoterskador i glesbyggd då de inte finansierar sin egen aptit på skatte medel.

Det viktigaste är att öka medvetenheten och skapa överspridning av olika tips och råd, fastnar en än så liten del av något hos någon är mycket vunnet.

Riskbedömningen är central vad vi än gör och de flesta av oss tar en kalkylerad risk då och då, vi som klarar oss längst är ofta medvetna om den risk vi tar i förväg och mer eller mindre förberedda på den

Tänk bara om fler hade isdubbar tillgängliga att hänga på sig om/när de tar en kalkylerad risk på svag is.

Tänk om den som hamnat i stöpavatten hade ett rejält ombyte med sig och slipper nedkylning vilet i senare läge kan ge dåliga beslut.

Tänk om de med havererad maskin i kalla februarinatten hade tändstickor och lite tändved med sig, alternativt någon annan typ av liten värmekälla.

Tänk om alla hade kniven med ! (joru, mer än en gång har man blivit stoppad för att låna ut kniv för remslamsorna.

Tänk om alla hade en vettig uppsättning verktyg med sig och ett hum hur de kan nyttjas.

Tänk om alla kunde byta rem

Ja listan kan göras lång, tänk om frasen har bara historisk betydelse egentligen då det handlar om att lära av egna och andras misstag och inte upprepa dem.
Att tänka igenom allt man kan råka ut för om och om igen underlättas av en långt skoter CV. Säkerhet för mig och min familj genomsyrar mitt agerande och mitt skoter liv. Självklart finns det ett pedagogiskt problem med pälsmössan. Att få kondens i balaklavan immade glasögon glipor som orsakar förfrysningar och bristande uppmärksamhet på körningen där av.

Stöpvattnet som exempel är en mycket stor fara då man är ensam , jag har löst det med att borra ner en björk med isborren och vajer blockat mot den. Alltid kommit undan. Ett hett överlevnads tips är tex att ha en stearin indränkt pappers bit som man kan göra eld med på det suraste ved som finns.

"Då du undervisar din son så undervisar du också din sonson"
(bristen på genusifiering tar jag inget ansvar för utan hänvisar med varm hand till "Talmud" och det tar väl 2-3 000 år till innan genus blir ett modeord på den breddgraden> något rejält för Gudrun att bita i skulle jag tro.

Var medveten om dina tankar, de blir dina ord.
Var medveten om dina ord, de blir dina handlingar.
Var medveten om dina handlingar, de blir dina vanor.
Var medveten om dina vanor, de blir din personlighet.
Var medveten om din personlighet, för den blir ditt öde.
Jag ska tänka på det.