Angående Snofeds Olycksstatistikarbete, Visst är det ett lovvärt arbete, men som sagts tidigare, går ju säkert att vässa upp lite.
http://www.snofed.se/default.asp?oewCmd=3&id=80652&archiveid=1610
Sent skola syndaren vakna, nä skämt åsido, det är bra att de vaknar till, behövdes ju bara lite eld under brasan...........
Sammanställningar , nyheter och pressmeddelanden typ detta bör ske systematiskt för at på ett Pro-Aktivt sätt mota "Olle i Grind", grundläggande fakta och statistik är svårt att vrida och ju mer känd och argumenterad för desto bättre.
Ser med viss tillförsikt fram mot en högre upplösning dvs fler urvalsfaktorer i sammanhanget, inte minst detta med förarbevis eller ej, maskintyper, verksamhet typ långvarig snöskotermissbrukare eller turist med 45 min på dynan osv osv.
Jag skulle vilja spinna vidare på iden om att folk i Umeå och liknande städer finansierar kostnader för skoter döden i glesbyggd. >>>Nää inte finansierar någon Umeåbo någon skoterskadad människa i glesbyggden
Hur den sk välfärden finansieras och hur pengarna nyttjas på ett kostnadseffektivt sätt eller inte är en stor fråga men knappast här va?
Själv brukar jag fundra på sådant när man sitter på "huset" i stugan och ser solen gå upp genom det hjärtformade fönstret, slutsatsen blir alltid densamma dvs att jag betalar mer än väl för olika eventualiteter och har aldrig nyttjad dem, förhoppningsvis håller det sig så tills askan sprids för att så småningom sedimenteras för evigt längs kalixälvens dalgång
Vilket som bidrar vi snöskoteråkare med en hel del och ofta sysslar vi med en massa annat som drar in direkta och indirekta skatter också så vi betalar nog för oss.
Inge riktig fart här trots lite trollning av Stugsittaren :eyebrows:
Det viktigaste är att öka medvetenheten och skapa överspridning av olika tips och råd, fastnar en än så liten del av något hos någon är mycket vunnet.
Riskbedömningen är central vad vi än gör och de flesta av oss tar en kalkylerad risk då och då, vi som klarar oss längst är ofta medvetna om den risk vi tar i förväg och mer eller mindre förberedda på den
Tänk bara om fler hade isdubbar tillgängliga att hänga på sig om/när de tar en kalkylerad risk på svag is.
Tänk om den som hamnat i stöpavatten hade ett rejält ombyte med sig och slipper nedkylning vilet i senare läge kan ge dåliga beslut.
Tänk om de med havererad maskin i kalla februarinatten hade tändstickor och lite tändved med sig, alternativt någon annan typ av liten värmekälla.
Tänk om alla hade kniven med ! (joru, mer än en gång har man blivit stoppad för att låna ut kniv för remslamsorna.
Tänk om alla hade en vettig uppsättning verktyg med sig och ett hum hur de kan nyttjas.
Tänk om alla kunde byta rem
Ja listan kan göras lång, tänk om frasen har bara historisk betydelse egentligen då det handlar om att lära av egna och andras misstag och inte upprepa dem.
Fast Darwin finns ju alltid med också, enklast att tänka som AE," A clever person solves the problems, A wise one avoids them"
De flesta av oss vandrar mellan dessa bägge epitet i stort och smått, en del mer än andra, urvalet gör dock att säkraste kortet är att hålla sig till det senare och bygga vishet utifrån egen och andras erfarenheter.
Som barnafar har du säkert insett det självklara i metodiken för att lära barnen klara sig i naturen och säkerligen loopat tillbaka till egna upplevelser för några decennium sedan
"Då du undervisar din son så undervisar du också din sonson"
(bristen på genusifiering tar jag inget ansvar för utan hänvisar med varm hand till "Talmud" och det tar väl 2-3 000 år till innan genus blir ett modeord på den breddgraden> något rejält för Gudrun att bita i skulle jag tro.
Var medveten om dina tankar, de blir dina ord.
Var medveten om dina ord, de blir dina handlingar.
Var medveten om dina handlingar, de blir dina vanor.
Var medveten om dina vanor, de blir din personlighet.
Var medveten om din personlighet, för den blir ditt öde.