Snödjup i Sverige just nu?

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
svar nej lynxtuktarn, det är inga 30-35 cm i Umeå just nu.. gå ut på gårn och mät på platta marken så hittar du inga 30-35 cm.. dröm vidare..
 

Slednecker

Välkänd medlem
1 jan 2000
226
0
16
Norra Dalarna
Alltså, kan nån säga hur mkt snö det det är i Gävle-Söderhamn-Ljusdals området? Om det är värt att lasa och åka dit!
Snälla, ärliga siffror nu!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Fan den här tråden börjar likna fiskehistorierna min morfar drog när han hällt i sig vodka...

Jag misstror er inte som säger att ni har fått 50cm snö men det luktar konstigt när det hela tiden är nya bud...

Finns det ingen bild har det inte hänt!
 

mr-cave

Välkänd medlem
17 nov 2010
156
0
6
Gagnef
Som jag skrev 30-40 cm i Trödje.. ca 2 mil norr om Gävle.. ingen botten alls... inga isar.. funkar på skogsvägar o åkrar att leka av sig..
Samma här hemma i Gagnef 2mil norr om Borlänge.... ca 30-40cm PUDER, ingen botten, inga isar, stenkänningar efter leden som ingen såklart slasat eftersom allt bara åker undan när man kör... Skogsbilväg funkar "oneway", på tillbakavägen hör man ständigt stenar som kvider under styrstålen.
Trodde aldrig jag skulle önska blidväder men det behövs nu för att det ska få sätta sig å bli nån botten.... suck!
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Sandviken-Järbo-Kungsberget området är det hur åkbart som helst. Hade över 70cm på tomten igår kväll och det har snöat nästan hela natten. Hä ba å åk :)
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det närmar sig väl en bit över 1dm nu i ö-vik. Samt att det som kommit i natt verkar haft lite mer tyngd i sig då det bara är typ 3minus nu :)
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
svar nej lynxtuktarn, det är inga 30-35 cm i Umeå just nu.. gå ut på gårn och mät på platta marken så hittar du inga 30-35 cm.. dröm vidare..
Beror på vars du är bor i umeå, snöat mer ute vid kusten än inåt en bit, pendlar mellan Obbola-vännäs dagligen och i vännäs är det bra mycke mindre än i ume, och här i obbola så är det 20-25 cm mätt på platten på gårn mätte jag nu, så 35 cm var att ta i från min del, ögonmåttet är ej på topp ursäkta mig. Så nu var det utrett.
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Angående snön över Stockholm denna vecka lästa jag detta roliga inlägg på Facebook.

"Jag brukar hata när folk skriver vad de gör typ var 5 min, men nu ska jag redogöra för min helt vanligt jävliga onsdag...

07:00 Klockan ringer, upp i duschen.
07:10 Väcker sonen så han kan se på julkalendern.
07:30 Frukost

07:55 Pulsa genom in i helvete massa snö med sonen till skolan.
08:00 Pulsa hemåt i in i helvete massa snö.
08:20 Ringer till jobbet och frågar hur vägarna ser ut till Tungelsta? - Jo då det går fint att köra hit.
08:30 Går ut och skottar en in i helvete massa snö för att få ut bilen.
09:30 Fått ut bilen ur garaget och är på väg mot tungelsta.
10:00 Stått en halvtimme bakom en lastbil i Jordbro. Kan inte vända för det är in i helvete massa snö runt om kring.
10:10 Radio Stockholm berättar att det är total stopp i Jordbro mot V-H.
10:20 En plogbil röjer körfältet bredvid mig så jag börjar skotta runt bilen (Jo jag tog med skyffeln.) för att eventuellt kunna vända.
10:30 Vänder bilen och kör mot körriktningen tar mig ut till Riksväg 73 och kör mot V-H avfarten. Hastighet ca 30 km/h för det är så in i helvete mycket snö. 10:50 fast vid avfartem till V-H
10:45 Radio Stockholm meddelar att det är stopp vid avfarten mot V-H (No Kidding)
10:50 Tråcklar mig loss och fortsätter mot Nynäs i hopp om att bakvägen till Tungelsta är plogat.
11.05 Avfart Landfjärden (Jo det tog en stund, körde åter i 30 km/h för det var så in i helvete mycket snö.)
11:10 Fast i snödriva 50 meter in på vägen mot Tungelsta. Ringer skolan för 5:e gången och börjar inse att jag nog inte kommer att hinna till nästa lektion heller.
11:15 Börjar skotta runt bilen för att än en gång vända bilen. När jag är klar kommer det en liten van och ska prompt försöka köra om mig och ta sig vidare på vägen, vad händer jo han kör givetvis fast han också. När jag skall prata med honom så kan han ingen svenska och min polska är under all kritik, så med teckenspråk och röksignaler så får vi lov att skotta loss hansbil också. Eftersom det är så in i helvete mycket snö så tar detta ett bra tag.
12:00 LUNCH (Det tar en stund att bli mätt på snö.)
12:30 Kommer det en glad (NOT) skogsbo med jeep och talar om för oss vilka idioter vi är som tror att vi kan köra den här vägen. Jag skäms men polacken är glad.
12:40 Skogsbon drar loss polacken, så jag kan vända och köra tillbaka. Det tar en stund att komma tillbaka ut på motorvägen för att par traveller-bussar har kört fast, men eftersom polisen kom dit och tittade så kom de loss. (Hade föredragit en bärgare eller en plogbil men man får vara glad för det lilla.)
12:45 Ringer skolan igen och får då veta att de tänker stänga för dagen, - Så åk hem med sig du.
13:00 Kör av mot handen för att ta mig hem, men se det gick inte för det var fortfarande stopp mot jordbro så det vart till att vända i rondellen ovanför Riksväg 73.
13:05 Tillbaka på motorvägen för att köra av vi ICA Maxi.
13:10 Avfarten ICA MAxi STOPP igen. En SL-Buss hade fastnat över hela korsningen. Ut med skyffeln igen och tillsammans med ett 10 tal till försöka få loss bussen. Efter mycket om och ett nedkört stoppljus åkte bussen glatt vidare till bussgaraget. Jag vill här passa på att tacka alla de smarta människor som hjälpte till genom att sitta och tuta då och då.
13:30 Pratade med morsan och hon var insnöad för det hade kommit så in i helvete mycket snö. Eftersom jag är en god son tänkte jag att jag får väl rycka ut.
13:35 Statoil - Måste få något mer imagen så tre raska korvar och en julmust ner i magen samtidigt som jag står och tittar på en bärgare och en PLOGBIL!!! som kört fast för det var så in i helvete mycket snö.
13:50 Lämnar bilen mitt ute i gatan (Kände att jag skiter i vad folk tycker om det) för att pulsande ta mig fram till morsan. Skottar upp en gång och rensar lite på baksidan åt henne. Tillbaks till bilen, kommer inte loss men får som tur är hjälp med att putta loss bilen.
14:15 Kommer nästan fram till garaget innan jag kör fast igen. Fram med skyffeln för det har kommit så in i helvete mycket snö medan jag var ute och roade mig. Det tar bara 45 min att skotta en väg och med hjälp av två trevliga grannar så får jag in bilen i garaget.
15:15 Hemma igen efter en hård arbetsdag. Hoppas jag kommer till jobbet i morgon så jag kan få det lite lugnt och skönt.

Ps. Jag tog in skyffeln ifall det har kommit en in i helvete massa snö i morgon. Ds."

Nu var det här söder om stan som fick mer snö än vad man sett i media innefrån stan. Själv satte jag bilen på underredet flera gånger eftersom det var totalt oplogat. YR hotar med över 40 cm nästa vecka och jag hoppas de har fel.
 

Reservdelarna

Medlem
24 apr 2012
16
0
1
Örnsköldsvik
Ja du ser 08:eek:r och snö är inte bra. Problemet är ju o få bort skiten i Stockholm, vi har ju inte riktigt samma problem i Norrland.
Du får ta fram skotern det är ju poppis i Stockholm nu:)