Snälla hjälp mig: FX Nytro kortsluten; utlöser startsäkring oavsett strömläge?!

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Hej alla,

Jag har försökt söka på forumet efter en tråd som förklarar just mitt problem men hittade tyvärr ingen.

Här är problemet:

För tre veckor parkerades min fullt fungerande -08 FX Nytro RTX med tändningen på och nödstoppen uppe (ärligt misstag). Igår när jag försökte starta den var uppenbarligen strömmen helt slut, inte ens tillräckligt med kraft för att lysa upp instrumentpanelen.

Jag försökte sedan att få fart på skotern med startkablar, vilket inte fungerade. Jag tog då bort, laddade upp och satte tillbaka batteriet. Uppmätte 14V innan jag satte tillbaka batteriet så det ska vara funkis.

Efter ominstallation av batteriet (jag har även provat en annan fullt fungerande batteri) så utlöses säkringen till tändningen (20A) direkt då man sätter in säkringen på sin plats, oavsett läge för tändning och nödstopp! Jag kan alltså ta ur nyckeln ur skotern, stoppa in en säkring och säkringen utlöses ändå.

Något är alltså uppenbart kortslutet men jag har ingen aning om vad eller varför? Skotern är helt död! Något måste ha hänt antingen då skotern blev helt strömlös, när jag försökte med startkablar eller när jag tog bort och satte tillbaka batteriet. Jag har prövat både 30A och 40A säkringar men samma sak inträffar.

När jag parkerade skotern funkade allt 100%, sen blev den strömlös och nu detta?? :weird:

Är det snälla någon som har någon lösning eller felsökningstips angående detta?? Jag är helt vilsen när det gäller el-fel.

Vänligen!

Calle
 

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Startmotorns läge, gynnsamt eller ej, borde väl inte påverka att säkringen utlöses?

Oavsett läge för nyckel eller om nödstoppen är uppe eller nere så går säkringen direkt jag sätter in säkringen i korrekt position. Jag kan alltså inte ens få igång belysningen eller instrumentpanelen.
 
A

AssaultRMK

Kastat om Plus och Minus kablarna på batteriet?
Kontrollera även så du inte har laddat batteriet fel väg och på så sätt polvänt batteriet.
 

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Batterikablaget är korrekt och batteriet är funkis. Jag har även dubbelkollat detta genom att koppla in ett annat batteri varvid samma problem uppstår även då. :-(
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Hade likadant fel på min och då var det en kabel under styrstången uppe vid tanken som hade gnagit hål och kortslöt.
 

Mr-twostroke

Välkänd medlem
16 dec 2011
521
9
18
Luleå
Bakom primärvariatorn går en kabelstam som det fanns problem med på dom tidiga modellerna.
Skavde mot motorfästet.
 

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Jag har kollat kablaget och det ser i vart fall ok ut. Detta var ett fel jag också tänkt på som möjlig orsak men jag har hittills, okulärt, inte hittat något trasigt/nött kablage.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har du en multimeter? Om inte KÖP!
Du har ju dyngkortis uppenbarligen, brode inte vara några problem att mäta fram. Att exprimentera med större säkringar är ju ingen vidare bra idé. Sitter ju en 20A av en anledning. Ingen mini säkring det heller direkt, så vad det ger att testa med 40A förstår jag inte.

Ohm mäta mot jord/chassie och mot säkringen så lär du ha fet kortis, då är det bara att följa kablaget och koppla ur eftersom och se vart kortslutningen försvinner.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Svårt att ge något vettigt tips på ett elfel, men Nytro manualen med elschema finns att ladda ner.
Jag har inte riktigt tid att sätta mig ner och studera det men det borde vara kortis någonstans från säkringen och framåt. du kan mäta vid säkringen mot jord och sedan bryta och bända i kabelstammen alt. koppla ut olika komponenter.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ladda upp batteriet och byt ut säkringen mot en grov jäkla spik, där det nu börjar ryka eller kanske t.o.m börjar brinna sitter felet. :rolleyes: Precis samma felsökningsmetodik som att sätta i 30 och 40A säkringar, men mycket effektivare. (Ironisk)

Men för att vara seriös och utan att tittat på elschemat så skulle jag nog ha tändningslåset som en tänkbar felkälla. Du hade ju glömt tändningen på och vart efter spänningen sjunker så ökar ju strömstyrkan och det utvecklas hög värmeutveckling i anslutningarna i kretsen. Svagaste/klenaste anslutningarna överhettas först och tändningslåset är en sådan komponent som internt brukar ha tunna mässings/kopparbleck som kan bli otroligt heta. Följden blir att tändlåskontakten smälter ihop och kortslutning uppstår. Bara ett tips, behöver inte vara det men jag har själv varit med om det på många olika fordon.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Bra ide Björnen. Mät upp tändningslåset alternativt dra ur kontakten och prova bygla kontaket för att simulera att du slår.på tändningen.
 

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Tack för all input hitintills av er alla! Uppskattas verkligen!

Vad jag nu gjort i felsökningen är att jag har nu tagit hjälp av ett ställbart strömaggregat och lött en 20A-säkring till en kabel som jag sedan satte i säkringsdosan respektive strömaggregatet. Multimeter indikerar 13V på den lödda säkringen. Strömaggregatet påvisade också mycket riktigt att det var kortslutning MEN att kortslutningen först inträffade då nödstoppen var uppe. Jag kontrollerade att stoppa i en 20A-säkring med nödstoppen nere och säkringen höll.

Sen prövade jag, efter att ha läst el-schemat, att koppla ur ECU och vips så var kortslutningen borta och instrumentpanelen började lysa.

Vad betyder nu detta? ÄR ECU kortsluten eller är det något bakom ECU? Om jag köper en ny ECU blir den kortsluten direkt jag kopplar in den och slår på tändningen?

Många frågor men jag är verkligen inte haj på elektronik.

Mvh
 

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Öhh, nödstoppen kortsluter ju för att stänga motorn?
Inte säker på vad du menar annars men.
Initialt trodde jag att startsäkringen gick oavsett läge på nödstoppen, så är inte fallet utan startsäkringen går enbart då nödstoppen är uppe och tändningen vrids på.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
En sak som kan ha hänt är att i och med du hade lämnat tändning och nödstopp på så drogs batteriet ur. Ofta när spänningen sjunker så kan reläer börja slå fram och tillbaka och i ett sån läge kan ju faktiskt något relä ha brunnit fast. Jag kan även tänka mig att om startmotorn står lite dumt och kanske går lite trögt och att startrelät har brunnit fast så blir nog den initiala strömrusningen så hög att säkringen brinner. Borde enklast gå att kolla genom att koppla ur startmotorn från startrelät (lossa den grova kabeln som går till startmotorn). Håller säkringen då så är det ju något med startkretsen som spökar. Då kan du kolla om relät klickar om du gör ett startförsök. Klickar det så finns det ju hopp om att även relät är helt.