Snälla hjälp mig: FX Nytro kortsluten; utlöser startsäkring oavsett strömläge?!

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Uppdatering:

Jag testade min ECU i en annan FX Nytro, samma problem uppstod då; säkringen gick direkt, skotern var stendöd. ECU är alltså kortsluten.

Jag tog då ECU från den fungerande skotern och satte i min. Min skoter startade då utan problem. Efter en liten stund kom dock felkod 46 upp i displayen: power supply to the ECU is not normal.

Vad beror nu detta på??
 

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Uppdatering:

Har köpt en ny ECU och skotern startar som vanligt. Felkod 46 blinkar dock fortfarande.

Onormal strömförsörjning kan ju antingen vara för mycket eller för lite ström så jag mätea upp batteriet:
Avstängd = 14,2 Volt
Tomgång = 17,8 Volt

Känns som att den laddar för mycket när skotern är igång. Ett fel avlöser ett annat! :-( Återigen, har ingen aning vad detta kan bero på?!
 

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Testade en fungerande regulator från annan Nytro, släckte felkod 46 och verkar lösa problemet. Har beställt en ny regulator som kommer till mig imorn.

Jag är dock fortfarande fundersam över vad som orsakade detta från början? Vad är själva ursprungsfelet?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Skulle tro laddningsregulatorn som orsak. Om du nu mätte upp 17,8V på tomgång så hade du säkert minst 20V vid högre varv och på så sätt bränt ECU'n som då inte kunde visa felkoder. Jag skulle tänka mig att laddningsregulatorn fick ett fel vid åtskilligt högre varvtal än tomgång och ECU'n då fick en ordentlig strömpeak och därför inte hann förvarna med felkod.

Funktionskontrollera belysning och annan elutrustning efter rep, - kan ha tagit skada av den höga spänningen.
 

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Never ending story...

Jag har nu bytt både ECU och voltregulator. Då fungerade skotern i ca 2 mil. Därefter dog skotern när den stod på tomgång för att aldrig starta igen.

När man vrider på tändningen hör man att bränslepumpen inte börjar att gå, så jag tänkte att även bränslepumpen blivit trasig. Efter att ha skruvat loss bränslepumpen och gett den ström visar det sig att den fungerar alldeles utmärkt. Bränslepumpen får alltså ingen ström. Jag har prövat att byta ut ECE och alla reläer, det löste inte problemet. Alla säkringar är ok och startmotorn går.

Vad kan nu detta bero på? Dåligt kablage?

Mvh
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
När mitt startrelä gav upp började den klippa strömmen då och då till bränslepumpen, batteripolen som går in i startrelät grenar ut via säkringen som sitter på relät och vidare till soppapumpsrelät.
På mit relä hade stiften ärgat och därmed även den tunna ledaren som går till säkringen.
 

xcalhed

Medlem
1 mar 2015
26
0
1
113 26
Ursprungsfelet visade sig vara ett dolt kabelbrott/uppnött kabel som i sin tur orsakade samtliga andra symptom och fel. Efter att ha bytt ut kabelhärvan fungerar nu allt som det skall! Tack för all hjälp på vägen!