Sluttjafsat i trådarna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Förstår inte varför några här vill ha ett juniorforum för så kallade "dumma frågor" alla är ju nybörjare någon gång och det är väl bla därför sånna här forum finns för att man ska kunna lära av varandra.
Att ha någon åldergräns för ett "seniorforum" är ju ingen ide eftersom det säkert finns 15 åringar som kan mer än 30 åringar, inte alla men säkert finns det några

Sen finns det ju såklart vissa som inte kört mer än en et250 som gärna vill ge råd åt folk som letar skoter 80.000 kronorsklassen och det kanske inte är helt lyckat när man inte varit närmare skotern än bilden i reklambladet

Problemet är ju att vissa gillar att kladda i alla trådar som finns och skriva allt utom svaret på frågan.


En annan sak som är otroligt irriterande och gör att det inte ryms så många inlägg/sida är att många verkar tycka att det är en bra ide att ha säljes/köpes annonser som signatur i varenda inlägg, sånt där gör bara forumet jobbigare att läsa och är bara irriterande speciellt när det finns en avdelning för köpes och säljes
 
Last edited:

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Att döma av det jag läst hittils så tycker jag att de bästa förslagen för att slippa "onödigt" skrivande är:
Detta icke i rangordning

1. Skapa ett klotterplank dit ingen är tvingad.
2. Sektion för obesvarade trådar.
3. Att göra s.k. faq-trådar om vanliga ämnen som kanske svarar på det som trådskaparen leta efter. Detta som hjälp till sökfunktionen som kan vara svår att använda ibland då många har vilseledande topics.
4. Att ha "röda texter" vid trådskapande.
5. Ta bort posträknaren. Vill man försäkra sina läsare om att man är kunnig så skriv det i signaturen.

"6."Sen kanske det är svårt att kolla alla inlägg men att kolla de trådar som skapas skulle var en möjlighet??

Må hända att många skriver bara för att få uppmärksamhet men som tidigare skrivande har sagt så är det ofta dessa som behöver hjälp och då pratar jag inte om yngre utan nybörjare eller mindre kunniga. Det är ju trots allt det fotumet är till för.

Sen en grej som jag tycker funkar dålig är skoterbanken. Många hänvisar till den och den stämmer väldigt sällan. T.ex. så tror jag det var en John Deere trailfire som dom srivit "ruskit pigg / Går bra i lössnö" vad är då definitionen för en bra lössnömaskin?? (bara ett exempel) Det är klart att de flesta vill tala gott om sin egen skoter men den är ju inte direkt rättvisande.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Det är dags att börja tänka efter !

Må hända att många skriver bara för att få uppmärksamhet men som tidigare skrivande har sagt så är det ofta dessa som behöver hjälp och då pratar jag inte om yngre utan nybörjare eller mindre kunniga.
Det är ju trots allt de forumet är till för.
NEJ !
Forumet är till för alla, oavsett kunskaps nivå !

Hade man även lyckats att få de väldigt kunniga/duktiga medlemmarna att dela med sig av sina kunskaper i betydligt större utsträckning så hade vi alla fått ett betydligt mera levande och intressantare Forum , vilket i slutändan hade gynnat alla användare av detsamma !!

...se bara på vissa av Skoter Forumen i USA/Canada...
På vissa av dem så har man tom lyckats få div. Race Team & Cross Team och eftermarknadstillverkare/leverantörer att svara på Forum användarnas frågor !
Det fungerar alldeles utmärkt och alla är glada och nöjda samt att leverantörerna i och med detta får sälja mera grejer.

Mao. en sk. Win Win situation ! :)

Detta är en utveckling som jag tycker VI alla borde driva Skoterleden mot men som tidigare nämnts så är det användarna av Skoterleden som gör Forumet Levande eller inte

Valet är ert !




--------------------------------
 
Last edited:

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
STÄMMER till 100%!...å föresten ofta är det dom yngre som vill ha hjälpen så hade ni då tänkt att dom unga ska sitta apå en egen ***** sida å inte ha nån som svarar på frågan!!..TÄNK LITE INNAN NI SÄGER NÅT,,Å VISSA AV ER SOM SÄGER PÅ DENNA TRÅD ATT NI HÅLLER MED E JU SNACKARNA SJÄLVA ..SÅ GLÖM MYCKET AV DET NI SAGT TYCKER JAG.DE VERKA PASSA DOM FLESTA SÅ DÄRFÖR TYCKER JA DOM SOM INTE TYCKER ATT SIDAN "HÅLLER" LÄNGRE KAN AVSLUTA SITT MEDLEMSSKAP GENAST!

Lite gnäll: Använd gärna normal text och färg, då blir det lättare att läsa.

Håller dock med någon av de ovanstående talarna om att gissningar vissa gånger hjälper. Man märker efter ett tag vem man kan lita på och vem som är ute och cyklar....
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Sv: Det är dags att börja tänka efter !

NEJ !
Forumet är till för alla, oavsett kunskaps nivå !


--------------------------------

Jag menade naturligtvis att forumet är till för att få hjälp. Inte bara för nybörjare.. Ursäktar om det uppfattades så..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inga problem..

Jag menade naturligtvis att forumet är till för att få hjälp.
Inte bara för nybörjare..
Ursäktar om det uppfattades så..
:) Inga problem ! :)


- - - - - - - - -

Skulle vara intressant att höra era åsikter om nedanstående tråd och det som avhandlas/står i den :

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=12593


Skriv gärna här i denna tråd vad ni tycker och hur ni vill ha det i fortsättningen..

Vars bör vi lägga nivån ? :confused:


( Jag har i alla fall min åsikt solklar, vilket torde ha framgått ganska klart vid det här laget ! ;) )





.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Läste inte hela länken där, men dels var det väl inte så jättesmart start av en "modell"-tråd sen var det väl inte så smart provocerat av moderatorn heller ;) Så jag säger att det blev 1-1 (om man fick skämta)

Men kanske skulle vart vettigare att bara stängt/tagit bort den och bett honom formulera om det aningen seriösare om han ville starta en ny tråd.

Just den där spårade väl ur lite. Annars tycker jag det är rätt bra nivå, Ni kanske skulle vara några fler som höll koll på oss users så det gick lite snabbare att flytta då det skrivis i fel del av forumen etc. Men det har väl vart lite off-season för er med kanske. En sak som man kanske skulle vilja se oftare är stängningar av gamla omröstningar. Det är en sak som jag inte tycker tillför forumet något, är bara jobbigt med trådar som blir "fetade" (Oläst-markerade) sen är det inte något nytt skrivet i dem utan nog bara någon som röstat på något val.

Tråden kan ju fortfarande vara vettig isig, men omröstningar bör vara öppna på viss tid.
 
Last edited:

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Jag tycker personligen att med sådana trådar så är man tillbaka på "klotterplanksnivå" igen.. det informerar inte någon på något sätt förutom att just alla nu vet att "Pelle" har en sån på gården.. Nä, onödig skulle jag säga.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ang. F-1000 tråden

Dels var det väl inte så jättesmart start av en "modell"-tråd sen var det väl inte så smart provocerat av moderatorn heller ;)
Provocerat eller inte....

Detta ämne/topic skulle i vanliga fall tagits bort direkt men jag som moderator ser med oro att antalet intetsägande inlägg bara ökar och ökar men tyvärr verkar alldeles för få bry sig och tala ut direkt...
( Kanske typiskt Svenskt ;) )
..ändå får jag oftare och oftare PM om att något borde göras osv osv.
Därför skrev jag som jag gjorde för att starta/skapa en debatt om sånna hära intetsägande trådar !

Precis som Fallan skrev så passar sånna hära topics bättre hemma på något slags klotterplank eller liknande, inte i ett seriöst publikt Forum.

Hur vill NI ha det ?



.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
jag tycker att det behövs bra mycket skarpare ton på det här forumet. det har många yngre användare och det blir mycket svammel. det gör att den info som finns "drunknar"

meningen med ett forum är ju att hitta information.
det bästa sättet att hitta information är att använda sökfunktionen. något som dom flesta verkar vara dåliga på då man ofta ser flera trådar om samma ämne. för att sökfunktionen ska vara till någon nytta så måste man först och främst se till att alla skapar tydliga topics. sen måste informationen i trådarna vara tillförlitlig!

man måste få folk att förstå att dom ska söka innan dom postar nya topics och man måste även få dom att läsa/följa reglerna för gällande forum.
dumma och felaktiga svar på frågor bör enligt mig tas bort! modsen bör vara hårdare och modda mer. om någon känner sig krängt för att hans inlägg har tagits bort, so what? han kan skriva på ett annat forum! moderatorena ska bestämma! det är deras uppgift!

det är bättre att få lite info som är korekt än att få mycket info som inte stämmer eller som inte har med saken att göra. om jag frågar hur man justerar kedjespänningen på en f7 -04 så vill jag inte höra att en f7 har dimond drive.

mina förslag på åtgärder:
1, modsen finns av en anledning. att hålla ordning. hårdare moderation är ett måste. var hård men rättvis!

2, skapa ett system med varningar, tre varningar bann!
kanske inte det roligaste sättet att lösa problemet men dock ett sätt att lösa problemet!

3, skitsnack har sin platts. men det ska göras på rätt ställe, offtopic! ytterligare något som modsen måste jobba. flytta trådar samt påpeka att svammel inte accepteras nånannanstans. tids nog kommer det att flyta på av sig själv.

hoppas inte folk tycker att jag låter som en ordningspolis. för det är jag defenitivt inte! däremot så saknar jag ett "bra" skoterforum! skoterleden har potensial. men som det är nu så spenderar jag sparsamt med tid här.

mvh p-j
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Nu frågar jag EN gång för alla hur många av alla er som skrivit i detta forum skulle vilja sitta vid ett eventuellt juniorforum ?
www.skoterleden.net är till för att hjälpa alla i alla åldrar för er som inte acepterar detta kan hellre besöka www.lunarstorm.se med en gång

Snart börjar man nästan bli jävligt förbannad på alla här som bara håller med om allt, å själv e snackarna...

Kan säga att jag själv är 15 år.
 
Senast redigerad av en moderator:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rättning i ledet !

:D Rättning i Ledet ! :D

Denna tråd kommer att hållas kort vad gäller dess egentliga ämne !
All pajkastning kommer att plockas bort !

Tråden handlar INTE om vem eller vilka som kan/får posta på Leden....
Det tråden handlar om är vilken NIVÅ vi skall hålla här på Leden samt hur seriöst det skall vara eller inte vara !

Skall Leden bli något slags klotterplank där alla kan skriva vad f**n som helst eller vad tycker ni ?

Jag får oftare och oftare PM och E-mail om att det borde ske en uppryckning och åtstramning av vad som postas och hur det postas :eek:

Jag är däremot förvånad över att trots över 7000 reggade medlemmar här på Leden så är det plötsligt nästan inga som skriver sin åsikt ! :mad:

VAKNA !

Era åsikter behövs !




.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Sv: Hmmm....

Just nu är det du Gården som beter dig som en snackare eftersom du skrivit 3 inlägg inom loppet av 3 minuter i samma tråd.
säg vad du vill 2stroke för uttalet nu,, men asså tänker du med arselet norden..? kanske för att man börjar reagera vilket vissa andra inte vågar göra...
 
R

Robin

jag tycker att det behövs bra mycket skarpare ton på det här forumet. det har många yngre användare och det blir mycket svammel. det gör att den info som finns "drunknar"

meningen med ett forum är ju att hitta information.
det bästa sättet att hitta information är att använda sökfunktionen. något som dom flesta verkar vara dåliga på då man ofta ser flera trådar om samma ämne. för att sökfunktionen ska vara till någon nytta så måste man först och främst se till att alla skapar tydliga topics. sen måste informationen i trådarna vara tillförlitlig!

man måste få folk att förstå att dom ska söka innan dom postar nya topics och man måste även få dom att läsa/följa reglerna för gällande forum.
dumma och felaktiga svar på frågor bör enligt mig tas bort! modsen bör vara hårdare och modda mer. om någon känner sig krängt för att hans inlägg har tagits bort, so what? han kan skriva på ett annat forum! moderatorena ska bestämma! det är deras uppgift!

det är bättre att få lite info som är korekt än att få mycket info som inte stämmer eller som inte har med saken att göra. om jag frågar hur man justerar kedjespänningen på en f7 -04 så vill jag inte höra att en f7 har dimond drive.

mina förslag på åtgärder:
1, modsen finns av en anledning. att hålla ordning. hårdare moderation är ett måste. var hård men rättvis!

2, skapa ett system med varningar, tre varningar bann!
kanske inte det roligaste sättet att lösa problemet men dock ett sätt att lösa problemet!

3, skitsnack har sin platts. men det ska göras på rätt ställe, offtopic! ytterligare något som modsen måste jobba. flytta trådar samt påpeka att svammel inte accepteras nånannanstans. tids nog kommer det att flyta på av sig själv.

hoppas inte folk tycker att jag låter som en ordningspolis. för det är jag defenitivt inte! däremot så saknar jag ett "bra" skoterforum! skoterleden har potensial. men som det är nu så spenderar jag sparsamt med tid här.

mvh p-j
Måste hålla med dig ganska mycket P-j!

Jag kom att tänka på att om man skulle göra sökfuntionen tydligare, skulle den då användas flitigare?
Med det syftar jag på tex en öppen ruta hela tiden, tycker att sökfunktionen som den är just nu är ganska osynlig och personligen tror jag att en "synligare" sökfuntion skulle bidra enormt till en större användning av det.

Sen måste verkligen folk här skärpa sig när det gäller titlar på topics för att sökfunktionen skall fungera tillfredställande.
Det är ofta man söker och får upp helt fel information man behöver just pga att tex titlarna på topicsen rent ut sagt SUGER!

Klotterplanks ideén hakar jag inte riktigt på då den med all sanolikhet kommer att bidra till att "klottret" fortsätter in i de andra avdelningarna. Samt att jag inte tycker att forumet är till för att snacka skit och skryta med vilken maskin var och varannan person har. Forumet skall användas som en hjälp för folk som behöver den.

"Status" grejen (dvs tex semipro member osvosv) bör kastas åt skogen då alla vet att den missbrukas på så sätt att det faktist finns personer som enbart skriver i trådar/skapar trådar endast för att få högre "status", vad är meningen med det? vad spelar det för roll hur många inlägg man har skrivit? det handlar ju faktist inte om någon tävling.

återkommer säkert med mera.

mvh/Robin
 
R

Robin

det blev lite dött i den här tråden, ingen som har fler kommentarer?

Mvh/Robin
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Sveriges största bilforum zatzy.com har/hade också stora problem med tjafs i trådar och bristfällig rubriksättning på trådarna, dom kämpar nu stenhårt emot det genom att stänga trådar direkt om rubriken är otydlig, och dom har också ett varningssystem för användare som inte sköter sig. Jag tror det är sånt dom behövs för att bygga ett bra forum.

Om man kollar på sveriges två andra skotertidningars forum så är ju dom skräckexempel på plottriga och röriga forum. Skoterleden har redan ett försprång eftersom det är vBulletin-baserat som ett riktigt forum ska va! (eller php)
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
:) Jag håller med senaste "talare", detta forum är fantastiskt jämfört med de två andra, men det kanske har sin förklaring; vi har kanske duktigare och nogrannare kontrollanter :cool:
 

swede®

Medlem
13 nov 2006
36
0
1
Luleå
Jag håller helt och hållet med mr.p-j och vad jag saknar på detta forum är:

1. Subforum under t.ex Polaris, Yamaha, Ski-Doo m.m Kolla här:

http://www.hardcoresledder.com/forums/index.php?act=idx

2. Ett forum för FAQ eller vanliga frågor, dit all nyttig information flyttas av modsen. End. Moderatorerna kan skriva i FAQ delen.

Jag är själv både moderator och admin på andra bilforum och vet hur det är med alla dessa återkommande samma frågor för att medlemmar är för lata att använda sökfunktionen, *suck*

Mvh,
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
77
48
Övik
Som många andra tycker, tycker även jag att folk borde starta trådar efter första provturen av nya vrålåket, efter man har varit med om en trevlig upplevelse (som det föressten finns en tråd för där man kan lägga in bilder och skryta lite).
För om man måste starta en tråd på ett publikt internetforum om vad man ska göra imorgon eller när man ska hämta nya skotern eller vad det nu är, så borde man verkligen skaffa fler vettiga kompisar...

Ingen fakta kan stå sig mot personliga åsikter, absolut, men tänk efter före
 
Status
Stängd för vidare inlägg.