Sluttjafsat i trådarna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
Jag har sett att vissa forum har ett system när personen som skrivit en tråd kan låsa tråden när man löst frågan.
Det lär ju vara prima? då blir de inte så mycket efter snack efter frågan är besvarad?

Men personligen tycker jag det kan va lite kul med trådar som är lite mer öppna.. man kan skriva lite som man vill :)
 

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Om du skriver i din egen tråd, läggs den verkligen inte högst upp då? vad jag vet så gör den de...annars är det något dom har ändra sen jag startat nån tråd! (eller missförstod jag vad du menade)


Skulle det inte vare en bra ide att skriva med lagomt stor röd text, tex "Sök bland gamla trådar innan du skapar en ny" på sidan där man skapar nytt inlägg.
Och "Tänkefter innan du svarar, inga meningslösa inlägg tack!" på svars sidan!??
Förut var det iaf så att tråden inte hamnade högst upp när man skrev i sin egen?Vad jag kommer i håg...

Smart ide det där med röd text:)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: Nja...

Idén är inte dum om trådar automatiskt låstes för nya inlägg efter säg 2 mån inaktivitet men inte raderades utan man skulle fortfarande kunna söka å läsa dom då skulle en källa till dyngsnack försvinna, sen är jag på samma linje som många andra ta bort gradering och inläggsräkning.
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
Nu har ju denna tråd tagit en vändning där vi föreslår förändringar, så jag fortsätter med det.:

Finns det möjlighet att tex. låsa trådar som ligger kvar längst upp under märkesforumena som heter tex.
FAKTA RMK 99-02
FAKTA PRO X ,
FAKTA INDY 500 etc.
då kan moderator sålla bort skräp o spara fakta o korrekta inlägg där och på så vis få en databas med övergripande info.

Alternativet är ju att göra en egen databas tråd.

Ang klotterplank så tycker jag ju att ALLMÄNNA forumet är ett klotterplank.

Lägg ner denna tråd och upp en tråd med ideer till förbättring så kan någon sammanställa allt till hur vi ska ha det.
Diskussionen her ju kommit upp så det kanske ger sig självt, att folk slutar ordbajsa.

Som sagts tidigare - bort med räkneverk o status.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Den största "mundiarrè" killen skriver ju i denna tråd själv.

Skulle det vara så hemskt att helt enkelt säga åt dem här på det öppna forumet så dom förstår, PM har nog inte alls samma slagkraft om det inte är av en Moderator t.ex.
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Med tanke på det där att lyfta trådar så kanske det vore bra om det fanns en sektion (om det är tekniskt möjligt) där man har alla trådar som är obesvarade


tex om jag skriver något i skidoo forumet så finns det även en länk i sektionen "obesvarade trådar"

sen kanske det går att lägga in så att länken hamnar i den "obesvarade" sektionen först när en tråd har varit obesvarad i tex 2-3 dagar
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
Kanske lite OT men kom på en annan grej som jag skulle vilja att det står i röd text då man ska skapa ny tråd, nämligen "Skriv rubrik som motsvarar innehållet i inlägget"

Vet att 2stroke redigerade rätt många rubriker för ett tag sen!
men att göra det hela tiden håller inte i längden...är trådskaparna som måste skärpatill sig!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Typisk grundförutsättning.

Kanske lite OT men kom på en annan grej som jag skulle vilja att det står i röd text då man ska skapa ny tråd, nämligen
"Skriv rubrik som motsvarar innehållet i inlägget"

Vet att 2stroke redigerade rätt många rubriker för ett tag sen !
men att göra det hela tiden håller inte i längden...
Det är trådskaparna som måste skärpatill sig !
:) *Hurra*
Änligen någon som verkligen fattat att för att göra Forumet användarvänligt för alla så måste det vara TYDLIGA TOPICS !!!!!
Detta är en nödvändighet !

Tänk om alla tänkte på detta då de lägger in ett nytt ämne ! ;)




.
 

Niklas.L

Välkänd medlem
5 sept 2006
330
0
16
Sthlm
Men även en gissning kan leda en på bra väg ibland.. men inte ofta vill jag tilllägga. En sak som man kan göra (som säker inte bara jag e lite irriterad på) är att ta bort ordet "Återförsäljare" och ännu hellre Bannlysa "ÅF"
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Juniorforum kanske inte är så dum ide trots allt så dom får bajsa av sej lite
och svammla nästan som dom vill men ändå ska det finnas mod som håller
lite ordning men frågan är ju hur länge man är junior 0-20 år kanske vad vet jag men erfarenheterna av skoteråkning , tips , platser där man kan åka osv får man ju inte förns man har bilkörkort och själv fått erfarenheter
så nu har jag ordbajsat färdigt.

0-20 där tror ja du har väldigt fel ärligt talat,jag själv är 15 å har vart med om mycket när de gäller skoter allt från mekaa, köra, regler, å allt de nu e,så säg snarare 0-14 med undantag för vissa som fast dom e 15 bara snackar gojjja å inget vett alls,tycker personligen de ni säger allihop stämmer bra fast lite väl håra vi vi nu nog endå ,kan ju då säga att väldigt många 15 åringar som e i sin pigga skoterålder kan destomer än många 20 åringar,,OBS detta va ja personligen tycker,inget dumt menat men tänk efter lite till innan ni bara säger att ni håller med allihop
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
för ja kan ju slå vad om att någon av dem som sitter på denna tråd å skriver att dom håler med e en av dom som bara babblar ,så alla ni som svarar på denna tråd tänk efter innan ni skriver
 

Larsson

Välkänd medlem
1 jan 2000
402
0
16
57
Sandviken
Ville bara tillägga att med juniorforum så menade jag nybörjare varesej man är 50 år & just har köpt sin första skoter eller om man är 7 år & helst av allt vill köpa sin första skoter.

Du har alldeles rätt i att det finns många yngre som har stor erfarenhet av det här redan.
 

Kurt_Alvar

Medlem
11 apr 2006
38
0
1
Umeå
Eller varför inte sätta gränsen vid ålder då man av Landet anses vara lämplig skoterförare? 16 år? Eller som dom flesta andra forum har ( inte skoterforum) 18år. :)
 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
tycker ni tänker lite fel vad gäller junior/nybörjar forum....det är ju oftast nybörjare och okunniga som behöver hjälp!! ska dom då vara tvungna att vända sig nån annanstans?

Nä....bort med posträknaren....och inför ett system där moderatorer kan ge bort ev. titlar till personer som utmärker sig med seriösa, kunniga och givande inlägg/svar!

Och sedan förtydliga vad detta forum är tillför och hur man ska använda det...det är den bästa (enda?) vägen tycker jag...
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
tycker ni tänker lite fel vad gäller junior/nybörjar forum....det är ju oftast nybörjare och okunniga som behöver hjälp!! ska dom då vara tvungna att vända sig nån annanstans?

Nä....bort med posträknaren....och inför ett system där moderatorer kan ge bort ev. titlar till personer som utmärker sig med seriösa, kunniga och givande inlägg/svar!

Och sedan förtydliga vad detta forum är tillför och hur man ska använda det...det är den bästa (enda?) vägen tycker jag...
HEELT RÄTT
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Eller varför inte sätta gränsen vid ålder då man av Landet anses vara lämplig skoterförare? 16 år? Eller som dom flesta andra forum har ( inte skoterforum) 18år. :)
Det där är helt fel väg att gå, det är inte åldern du ska "sortera" medlemmar efter. Själv är jag långt ifrån några av de äldre här på forumet, men tycker jag bidrar så gott jag kan. Skulle åldern då höjas till 18 skulle jag inte ens få vistas här.

Ett annat snedsteg vore att göra det obligatoriskt att uppge sin ålder. Eftersom många då skulle "se ner" på de yngre och inte ta svaren lika seriöst (tro mig, det är så vad man än vill tro).

Det här med nybörjarforum låter riktigt bra, men det ska inte baseras på regdatum eller ålder. Tror tyvärr att lotten än en gång faller på att användarna kan vara ärliga mot sig själv och hålla sig på den nivån man faktiskt är, och inte springa kunskaperna i förväg.
I slutändan är det användarna som får skärpa sig. Hur mycket man än anstränger sig som mod, förenklar, sorterar, redigerar, underlättar så kommer ändå de där användarna finnas kvar. Nu fick det här en väldigt negativ klang, men ansvaret ligger faktiskt i slutändan ändå på användarna.
Så: Inför ett nybörjarforum där folk får ställa de "dumma" frågorna. Men tvinga ingen dit.
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Det där är helt fel väg att gå, det är inte åldern du ska "sortera" medlemmar efter. Själv är jag långt ifrån några av de äldre här på forumet, men tycker jag bidrar så gott jag kan. Skulle åldern då höjas till 18 skulle jag inte ens få vistas här.

Ett annat snedsteg vore att göra det obligatoriskt att uppge sin ålder. Eftersom många då skulle "se ner" på de yngre och inte ta svaren lika seriöst (tro mig, det är så vad man än vill tro).

Det här med nybörjarforum låter riktigt bra, men det ska inte baseras på regdatum eller ålder. Tror tyvärr att lotten än en gång faller på att användarna kan vara ärliga mot sig själv och hålla sig på den nivån man faktiskt är, och inte springa kunskaperna i förväg.
I slutändan är det användarna som får skärpa sig. Hur mycket man än anstränger sig som mod, förenklar, sorterar, redigerar, underlättar så kommer ändå de där användarna finnas kvar. Nu fick det här en väldigt negativ klang, men ansvaret ligger faktiskt i slutändan ändå på användarna.
Så: Inför ett nybörjarforum där folk får ställa de "dumma" frågorna. Men tvinga ingen dit.

STÄMMER till 100%!...å föresten ofta är det dom yngre som vill ha hjälpen så hade ni då tänkt att dom unga ska sitta apå en egen ***** sida å inte ha nån som svarar på frågan!!..TÄNK LITE INNAN NI SÄGER NÅT,,Å VISSA AV ER SOM SÄGER PÅ DENNA TRÅD ATT NI HÅLLER MED E JU SNACKARNA SJÄLVA ..SÅ GLÖM MYCKET AV DET NI SAGT TYCKER JAG.DE VERKA PASSA DOM FLESTA SÅ DÄRFÖR TYCKER JA DOM SOM INTE TYCKER ATT SIDAN "HÅLLER" LÄNGRE KAN AVSLUTA SITT MEDLEMSSKAP GENAST!
 
Senast redigerad av en moderator:
R

Robin

Det är ju inte så att man vill skapa "junior" forum pga dumma frågor, utan pga många kassa inägg och kassa svar som inte leder någon vart. Och där måste jag säga att jag inte tror att någon 20+are är den person som skrivit de inläggen/svaren utan att det faktist är ungdomar/barn som verkar vara i 10-15års ålder, och kanske i vissa fall även äldre.

Istället för att ha "juniorforum" där folk kan hålla på med sånt trams skulle det inte vara bättre med kanske någon slags varnings system där personen i fråga får en varning om han/han skrivit något olämligt eller onödigt? 3 varningar sen bann på IP-adressen. Samt motivation vad varningen handlar om så den inte upprepas och bann måste utfärdas.
Det skulle nog Hjälpa en hel del.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Vet andra typer av forum som har haft "Newbiekonf" där nybörjarfrågor och liknande kan ställas och att det inte moddas lika hårt, sen att moddningen skärps upp lite på resterande del av forumet skulle ju funka.

Fördelen med newbie-konf del är ju att det inte alls är åldersrelaterat och att gamla rävar kan hänga där med om dom vill svara på "dumma" frågor. Eller vad det nu verkar vara folk retar sig på.
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Detta med dialekt som nån skrev nånting om kan bli rena hebreiskan ibland, man genar med orden och för den oinvigde så ser det mest ut som man har fladdrat lite väl fort med fingrarna över tangentbordet, visst alla kan stava fel men vissa skriver som om dom aldrig satt sin fot i en skola.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.