"SLUTBURKS-TRÅDEN"

NiclasFrank

Aktiv medlem
23 okt 2013
78
0
6
Hudiksvall
Hejsan alla kunniga skoterförare, jag har en Polaris Fusion 600 -06 som jag gärna skulle vilja skaffa slutburk till, men vet inte vilka som passar till den? Försöker hitta några begagnade, nya har jag hittat några men det känns så ovärt att köpa en ny för mig som knappt har några pengar.

JeppeH

Välkänd medlem
9 okt 2013
140
0
6
Luleå
Hejsan alla kunniga skoterförare, jag har en Polaris Fusion 600 -06 som jag gärna skulle vilja skaffa slutburk till, men vet inte vilka som passar till den? Försöker hitta några begagnade, nya har jag hittat några men det känns så ovärt att köpa en ny för mig som knappt har några pengar.
Har du knappt några pengar skulle jag kunna lista 1000 saker att prioritera före en slutburk. Bensin till exempel.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Kan någon i den här tråden svara på varför man vill montera en "slutihuvetburk"? Jag kan bara se en anledning och det är ett fränt ljud?
Enda anledningen till att jag monterat en var för att få plats med min MuffPot på Rev-XM'en. Valde dock en av de tystare jag kunde hitta då jag inte känner något behov av att det ska "låta tufft" (samt spä på skoter-hatet mer än nödvändigt). Hade det funnits en mindre burk än original som lät likadant (eller t.om. hellre mindre) hade jag valt den.

Sen att vikten gick ned och att det blev några hästar till var bara en bonus av att kunna äta varm mat på fjället.

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Kan någon i den här tråden svara på varför man vill montera en "slutihuvetburk"? Jag kan bara se en anledning och det är ett fränt ljud?
jag har redan svarat flera gånger på er gnällspikar som inte läst hela tråden att vill man ha slutburk så får man ha det jag tycker ljudet är fränt dessutom vissa burkar ger effekt har själv en tikka burk ppc fick vikta på 2 gram på variatorn annars DETade han på full varv så skulle tippa den ger ca 3hk på toppen o skotern blev betydligt rappare funkar lika bra som en PAR topp ungefär

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Denna tråd är inte till för slutburkshatare ni kan starta en pajkastartråd istället för å skriva massa onödiga kommentarer i den här, alla vet redan att många hatar eftermarknads burkar så era inlägg tillför absolut ingenting !

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Henkeburken låter FÖRJÄVLIGT. Om ni prompt ska ha en burk så är det Skinz Ultra-Q som gäller, finns ingen slutburk som låter så lite som den!

Hur kan du T.N.T säga att det är den tysta burken? I alla filmer du har länkat så skriker det ju så in i helvete att du väcker björnar tre dalgångar bort!

Skinz burken lät på min gamla 800H.O lika mycket som en original Polaris800 men med lite lite högre och vassare ljud på full gas.
[video=youtube;gFP77WTFocA&]https://www.youtube.com/watch?v=yze86c5TFRg&[/video]
Här med originalburk
[video=youtube;yze86c5TFRg&]https://www.youtube.com/watch?v=yze86c5TFRg&[/video]

Last edited:

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Hur kan du T.N.T säga att det är den tysta burken? I alla filmer du har länkat så skriker det ju så in i helvete att du väcker björnar tre dalgångar bort!
P.g.a. att den låter mindre än raceburken av samma fabrikat och att jag inte själv har hört en eftermarknadsburk som är tystare, visst den är inte tyst på fullvarv men det är mig veterligen ingen eftermarknadsburk dock så hör man knappt skillnad mot originalburken upp till ung. 5500-6000varv och de anser jag är klart godkännt för en slutburk för då kan man köra igenom ett bostadsområde utan att störa mer än nödvändigt!

Det är kanon att du skrev om Skinzburken för dom som vill ha så tyst som möjligt, finns det bromspapper på den? Vikt? Pris?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
jag har redan svarat flera gånger på er gnällspikar som inte läst hela tråden att vill man ha slutburk så får man ha det jag tycker ljudet är fränt dessutom vissa burkar ger effekt har själv en tikka burk ppc fick vikta på 2 gram på variatorn annars DETade han på full varv så skulle tippa den ger ca 3hk på toppen o skotern blev betydligt rappare funkar lika bra som en PAR topp ungefär
Nja, det bör nog förtydligas en aning.
Enda möjliga sätt att FÅ ha slutburk är att ha en CE/E godkänd burk. Allt annat är olagligt. Träffar man på farbror blå så riskerar man regbesiktning och får böta.
Så VILL ha och FÅ ha lirar inte riktigt ihop i det här fallet.

Sedan har vi ju det här med hänsyn till djurliv och medmänniskor....

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
Nja, det bör nog förtydligas en aning.
Enda möjliga sätt att FÅ ha slutburk är att ha en CE/E godkänd burk. Allt annat är olagligt. Träffar man på farbror blå så riskerar man regbesiktning och får böta.
Så VILL ha och FÅ ha lirar inte riktigt ihop i det här fallet.

Sedan har vi ju det här med hänsyn till djurliv och medmänniskor....

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
okey ge mej bevis att det är olagligt? sen skulle dom inte få sälja slutburkar om det var olagligt tror du hittade på det själv utan nån grund sen finns det olika ljusnivåer om jag ligger på 5-6 tusen varv låter det ingen skillad gentemot orginal så gasar inte i tätbebygt område

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
okey ge mej bevis att det är olagligt? sen skulle dom inte få sälja slutburkar om det var olagligt tror du hittade på det själv utan nån grund sen finns det olika ljusnivåer om jag ligger på 5-6 tusen varv låter det ingen skillad gentemot orginal så gasar inte i tätbebygt område
Skotrar är som nästan alla andra fordon helfordonsgodkända.
Man får inte byta ut avgassystemet till ett annat som väsnas mer.

Googla lite på helfordonsgodkänd så ser du.

I övrigt tycker jag att det hör till sunt förnuft att inte vilja ha en skoter som väsnas mer än vad en original Polaris 800 redan gör.

Motortrim, turbo och annat får användas för tävlingsbruk och annat och får därför säljas.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Jo men lika olagligt att byta någonting annat på fordonet också. Förlänga skotern t.ex. Ska man verkligen hård dra det är ju de flesta modifikationer folk gör olagliga.

Försvarar inte att folk åker å lever om mer än nödvändigt men sen är det ju jävligt lustigt att många tycker det är ok att leva om så länge man fått ur mer effekt av det? (Turbo, portat med pipor m.m.)

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jo men lika olagligt att byta någonting annat på fordonet också. Förlänga skotern t.ex. Ska man verkligen hård dra det är ju de flesta modifikationer folk gör olagliga.

Försvarar inte att folk åker å lever om mer än nödvändigt men sen är det ju jävligt lustigt att många tycker det är ok att leva om så länge man fått ur mer effekt av det? (Turbo, portat med pipor m.m.)
Skillnaden är att då är huvudmotivet inte att förstöra för folk. :)

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Kanske är naiv men är rätt säker att huvudmotivet aldrig är att förstöra för folk. Vare sig man monterar en burk eller en turbo.
Nä stor hyckleri varning på att tycka det är ok med nån som kör turbo rakt ut i luften är ok men inte ha skrikburk.

Menar folk här på allvar att när dom var 16år så tyckte man det lät svin coolt med en 800 men skrikburk? Eller ljudet av en ylande storm/machZ/TC trippel?
Har full förståelse att folk även i vuxen ålder kan tycka det låter fränt. Tycker personligen det låter fränt, men för mig väger det fräna inte upp att det ringer i öronen, samt att folk blir griniga.
Har iofs SLP system, men mest för att det följde med. Och låter inte jätte mkt, vill dock helst ha proppar när jag kör skoter/MC i vilket fall.

Men ingen (nåja dumjävlar finns ju alltid) tror jag monterar en slutburk för att förstöra för andra egentligen. =)

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Enligt Sno Performance är dessutom SPI:s helsystem tystare än att enbart köra med burken då du har en Stinger i SPI-pipan som hjälper till att ta ned ljudet. I orginalpipan finns i princip ingenting som sänker ljudnivån utan det sköts till större delen av Orginalburken.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Och här har vi ett utdrag från Fordonsförordningen (2009:211)
3 § Nya EG-motorfordon och släpvagnar till sådana fordon får saluföras endast om de omfattas av ett i Sverige giltigt typgodkännande eller enskilt godkännande.
Bestämmelsen i första stycket gäller inte
1. fordon som är konstruerade och tillverkade för användning av Försvarsmakten,
2. fordon som uteslutande är avsedda för tävling på väg,
3. prototyper av fordon som används på väg för utförande av ett särskilt provningsprogram under en tillverkares ansvar,
4. fordon som inte är färdigbyggda,
5. fordon som är avsedda för export utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
6. fordon som omfattas av ett tillfälligt EG-typgodkännande enligt 3 kap. 12 § eller av ett godkännande som godkännandemyndigheten med stöd av 3 kap. 34 § har beslutat ska gälla i Sverige, och som har tillverkats innan godkännandet upphörde att gälla, eller
7. typgodkända fordon i slutserier som har medgetts undantag enligt 20 kap. 3 a § förordningen (2001:650) om vägtrafikregister.

4 § Komponenter och separata tekniska enheter till EG- motorfordon eller släpvagnar till sådana fordon får saluföras eller tas i bruk endast om de uppfyller föreskrivna krav och är märkta på föreskrivet sätt.
***Bestämmelsen i första stycket gäller inte komponenter eller separata tekniska enheter som
1. är särskilt konstruerade eller avsedda för fordon som avses i 3 § andra stycket 1, 2, 3 eller 5,
2. omfattas av ett tillfälligt EG-typgodkännande enligt 3 kap. 12 § eller av ett utomlands meddelat tillfälligt typgodkännande som godkännandemyndigheten med stöd av 3 kap. 34 § har beslutat ska gälla i Sverige, och som avser ifrågavarande komponent eller separata tekniska enhet,
3. är avsedda att monteras på fordon som omfattas av ett EG- typgodkännande för fordon i små serier, ett nationellt typgodkännande för fordon i små serier eller ett enskilt godkännande, om godkännandet av fordonet inte inkluderar ett godkännande av motsvarande komponent eller separata tekniska enhet,
4. är avsedda att monteras i fordon som vid tidpunkten för ibruktagandet inte behövde omfattas av ett i Sverige giltigt typgodkännande eller enskilt godkännande, eller
5. är avsedda för export utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

Källa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm

krillnecks du får ha skrikburk om du hittar ett godkännandenummer på burken. (Titta på din originalpotta, så ser du hur det ska se ut), Men har du inte godkänt system så åker du på böter med 500 kr, (kod 553B) och registreringsbesiktning. Risk är väl att dom letar efter annat som avviker också. Smita? Ja då riskerar man böter för det också. Kanske också åtal, men det har jag inte kollat än.

monno skrev:

Nä, det stämmer. Måtten på skotern finns ju i fordonsregistret. Beträffande ljud så är det lika jäkla illa när man hör vrålande turbomaskiner också.

Och det gäller f.ö alla fordon. Bilar, MC, vattenskotrar och båtar med V8 och raka rör.

Jag vill poängtera att jag på inget vis är emot fordon med stor effekt. Jag har sedan moppeåldern, i princip, alltid kört trimmat. Min devis: Allt som går på brännbart bränsle ska trimmas. MEN jag har alltid strävat efter att det ska gå tyst. Speciellt under moppeåren för att inte väcka uppmärksamhet från farbror blå. -Jag var nog den enda i gänget som inte blev tagen av polisen och av med trimmet.
Sleepers är det bästa som finns. Bra med kraft som inte vare sig syns eller hörs.

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16