okey ge mej bevis att det är olagligt? sen skulle dom inte få sälja slutburkar om det var olagligt tror du hittade på det själv utan nån grund sen finns det olika ljusnivåer om jag ligger på 5-6 tusen varv låter det ingen skillad gentemot orginal så gasar inte i tätbebygt område
Och här har vi ett utdrag från Fordonsförordningen (2009:211)
3 § Nya EG-motorfordon och släpvagnar till sådana fordon får saluföras endast om de omfattas av ett i Sverige giltigt typgodkännande eller enskilt godkännande.
Bestämmelsen i första stycket gäller inte
1. fordon som är konstruerade och tillverkade för användning av Försvarsmakten,
2. fordon som uteslutande är avsedda för tävling på väg,
3. prototyper av fordon som används på väg för utförande av ett särskilt provningsprogram under en tillverkares ansvar,
4. fordon som inte är färdigbyggda,
5. fordon som är avsedda för export utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
6. fordon som omfattas av ett tillfälligt EG-typgodkännande enligt 3 kap. 12 § eller av ett godkännande som godkännandemyndigheten med stöd av 3 kap. 34 § har beslutat ska gälla i Sverige, och som har tillverkats innan godkännandet upphörde att gälla, eller
7. typgodkända fordon i slutserier som har medgetts undantag enligt 20 kap. 3 a § förordningen (2001:650) om vägtrafikregister.
4 § Komponenter och separata tekniska enheter till EG- motorfordon eller släpvagnar till sådana fordon får saluföras eller tas i bruk endast om de uppfyller föreskrivna krav och är märkta på föreskrivet sätt.
***Bestämmelsen i första stycket gäller inte komponenter eller separata tekniska enheter som
1. är särskilt konstruerade eller avsedda för fordon som avses i 3 § andra stycket 1, 2, 3 eller 5,
2. omfattas av ett tillfälligt EG-typgodkännande enligt 3 kap. 12 § eller av ett utomlands meddelat tillfälligt typgodkännande som godkännandemyndigheten med stöd av 3 kap. 34 § har beslutat ska gälla i Sverige, och som avser ifrågavarande komponent eller separata tekniska enhet,
3. är avsedda att monteras på fordon som omfattas av ett EG- typgodkännande för fordon i små serier, ett nationellt typgodkännande för fordon i små serier eller ett enskilt godkännande, om godkännandet av fordonet inte inkluderar ett godkännande av motsvarande komponent eller separata tekniska enhet,
4. är avsedda att monteras i fordon som vid tidpunkten för ibruktagandet inte behövde omfattas av ett i Sverige giltigt typgodkännande eller enskilt godkännande, eller
5. är avsedda för export utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.
Källa:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20090211.htm
Så
krillnecks du får ha skrikburk om du hittar ett godkännandenummer på burken. (Titta på din originalpotta, så ser du hur det ska se ut), Men har du inte godkänt system så åker du på böter med 500 kr, (kod 553B) och registreringsbesiktning. Risk är väl att dom letar efter annat som avviker också. Smita? Ja då riskerar man böter för det också. Kanske också åtal, men det har jag inte kollat än.
monno skrev:
Jo men lika olagligt att byta någonting annat på fordonet också. Förlänga skotern t.ex. Ska man verkligen hård dra det är ju de flesta modifikationer folk gör olagliga.
Försvarar inte att folk åker å lever om mer än nödvändigt men sen är det ju jävligt lustigt att många tycker det är ok att leva om så länge man fått ur mer effekt av det? (Turbo, portat med pipor m.m.)
Nä, det stämmer. Måtten på skotern finns ju i fordonsregistret. Beträffande ljud så är det lika jäkla illa när man hör vrålande turbomaskiner också.
Och det gäller f.ö alla fordon. Bilar, MC, vattenskotrar och båtar med V8 och raka rör.
Jag vill poängtera att jag på inget vis är emot fordon med stor effekt. Jag har sedan moppeåldern, i princip, alltid kört trimmat. Min devis: Allt som går på brännbart bränsle ska trimmas.
MEN jag har alltid strävat efter att det ska gå tyst. Speciellt under moppeåren för att inte väcka uppmärksamhet från farbror blå. -Jag var nog den enda i gänget som inte blev tagen av polisen och av med trimmet.
Sleepers är det bästa som finns. Bra med kraft som inte vare sig syns eller hörs.