SLP eller Yamaha Mountain skidor

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hejsan! Nu har jag monterat skidorna på min -03 rx1 mountain! Skidorna och tillbehören kom efter ca 3 veckor från ronniesmailorder.com! Rejält mycket bredare skidor än original, ser ut att kunna bli stor skillnad! Däremot upptäckte jag att man även behöver 4 st "genomföringar" där bulten sitter för att denna inte ska skruvas direkt mot plastskidan. Dessa har reservdelsnummer 8EX-F3754-00-00 . Synd att man missade detta när man beställde. Jag beställde dessa från en lokal skoterhandlare, men de kostade hela 249 kr styck, snacka om att svenska återförsäljare lägger på en hel del på priset. På ronnies kostar de ca 7 dollar styck (45kr)! Men då frakten på dessa fyra smågrejor skulle gå på över 100 dollar så blir det ju lika dyrt! Bra att tänka på om andra har tänkt beställa skidor från staterna, glöm ej dessa...
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
jag beställde mountainmedar från partforyamaha.com och kom ihåg att beställa genomföringarna.....Men det satt redan bussningar på medarna
så jag har några liggandes som jag inte använder.
men ni måste komma ihåg att beställa bulten.
jag bytte gummidämparna också eftersom att dom tappar spänsten efter ett par år.
ett annat kom ihåg när ni tar medar så är det styrstål, yamaha original coromantstål för 120kr är helt rätt kurs.

den stora skillnaden på plastbelag vs mountainmedar är att plastbelagen är V-formade och mountainmedarna har en form som håller kvar snön under skidan istället för att putta snön åt sidorna
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Apropå bredd:

Mina standardskidor (MM700-00) har plastbelag, som är lika breda som SLP PP-skidorna.

Men geeez vad mycket bättre PP-skidorna bär! Och svänger!
 

Widde

Aktiv medlem
5 dec 2009
64
0
6
Gävle
Har haft både SLP PP och nu mountain skidor på Nytro och jag tycker att mountain skidorna känns bättre (svårt att sätt ord på hur) men framför allt kastar de inte upp snö på föraren som SLP PP gjorde vid puderåka.
 

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
nej men är man rädd för att få snö på sig kan man sluta åka skoter Pontus och börja med spark ;)
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Livar upp den här gamla tråden igen...

Jag har skaffat mig en nytro x-ride 153". Hur funkar mountain-skidorna på dessa? Är originalskidan bättre eller lika bra? Har ju inte hunnit testa nyskotern än..
 

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag har inte heller hunnit testa min RS Venture med 24 cm breda belag så jag väntar med spänning på snön. Yamaha-center som kört modellen med EPS trodde att de skulle passa maskinen perfekt.
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Har tidigare kört Nytro och tycker inte att SLP PP var något bättre jmf original men C&A MTX gjorde susen!
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Har SLP på min XTX -11.

Funkar lika bra som orginalskidorna med betydligt bättre "bett", vilket även medför att den blir mer tungstyrd.

Med OFT reloctor och SLP styr den som guru och ett heltät länkage, men det gäller att man orkar hålla i styret då :)
 
Last edited:

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Skulle köpa CA pro mtx alla dagar i veckan om jag nu skulle köpa nått. Slp blir nog för aggr
esiv och tungstyrd.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Livar upp den här gamla tråden igen...

Jag har skaffat mig en nytro x-ride 153". Hur funkar mountain-skidorna på dessa? Är originalskidan bättre eller lika bra? Har ju inte hunnit testa nyskotern än..
Jag tycker nya skidan är bra men det finns en nackdel när dom är avsmalnade baktill, när du startar från stilla stående i puder så "skär" den bakre delen av skidan ner i snön och det blir lite utav en plog som bromsar upp skotern lite till man får upp lite fart. Jag störde mig lite på det men annars som sagt tycker jag det är en kanonskida.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Jag tycker nya skidan är bra men det finns en nackdel när dom är avsmalnade baktill, när du startar från stilla stående i puder så "skär" den bakre delen av skidan ner i snön och det blir lite utav en plog som bromsar upp skotern lite till man får upp lite fart. Jag störde mig lite på det men annars som sagt tycker jag det är en kanonskida.
Tack för svaret! Man får nog behålla mountainskidorna ett tag och prova sig fram.. Var är nu snön när man behöver den som mest??