SLP eller Yamaha Mountain skidor

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Hej! Jag bara undrar vad som skiljer yamaha mountain - skidorna mot de som sitter som original på en rx1 mountain -03? Är det värt att byta?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Har för mig att mina MTX skidbottnar kostade runt 1000 lappen styck. Flyttade över krok styrstål mm från orginalskidan. Så att det knappt skiljer i pris mot SLP förstår jag inte hur man kan påstå. Provade med SLydog Powderhound först och dom såldes illa kvickt!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Mountainskidorna kom väl -06 en gammal RX mountain har nå annat skräp.
Köpte Yammas Mountain till min RX'1a grymt nöjd. Funkar skit bra nu går det ju dessutom att köra utanför leden utan ångest :p

Så ja det är helt värt pengarna, blir som en ny maskin. Se dock till att skidorna är rätt justerade toeout annars kan det bli spännande.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
ok. Det kanske är värt att byta upp sig till nya skidor då! Passar skidorna rakt av till min -03:a rx1 mountain, eller krävs det fler grejjer för att de ska passa? Någon som har tips på bra styrstål till dessa skidor, vilka stål är ni nöjda med?
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
jag försöker hitta på ronniesmailorder.com vilka skidor som är de rätta till en 03:a ... Någon som vet "part-#" till de nyare mountainskidorna? Är det 8EN-23711-00-BK eller 8FK-23711-00-BK ? Eller är det nåt helt annat?
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
Nu hittade jag rätt reservdelsnummer via ty 4 stroke forumet:

You need 2 - 8FK-23711-00-BK Black skis
2 - 90105-10106-00 Mount bolts
4 - 90387-16013-00 Collars
2 - 90387-10036-00 Collars
Re-use the rest from your original skis. the new ski weighs 7-8lbs complete with runners & handles(each)

Blir nog till att beställa detta från ronnies mailorder, hamnade på 301 dollar med frakt. Däremot, om ni har tänkt beställa härifrån så ska ni beställa från fliken "oem parts fishe" och inte från fliken "factory acessories" eftersom man får betala ett högre pris för samma del om man väljer det senare, helkonstigt kan tyckas...

Däremot undrar jag hur breda yamahaskidorna är? Jag har plastbelag på originalskidorna och dessa är 18cm, skulle ju vara kul om mountainskidorna var lite bredare än dessa.. Någon som kan mäta sina mountain-skidor och meddela här?

/Micke
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kom ihåg att det inte bara är bredden som har betydelse, det är utformningen på skidans undersida som bestämmer hur skoterns vikt fördelas i snötäcket. Se tex på slp pp's utformning på deras hemsida.
 

EngeMickman

Välkänd medlem
22 aug 2010
372
6
18
Piteå
tack ska du ha, tullus! Tror jag ändå jag beställer skidorna, måste ju hotta upp skotern lite grann inför vintern! Om det inte blir nån skillnad får man väl skaffa ännu bredare plastbelag :) Förresten, Tullus, vad kör du med för styrstål, hade tänkt byta efter vårens asfaltkörningar...
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Ja gör det, det blir ju iallafall snyggare än med plastbelag! Jag gör med dom gamla styrstålen, dom var ganska fina när jag bytte så jag tänkte att det inte var värt att skaffa nya än!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Hehe lustigt att du skulle fråga :) Den nya skidan kom -06 så mkt visste jag och helt otroligt nog så var det samma skida på alla RX'1or 03.
Allt enligt Yamahas sprängskisser.
 

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
Behöver man även byta gummistoppern som sitter på skidan när man byter från orginalskidor till MTX-skidor på en Phazer RTX eller kan man använda orginal? Den till MTX-skidorna verkar vara större om man tittar på sprängskisserna.
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Behöver man även byta gummistoppern som sitter på skidan när man byter från orginalskidor till MTX-skidor på en Phazer RTX eller kan man använda orginal? Den till MTX-skidorna verkar vara större om man tittar på sprängskisserna.
Den är större till MTX skidan, men det fukar hur bra som helst att använda dina gamla.
Kom även ihåg att du bör ha mindre aggressiva stål på Mountainskidan, tex orginal eller Jarla normal.
Sen måste jag höja ett varningens finger över hur Phazern beter sig på skarsnö med dom här skidorna, skär ena skidan igenom så blir det i princip fullt styrutslag om du inte är stark i armarna vilket kan resultera i ordentliga kast. Testa att vända på "gummistoppern" 180 grader så blir det bättre.
 

Erik_Li

Aktiv medlem
11 jan 2005
60
0
6
Luleå
Tackar för det "FOX rider" gissade att det var så, har tänkt köra med stålen från orginalskidorna så det blir nog lagomt vasst.