SLP eller Yamaha Mountain skidor

Diskaren

Aktiv medlem
23 dec 2009
52
0
1
Boden
jag sitter å funderar på vad man ska köpa för skidor till min RX1 Moutain
har läst mycket att slp skidor funkar bra till 2 taktare men hur är dom på en rx1:a med en tyngre motor (tänker mäst på bärigheten) om man jämför med yamahas orginal mountain skidor ?
 

celer0n

Välkänd medlem
4 nov 2009
252
0
16
Vilhelmina
ja skulle säga slp skidor, (power pro ski) dom är grymt bra tycker jag, iaf på min mxz så har dom varit underbar=)
Jojo. Jag har kört SLP på en Lynx 550f X-trim -08 och det funkade kanon. Men nu snackar vi om Yamaha. Är SLP så mycket bättre än dom nya Mountain skidorna till 4-takt kan man ju undra? Du får ju Mountain skidorna för halva priset jämnfört med SLP.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag har SLP PP på min tunga Yamaha (MM700-00). Bärigheten är grymt bra. :)

Så här tänkte jag för nån månad sen, när jag tänkte mig att byta skidor:

Prisskillnaden SLP PP <-> Yamahaskidor är ju lite och ingenting. Ska man ha nya Yamaha mountainskidor inkl fästen och styrstål så blir priset detsamma. Sen så läste jag på här på forumet och drog slutsatsen att bärigheten verkar vara ungefär lika, men att PP verkar vara "snällare" på hårt underlag.

Så jag köpte PP. Grymt nöjd. Och iom att jag köpte dem komplett med fästen och styrstål, så tar jag med dem när jag byter maskin nästa gång. :biggrin1:

Ja, så tänkte jag.
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Kör med mountain skidor på min RX'1a och hittils är jag mkt nöjd. En grymskillnad jämfört med dom gamla... men jag har bara hunnit med 10-20 mil med dom. Funkar superduper i puder det kan jag lova....
 

zzaphod

Välkänd medlem
11 feb 2009
130
0
16
Västvärmland
Har ingen erfarenhet av SLP PP men jag satte på Yamahas mountainskidor på min Nytro igår, man sparar ju lite pengar i.o.m. att man kan använda krokarna och stålen från dom befintliga skidorna.

Tyckte att dom gick väldigt bra i lössnö, har ej testat på led så där vet jag tyvärr inte hur bra dom funkar än.

Mvh, Peder
 

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Hej
Just satt på Yamahas mountainskidor på min Phazer. Funkar kanon efter första testkörningen, stor skillnad på tidigare.Nu går den styra i lössnön och bär upp på ett helt annat sätt.

Skidorna och distanser kostade 3200 pix, köpte hos min lokale handlare men de går säkert få dem billigare på nätet. Det var sen inga problem att skruva dit dem. Distanserna passade kanon, orginalgrejer brukar oftast göra det.

Har ingen erfarenhet av SLP men har hört mycket gott om dessa. Det som avgjorde för mig var faktiskt att det var orginalgrejer, de brukar vara bra anpassade och enkla att montera. Sen fanns de hemma hos handlaren oxå.
 

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
På en rx1 eller apex skulle jag åka på mountainskidan, och på en nytro slp pp. Nytron kan inte ha en lika "skarp" skida som rx1 och apex, men dom två trivs däremot kalasfint med mountainskidan!! Du blir inte besviken om du köper yammas egen skida.
 

Diskaren

Aktiv medlem
23 dec 2009
52
0
1
Boden
På en rx1 eller apex skulle jag åka på mountainskidan, och på en nytro slp pp. Nytron kan inte ha en lika "skarp" skida som rx1 och apex, men dom två trivs däremot kalasfint med mountainskidan!! Du blir inte besviken om du köper yammas egen skida.

detta låter fint, då vet man va man ska ha
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Hur är det med fästen till Mountain skidorna, passar de till Phazern eller måste man köpa till nya fästen också? Om det är så, vad kostar det kalaset?
 

pamac

Aktiv medlem
30 jan 2010
72
0
6
Sävar
Hej
Till Phazer behöver man lite lite distanser och lägre bultar. Det funkar alltså inte att använda det som sitter på orginalskidorna. Så det tillkommer alltså lite, det räcker inte enbart med skidorna.
 

Johan'B

Välkänd medlem
16 dec 2008
182
0
6
Allt passade, bara att flytta över styrstål och öglor, landade på ungefär 3500
Hej
Till Phazer behöver man lite lite distanser och lägre bultar. Det funkar alltså inte att använda det som sitter på orginalskidorna. Så det tillkommer alltså lite, det räcker inte enbart med skidorna.
Då är skillnaden i pris nästan ingenting då med andra ord alltså. Nästan lika bra att satsa på SLP isf.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Hej
Till Phazer behöver man lite lite distanser och lägre bultar. Det funkar alltså inte att använda det som sitter på orginalskidorna. Så det tillkommer alltså lite, det räcker inte enbart med skidorna.


jamen det är inräknat i 3500, slp pp måste du ju köpa nya öglor och sånt på också
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
har slp skidor på min vector och i lössnön fungerar dom riktigt bra, men vid hårt underlag upplever jag dom väldigt trögstyrda..
 

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Till alla modeller förutom nytron skulle jag välja yamahas mountain skidor men på nytron blir de för skarpa,tungstyrda på leden men funkar kanon bra i pudret. Men pp är oxå bra skidor men lite dyrare.