Släpvagns tråden

Sharkbait

Medlem
12 dec 2010
8
0
1
SuperAdam jockegubben

Trevligt att Ni skriver.


SuperAdam
Vad menar du med "skaplig kvalitè"?
Att dessa stora AS till släp är opraktiska förutom att tex köra skotrar är väl självklart.


jockegubben
Innan du valde att rusta i ordning ditt släp vad hade du för tankegångar på nytt släp?
Borde inte boggie att föredra om man kör 2-3 skotrar på?
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Japp, valde mellan att köpa ett enkel axligt vagn eller rusta mitt. Man får ju ett fint vagn med en axel för 25-35k, medans boggie vagnarna kostar betydligt mer.
Klart man vill ha boggie vagn helst, iaf jag. Men dom är så satans dyra om man ska köpa nytt.
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
SuperAdam
Vad menar du med "skaplig kvalitè"?
Att dessa stora AS till släp är opraktiska förutom att tex köra skotrar är väl självklart.

Det finns en del lösningar på släpet som jag inte tycker är helt genomtänkta, bla så trycker man sönder baklysena om man inte viker ut reglarna när man viker ner baklämmen, hjulhusen blir fort repiga o tappar galvet då är inte överbyggda med plyfa, överlag snålt med belysning o surrningsfästen. Det är en förhållandevis billig vagn för att vara i den här storleksklassen och då får man nog ta det. Är sammantaget väldigt nöjd med vagnen, och är inte beredd att betala dubbelt eller mer för en lööve lr 3s även om konstruktion o kvalitén kanske är högre.
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Att Fogelsta S 2240 är ett stort AS kan jag väl hålla med om. Men jag har hellre ett släp som ofta är onödigt stort än att det ofta är för litet.

- Angående hjulhusen så ska jag skruva på plyfa där innan mina tappar galvet.
- Att det skulle vara lite surrningsfästen är väl inte riktigt rätt. Finns 5 på varje sida invändigt + att man kan haka fast spännbandet i överkanten längs hela långsidorna, jag har då inte sett något släp som har fler fästen när det kommer från fabrik. Sen är det ju bara att sätta ett par extra i golvet där man själv vill ha dom.
- Om man använder skotergrinden så viks aldrig lämmen så mycket att baklysena kan gå sönder.

Jag ska väl tillägga att jag inte har hunnit använda mitt så mycket ännu så jag kommer säkert att hitta fel jag också med tiden. Är dock än så länge väldigt nöjd.
Enda nackdelen är att om man har en liten bil (vilket inte jag har) så känns nog släpet ganska tungt.
 

JoTT

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Är verkligen 4P så mycket sämre?
Om du böjer dig ned och kikar på konstruktionen på en 4P mot en mer kvalitetsvagn så ser du att 4P är gjort med en enklare vekare konstruktion med skivan som bärande/uppstyvande del. Så jag tror att fogelsta är mer riktigt gjort.

Men 4P håller säkert många år för en vanlig svensson som inte sliter så fruktansvärt på det. Dom flesta använder ju inte vagnen varje dag ändå..
 

Contrast362

Välkänd medlem
30 nov 2010
244
2
18
Nu är jag partisk eftersom jag själv kör 4P men tänk efter vilken skillnad kommer det egentligen vara mellan dessa vagnar för dig som köper den. 4P vagnen kommer att hålla utan problem, konstruktionen kan vara enklare men vagnen också lättare och kanske lastar mer. Om du tar en vagn och svetsar dit en gigantram under, kraftigare och tyngre än Fogelsta skulle du då köpa den för att den har mer material eller skulle du välja en Fogelsta för att det ändå kommer att fungera? Jag har själv haft en Fogelsta vagn men trivs fantastiskt bra med 4P vagnen. Tycker att de flesta vagnar man ser är 4P när vi talar om större vagnar, Fogelsta vanligare bland mindre. Kör själv Twin XL med kåpa och har väl dragit skotern ca 4000 mil de senaste 6 åren utan något som helst problem. För mig är kvalitet när saker och ting fungerar och håller, inte att det väger mycket för det är lätt att få till.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Jag kör en 2010as 2240 Fogelsta som jag är hyffsat nöjd med,den hade gjort sig mycket bättre som boggie vagn.Men man får som alltid vad man betalar för.Nästa vagn blir garranterat en två tons boggie vagn med måtten 210-220x500.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Kanske lite OT men tar det ändå onödigt att åka fast för olovlig körning.
BE behörighet=totalvikt fodon+släpvagn överstiger 3500kg
BE behörighet=släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Kanske lite OT men tar det ändå onödigt att åka fast för olovlig körning.
BE behörighet=totalvikt fodon+släpvagn överstiger 3500kg
BE behörighet=släpets totalvikt överstiger bilens tjänstevikt
Stämmer bra, men jag har hör ryktas om att det ev skall ändras på totalvikten under 2013...
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hur står sig Fogelsta mot 4p...får känslan av att det inte skiljer så väldigt mycket i pris...eller är det jag som yrar?
Det är väl konkurenter i samma prissegment och kvalitet. Har själv en fogelsta kåpsläp 1938, den har vettiga funktioner och är bra som en HOBBY vagn. Detaljkvalitet och styrka är väl inget att skryta om, det fungerar men är inte wow. Har samma uppfattning om 4P och Tikki. Hade jag haft tyngre laster eller mer frekvent behov av skotersläp, hade jag köpt en Proffs/premium vagn som LÖÖVE, 3S m.fl.

Verkar mer vara frågan om hur duktiga säljare det funnits i en region om 4P eller Foglesta är vanligare. Sedan är väl Thule Trailer koncernen med märkena Fogelsta, Gisebo, Brenderup,Thule m.fl ganska stor. Bra eller dåligt.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Stämmer bra, men jag har hör ryktas om att det ev skall ändras på totalvikten under 2013...
ja stämmer ska bli en EU anpassning tydligen.
Senast 2013 ska den vara genomförd i alla medlemsländer. Vet ej exakt vilka dom nya reglerna blir men har för mig att man kan hitta lite om det hos transportstyrelsen. Är heller inte troligt att detta kommer införas innan 2013 då det ska gå igenom regering och riksdag innan det träder i kraft och det brukar ju ta sin tid.
 
R

RevMan

Jag har en ÅTM (4p) Twin XL 1300kg med kåpa. den är några år gammal men inga rostangrepp finns på den. Dock är det ju bara grusvägarna som saltas här.
Fler lastöglor är ett måste. Plast på baklemmen ska också dit så inte kanten blir mer förstörd av styrstål.
personligen gillar jag att hjulhusen sitter på utsidan. Dom blir inte i vägen innuti vagnen. Det finns någonstans att stå när jag sopar av snön. Och jag tycker det är sjukt mycket lättare att se vart vagnen håller hus vid backning när hjulen sticker ut.
 

Fredrik W

Välkänd medlem
18 jun 2011
100
0
6
Luleå
Japp så sant,total vikten höjs till 4250 i Januari 2013.Men det nya kortet kommer att kallas utökad-B böhörighet.För det krävs avlagt o godkännt förarprov.BE kommer att finnas kvar för totalvikt över 4250.Så med andra ord de som funderar på BE ta det nu innan EU krånglar till det ännu mer.
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jag kör med ett släp som är byggt för att frakta Terri skogsmaskiner. Totallängd på 7,30m och 5,70m flakyta. Vi lastar utan större problem fyra mountainmaskiner på det.
 

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle



Jag har själv en LG Trailer LG2500. Tillverkat i släpvagnsmetropolen Ersmark! :)

Flakmåttet är 191x500. Det är inte tillverkat enbart för skotertransport, då skulle man ha gjort det bredare inuti. Men det lastar bra med skotrar, dom flesta bilarna, 8 sj-pallar med ved osv.

2x1080kg ståltorsionsboggie, skruvtipp osv. Går som en jävla gud efter vägen. Jag blev själv mycket förvånad över att den går så lätt dom den gör. Boggievagnens nackdel är väl kanske att man inte vänder den så gärna på asfalt om man inte har den kopplad i en bil. Men ska man dra tungt och mjukt så går det inte med en enkelaxlad.

Bry er inte om dragbilen, det är en nödlösning som jag köpte då jag blev fast i Boden lite tidigare här. :heh:
 
Last edited: