Släpvagns tråden

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Ja priserna på begagnade vagnar är inte att leka med... man kan se "lik" som folk begär upp emot 20000 spänn för:hmmmm:
 

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
4p inline XL kåpa perfekt för 2 stora skotrar, men hade gärna fått vara lite längre invändigt.
Håller på att renovera en mindre ÅTM kåpvagn från -89 som skall bytas mot en öppen långsmal vagn sedan.
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Vad det är svårt att välja ...
Jag ska köpa en 1000kg vagn för 2 maskiner. Tänkte välja mellan:
-4P 3710 Inline
-4P 3710 Twin XL
-4P 3810 Big Twin
-Fogelsta S19381000 med tippskruv och Alu-kåpa

Jag har beslutsångest.... Fogelsta'n tar de 39.900:- för med VIT alu-kåpa. fram till 1/11. Priset är absolut OK, men är vagnen den rätta??
 
Last edited:
J

Jas Gas

Ja priserna på begagnade vagnar är inte att leka med... man kan se "lik" som folk begär upp emot 20000 spänn för:hmmmm:
Jo det är sjuka priser på en del begade vagnar,har själv lagt ner iden på att köpa vagn som bara tar plats och används alldeles för lite.
bättre att köpa en äldre pickis eller liknande som tar lika mycket plats som ett släp men skulle användas mera.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Jo det är sjuka priser på en del begade vagnar,har själv lagt ner iden på att köpa vagn som bara tar plats och används alldeles för lite.
bättre att köpa en äldre pickis eller liknande som tar lika mycket plats som ett släp men skulle användas mera.
Dock så är "stilleståndskostnaden" betydligt högre på en pickis är på ett släp.

På en pickup så kostar ju skatt och försäkring 2-5000 per år dessutom ska den besiktas varje år. Ett släp kostar max en tusenlapp och behöver bara besiktas vartannat år.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hur har ni resonerat kring storlek på släp?
Är lite sugen på att skaffa en större kåpsläp för två fullvuxna snöskotrar. (långa bergsmaskiner, långa bredbandare )
Men risken är att det förblir en dröm ett tag till dom är inte gratis.

Kan bara hålla med om att beg. släpvagnar som regel är osannolikt dyra. Nya verkar det inte skillja nämvärt i pris på dom som bygger på samma konstruktionssätt (plåt vs. alu osv.) mest bara olika nivåer av kringutrustning som är standard eller ej.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Köpte ett 4P släp med kåpa tillsammans med farsan i höstas, 180x360 har jag för mig att det är. Har bara kört med en skoter på men ska enligt förra ägaren få plats med två. Blir och testa hur det får plats till vinter om man åker upp till fjälls :)

Planerna nu är att göra en uppkörningsramp, går i princip inte att få upp skotern ensam som det är nu, såpass precis att släpets lem ligger i backen...

Någon som har någon bra lösning på ramp?
Som det ser ut nu så blir den att svetsa ihop en rektangulär ram med måtten 120cm(ev 130)x50cm. Sen bulta fast plast eller gummi på sidorna och lägga en gammal skotermatta i mitten. Sen är det väl bara o fixa så man kan hänga den vars original lemmen sitter fast.

Vad tror ni? Ska ta och göra en ritning när man går igång datorn..
 

Tronic

Välkänd medlem
11 aug 2007
358
0
16
Sundsvall
Köpte ett 4P släp med kåpa tillsammans med farsan i höstas, 180x360 har jag för mig att det är. Har bara kört med en skoter på men ska enligt förra ägaren få plats med två. Blir och testa hur det får plats till vinter om man åker upp till fjälls :)

Planerna nu är att göra en uppkörningsramp, går i princip inte att få upp skotern ensam som det är nu, såpass precis att släpets lem ligger i backen...

Någon som har någon bra lösning på ramp?
Som det ser ut nu så blir den att svetsa ihop en rektangulär ram med måtten 120cm(ev 130)x50cm. Sen bulta fast plast eller gummi på sidorna och lägga en gammal skotermatta i mitten. Sen är det väl bara o fixa så man kan hänga den vars original lemmen sitter fast.

Vad tror ni? Ska ta och göra en ritning när man går igång datorn..
Ingen tipp alltså? :hmmmm2:

Har själv ingen erfarenhet men detta ser ju intressant ut? http://www.imexfiber.se/snowrail.html
 
Last edited:

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Det blev en Fogelsta S19381000 med tippskruv och vitlackad Alu-kåpa! 39.900:-
Riktigt snygg!!
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Min 4P twin xl med kåpa rymmer 2st summit -09or 154" utan problem!!
Låter bra att en sådan räcker. (185x370)
Även om man kan förstå att större kan vara praktiskt också.

StarTrak:
Har för några år sedan sett en klurig lösning där man använde flaklemarna som ramper. Flyttade bara om dom på andra fästen där bak. Inget extra som behövdes med.
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Kör med hästfinka, farsan har byggt en ställning så man kan köra två skotrar ovanpå varann.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Ingen tipp alltså? :hmmmm2:

Har själv ingen erfarenhet men detta ser ju intressant ut? http://www.imexfiber.se/snowrail.html
Jo den har tipp men det är så precis att den håller, blåser det lite eller om ett par kilon ligger på fel sida så tippar den upp lite, inte till ändläget men nog mycket för att inte kunna köra upp skotern. Man skulle haft skruvtipp...

Har sett den där men blir ju svårt när man ska ha två skotrar på släpet. Skulle säkert vara möjligt att göra något liknande med rör.

Har i alla fall nu kollat upp vad materialet för min plan kommer kosta, totalt 200-250kr tror jag det landar på. Det är fyrkantsprofilen som kommer kosta, den gamla mattstumpen fick jag ju och kanske även skulle få spillbitar av typ 10mm hårdplast :)
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Man kan ju även brädda sin gamla vagn om den nu skulle vara för liten, så länge man håller sig till totalvikten! Min vagn är bara 250*150 så när xtx:n har tagit plats så det inte mycket rum över... Ett större "flak" som man lägger ovanpå släpkärran borde inte vara så invecklat!
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Man kan ju även brädda sin gamla vagn om den nu skulle vara för liten, så länge man håller sig till totalvikten! Min vagn är bara 250*150 så när xtx:n har tagit plats så det inte mycket rum över... Ett större "flak" som man lägger ovanpå släpkärran borde inte vara så invecklat!

Tänk bara på att de inte får sticka ut mer än max 20cm per sida...
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Tänk bara på att de inte får sticka ut mer än max 20cm per sida...
Du får bredda släpet hur mycket du vill upp till 250 cm (eller är det 260???). Dock så måste du montera nya positionsljus runt hela flaket om du breddar mer än 20 cm utanför befintliga ljus.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
TIAB (4P) Big Twin 210x380 inköpt i juni i år...

Ska bli intressant att se hur man rymmer "skotran" i vinter...
På den vagnen borde du lätt få på tre skotrar iaf...
Har en sån utan kåpa och vill man inte dra nån maskin baklänges så går det på 2 fullbreda maskiner + lite smågrejjer men inte mer om man är känslig gällande saker som skaver mot varandra vilket jag är, (och då hänger en maskin ut en bit bak). Får man på 3 maskiner så kommer det inte bli ett grannt lass. Med kåpa så blir det en baggis att lasta 2 maskiner om man ställer en baklänges, 3 blir omöjligt.

Önskevagnen är nog en 4p Long twin eller vad dom nu hette, (var in och kollade på 4p och dom verkar ha slutat med den modellen :stupid: ) flakmåtten var 600x150 cm eller nått liknande. Tror visserligen andra märken har liknande vagnar.