Släpvagns tråden

Sune12

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Skellefteå
Vad säker reglerna om att förlänga en släp...eller om man inte frågar och besiktigar std.?

Om man tex. sätter dit längre "drag" balkar och förlänger motsvarande bakåt.
Säg att man förlänger med 80cm framåt och lika mycket bakåt.

Och man gör en seriös förlängning som gick montera på och av.
Vill ha en smal men lång släp 130cm x ca410cm flak.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Har oxå obes släp, men har last försäkring.

Vad gäller med de dära ?
Om du krockar med bil och släp, bilen är bes men inte släpet.
Gäller ändå bilens försäkring men man får inte skadorna på släpet ?
För man behöver ju inte ha släpet trafikförsäkrat.
Bilens försäkring tar hand om trafikförsäkringsdelen på släpvagnen. (Skada orsakad på omgivning). Så trafikförsäkringen från bilen kan inte användas för skador på ett tillkopplat släp. Vill man ha mera skydd på släpet får man fixa separat försäkring, brukar inte vara så dyra.

Hur vida någon försäkring gäller alls eller något annat.(pga obes släp) Har jag ingen aning om, men det är knappast till din fördel på något sätt vid olycka... Risken att det kan bli dyrt och besvärligt är nog väldigt stor om det blir problem.

Så svårt, besväligt och dyrt är det inte att beskikta... Ett annat alterantiv är att sälj släpet och hyr en istället för pengarna när den behövs.

Vad säker reglerna om att förlänga en släp...eller om man inte frågar och besiktigar std.?

Om man tex. sätter dit längre "drag" balkar och förlänger motsvarande bakåt.
Säg att man förlänger med 80cm framåt och lika mycket bakåt.

Och man gör en seriös förlängning som gick montera på och av.
Vill ha en smal men lång släp 130cm x ca410cm flak.
Om du kollar i regbeviset eller motsvarande på transportstyrelsen.se uppgifter för en släp.
Vill man ändra något som kan påverka dessa är det registeringsbesiktning.

Tjänstevikt, kg:
Totalvikt, kg:
Max lastvikt, kg:
Kopplingsavstånd EU, mm:
Lastutrymmets längd, mm:
Garanterat axel/boggitryck 1:
Garanterat axel/boggitryck 2:
Däckdimension axel 1:
Däckdimension axel 2:
Längd, mm:
Bredd, mm:


Men notera att utrustning som kåpa och vissa sådana prylar är räkande som last och är fullt tillåtet så länge man uppfyller de regler för vikt, bredd, längd osv som gäller. Så vissa "temporära" påbyggnationer kan man se som last.
 
4

426H

Har oxå obes släp, men har last försäkring.

Vad gäller med de dära ?
Om du krockar med bil och släp, bilen är bes men inte släpet.
Gäller ändå bilens försäkring men man får inte skadorna på släpet ?
För man behöver ju inte ha släpet trafikförsäkrat.
Du behöver inte ha försäkring på ett släp, det är frivilligt. Om det är ett gammalt junksläp som du aldrig kommer att besiktiga skulle jag avregistrera det och hänga på en lgf triangel. Då får du köra lagligt i 30 km/h överallt utom på motorvägar. Om du ser en polis så ar det bara att lätta på gasen. Du lär aldrig åka fast i en hastighetskontroll med ett 30-släp om dom nu inte kommer ikapp bakifrån och ser lgf skylten. Konstapel Vidgren kanske kan bekräfta eller dementera. :)
För att skadorna på släpet skall täckas vid en olycka som orsakas av dig måste du ha helförsäkring. Vill du bara ha stöldskydd räcker det med halv. Är det körförbud på släpet lär du ju i alla fall åka på böter, har för mig att det var 600 kr för några år sendan, men det kostar säkert mer idag.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
När vi köpte vårt 4p släp så tog vi helförsäkring, kostade 300kr per år så är ju egentligen inte så mycket att fundera över. Man vet ju aldrig vad som händer.
 

Nykan

Aktiv medlem
3 feb 2009
78
0
6
Sundsvall
Hej.
Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter med släpvagnar.

För mindre än 1 år sedan införskaffades det en helt ny släpvagn, 4P inline med måtten 370x185. Med kåpa. Jag har kört två kortbandare på den och det var väl okej, så att säga. Skulle gärna kunna varit lite bredare.

Att hjulparen går i "samma" spår som bilen tycker jag är bra. Baksidan på myntet är däremot invändigt, hjulhuset kan vara irriterande när man kör möbler eller dyligt. Vilket man oftast gör med en kåpvagn. Annars är det nog bara fördelar med just invändiga hjulhus.

Med tanke på att man betalar nästan 40 tusen för vagnen tycker jag kvalitén kunde varit bättre. Dekalerna på själva släpvagnen sitter redan löst. Lite smårost i vissa skarvar kan också synas. Dock inget allvarligt. Vagnen känns dock billigare än prislappen anger.

Jag har även en mindre släpvagn. En Lööve med måtten 250x130 som är rutn 15 år gammal och man märker att det är skillnad. Vilket kvalite i detaljer på dessa vagnar. Aluminium rakt igenom gör sitt. Durk i botten är guld värt.

Så någon frågade om Lööve och det är verkligen kvalité! Dock kostar en motsvarande Löövevagn till den 4P som jag nämner ca 20 tusen mer. Är det värt det? Kanske....Men man ska väl ha i åtanke att 60 tusen kronor är mycket för släpvagn.

Kåpvagnen jag använder är relativt tungdragen, beror väl på vad man jämför med.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att har du pengarna och intresset att investera i en dyrare vagn, välj en lööve.

Fogelsta vet jag inget om mer än att dom mig veterligen inte har någon vagn med inv. hjulpar? Kan ha fel där...

Vagnar man köper nya för under 10 000:- väljer jag att inte kommentera:blink1:

Hoppas ni fick ut något av det hela.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Är överlag nöjd med vår 4P TwinXL, men ska den hela vintern användas som den gör nu så kommer jag defintivt undersöka vad den kan tänkas säljas för innan nästa säsong och köpa ett "riktigt" Lööve.

Som jag ser det så har man en släp i, säg 20 år, om det då kostar mig 2.000kr per år eller 3.000kr per år (Värdeminskning med antagandet att jag skänker bort den om 20 år). Så är bekymmersfriheten som lööve verkar ge kanske värd sitt pris!.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Som jag ser det så har man en släp i, säg 20 år, om det då kostar mig 2.000kr per år eller 3.000kr per år (Värdeminskning med antagandet att jag skänker bort den om 20 år). Så är bekymmersfriheten som lööve verkar ge kanske värd sitt pris!.
Tror inte att du ska behöva räkna med att skänka bort vagnet om 20 år. Jag hade tidigre ett Br. Fransson, 180x280 som min far köpte nytt 1982. Jag bytte in denna i våras mot ett 4P 210x380 och fick 9000:- för det.:) Tror knappast att det kostade 9000 nytt...
 

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Var och köpte mig en vagn med kåpa. Flaket mäter 180*330 får plats med en xtx och en phazer mtx. Härligt att slippa allt salt i vinter! =)
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Har ett 1000kg släp, som jag skulle tro är byggt på ett gammalt cabby husvagnschassi. Inte säker på bredden, men det är 318cm långt. Tyvärr får endast en skoter plats.
 

Sharkbait

Medlem
12 dec 2010
8
0
1
Det känns verkligen som en djungel med dessa släp..


4P har väldigt bra mått på deras släp. Men sedan har man hört att endel tycker att dem har sämre kvalitè än vad man betalar för. Tidiga rostangrepp m.m.

Lööve verkar andas kvalitè rakt igenom. Tyvär så verkar LT version bara ha en på 427 x 186 cm och fyra på XXX x 176 cm. Känns lite snålt när dem övriga erbjuder flera modeller med större lastmått. Sedan erbjuder Lööve 3 kåpor. Fast baksida, en topphängd och öppningsbar lucka på baksidan och en öppningsbar baksida som i öppnat läge fungerar som en praktisk ramp. Vilket är mest användningsbart?

3S erbjuder stora lastmått och även enkelaxel/boggie. Skall det vara plywood eller alu durk? Den stora nackdelen med 3S är att dem är väldigt dyra.


Hur är det med placering utav lastöglor hos olika tillverkare? Sitter dem smart placerade? Vad tycker Du är svagheterna med ditt släp? Vad kunde dem har gjort bättre?


Ös på med tips och råd ang Era erfarenheter utav släp.

Mvh
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Kör Fogelsta 2240 med invändiga hjulhus, flakmått 4,10 x 2,20.
Känns väldigt rejält, inga popnitar som 4P. Allt är svetsat. Ingick även skotergrind, kanske lite overkill när man ändå har tipp.
 

Sharkbait

Medlem
12 dec 2010
8
0
1
Kör Fogelsta 2240 med invändiga hjulhus, flakmått 4,10 x 2,20.
Känns väldigt rejält, inga popnitar som 4P. Allt är svetsat. Ingick även skotergrind, kanske lite overkill när man ändå har tipp.
Tycker du Fogelsta 2240 har några nackdelar? Vad tycker du om placeringen utav lastöglorna?
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Det finns ju bara lastöglor på sidorna så jag har själv lagt till extra i golvet.
Enda nackdelen är väl att det är ca 100 kg tyngre än motsvarande storlek av 4P, dock så beror det ju på att det är rejälare än 4P.
 

Sharkbait

Medlem
12 dec 2010
8
0
1
Det finns ju bara lastöglor på sidorna så jag har själv lagt till extra i golvet.
Enda nackdelen är väl att det är ca 100 kg tyngre än motsvarande storlek av 4P, dock så beror det ju på att det är rejälare än 4P.
Så man måste montera lastöglor på golvet själv alltså..

Är verkligen 4P så mycket sämre?
 

Chaz

Välkänd medlem
1 dec 2010
112
0
6
Luleå
Ja, men på Clas Ohlson så kostar rejäla lastöglor inte mer än 50 kr/st så jag ser inte det som något problem.

Nja inte är väl 4P så mycket sämre, men jag har hört dom som har det som har klagat på att popnitar börjar släppa redan efter nått år.
4P Inline XB motsvarar väl Fogelsta S 2240 och jag tror att 4P:n var ett par tusenlappar dyrare dessutom.
 

SuperAdam

Välkänd medlem
1 dec 2007
156
0
6
Skellefteå
jag drar också Fogelsta 2240 och är överlag rätt nöjd. Har också monterat extra öglor i genom balkarna i botten på vagnen, 3 längst med framlämmen och två bak i mitten på vagnen, (biltema, runt 50-lappen styck)
Fördelar: Rätt pris, stort och rymligt flak, praktiskt med skruvtipp, överlag rätt stabil, skaplig kvalité.
Nackdelar: Det är ett klumpigt monsterflak, opraktiskt till allt utom att köra skotrar på =P Ganska tung, du känner att du har den bakom bilen även när den är tom.
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Tog mej i kragen i år och bytte ut all el på vagnet, köpte nya fälgar och däck, bytte skivorna, och lite mer små pill. Sen for jag och besikta för första gången på 4-5 år.
Bor man i harads så måste man väl äga ett Harads släp antar jag. :)
Näe, var i valet och kvalet om att köpa ett nytt vagn, men detta får duga 2 år till, sen när bes. går ut så blir de nytt vagn istället.
Nackdelen med mitt vagn är att de är för litet föratt få plats med 3 skotrar.
Sen att de är boggie har väl för och nackdelar, går tungt att dra men går mjukt och fint efter vägen. Ingen risk att de ska börja gå ostadigt efter vägen även om man ligger en bra bit över fart begränsningen .

Såhär blev det iaf.