SKS Axys turbo bygge

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Tänkte slänga upp en tråd på vad jag sysslat med i sommar.

En sks axys -16 som jag tyckte behövde lite överladd!




Först började jag med lite chassidelar som behövdes biffas upp, främre svingen gick av där dom övre paralellstagen är svetsade.



Även pushroden till stötdämparen gick av vid turen efter svingen var fixad.





Länkaget biffades upp i förebyggande syfte.





Passade på att göra egna rail förstärkningar med en gång.









Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
När jag ändå var varm i kläderna så tyckte jag att göra om alla hjul i boggien var ett kul projekt, vet att många tycker att man inte ska ha billet hjul i boggien, men kände samtidigt att jag ville testa. Nullius in verba.






Original styret gillade jag verkligen inte, så en egen Styrhöjare var ett måste. Samt ett kolfiberstyre



Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Reactions: lyspæra

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Här står projektet idag, håller på med ett plenum och insugsrören, så ska de dit lite tryckrör och en dump. Tänkte köra med pc5 pti med tändning och pod300 för loggning. Topparna tänkte jag skulle modifieras för att bli lite snällare mot spikningar, läst nånstans att de finns nån här i Sverige som modifierar org topparna om jag inte missminner mig?

Soppasystemet är original, turbon är en gtx2860 med 0.64/0.46 ar.

Funderar på om man ska byta till smidda kolvar när man ändå är igång, sitter original i nu med 500 mil på mätaren. Körde lite över 200 mil nu i vintras med den.



Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Reactions: lyspæra

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Otroligt fint avgassystem!!!!!!!!!. Är de du som kapar/svetsar och bygger så fint eller är de en byggsats?
Helt klart ska du i med nya kolvar och smidda är ju en bra ide med turbo speciellt om du ska ta ut över 200hk.
YB enginering bygger om ditt topplock...
https://www.facebook.com/pg/YBEngineering/posts/
Tackar och bockar! Japp alla bitar är kapade 16 grader, kör en passbit på ena sidan som är 8 grader och så står sågen på 8 grader, vrider röret 180grader per pajbit. Blir mycket svetsa men fint blir de :)

Wiseco är de som gäller då va? Tack så mycket för länken, ska höra av mig till dom och lämna in topparna dit! :)

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Reactions: David Mach Z

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ingen dålig forumdebut!
Kul med fler byggtrådar. Kan aldrig bli för många. =)
Vilken höjd har du på styrhöjaren? Ser högt ut men kanske är i närheten av original i.o.m att du har rakt styre?
 
Reactions: David Mach Z

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Ingen dålig forumdebut!
Kul med fler byggtrådar. Kan aldrig bli för många. =)
Vilken höjd har du på styrhöjaren? Ser högt ut men kanske är i närheten av original i.o.m att du har rakt styre?
Den är ganska mycket högre än original..tror jag tog i lite för mycket när jag gjorde den ska göra en som är lite kortare som jag kan byta till om de visar sig att denna blev för hög.



Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ser riktigt bra ut, snyggt arbete med det rostfria runt turbon! Två funderingar. .turbon ar .63? någon speciell tanke där.. kör själv ar .86 på avgashuset, tänker att det blir tight med .63?
Nyfiken på luftburken, ska prova göra en ny till min för att se hur den funkar med en mycket större låda och bättre utformning med riktiga trattar in till spjällhusen. Den jag har nu gick fort att göra.. kanske inte helt perfekt utformad :)
Sen ljuddämparen hur är den utformad inuti, är det bara ett rakt genomgående perforerat rör eller är det något typ av kammare? Är det genomgående perforerat rör bara så kommer det låta väldigt mycket.
Fimpa styrhöjarn till hälften minst :) min är ca 17-18cm om man mäter på samma sätt.
Sen wiseco eller wössner är nog mer smaksak, har bara haft goda erfarenheter av wössner, men verkar vara flera som inte ha haft det lika så med wisecos, orginal, spi, snopro mfl.... :)
Säg till när du behöver pc5 mappen.
 
Last edited:
Reactions: ollebullzor

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
Mycket fränt bygge! Kul att du gör allt själv, oftast då man blir mest nöjd. Ska bli kul att följa!
 

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Ser riktigt bra ut, snyggt arbete med det rostfria runt turbon! Två funderingar. .turbon ar .63? någon speciell tanke där.. kör själv ar .86 på avgashuset, tänker att det blir tight med .63?
Nyfiken på luftburken, ska prova göra en ny till min för att se hur den funkar med en mycket större låda och bättre utformning med riktiga trattar in till spjällhusen. Den jag har nu gick fort att göra.. kanske inte helt perfekt utformad :)
Sen ljuddämparen hur är den utformad inuti, är det bara ett rakt genomgående perforerat rör eller är det något typ av kammare? Är det genomgående perforerat rör bara så kommer det låta väldigt mycket.
Fimpa styrhöjarn till hälften minst :) min är ca 17-18cm om man mäter på samma sätt.
Sen wiseco eller wössner är nog mer smaksak, har bara haft goda erfarenheter av wössner, men verkar vara flera som inte ha haft det lika så med wisecos, orginal, spi, snopro mfl.... :)
Säg till när du behöver pc5 mappen.
Tack Asker när jag valde turbo så tittade jag på vad som användes i turbo kiten som säljs och utgick därifrån, vill minnas att de var just 0.63/0.63 som användes, min är något mindre på trycksidan med 0.43, bra eller dåligt återstår att se.. förhoppningsvis spinner den upp fortare iaf. Vet inte om de blir för mycket mottryck med 0.63 men tycker att om de funkar på kiten så borde de funka för mig å!

Luftburken satt bara där som mock up när jag gjorde insugsrören, håller på att göra fullradietrattar nu som sticker in i ett dia. 100mm rör, tror de var rätt likt de insuget som du har? Med matningen från turbon i toppen på röret. Kommer lite mer bilder på detta snart :)

Yes de är bara ett perf rör.. knöglade till röret en del innan montering så de är inte helt rakt utan som lite bulor här och där på röret, låter de för mycket så får jag snickra om... men förhoppningsvis kan de hålla sig inom ramarna av vad som är acceptabelt.. vill inte ha nån brööl maskin som förstör för resten av skotersverige, och vill gärna slippa köra med öronproppar dessutom

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Den luftburk jag ska göra blir nog runt 3.5-4liter beroende på hur det är med plats och så.. läste om en som gick från en liten till en stor burk och det blev bara bättre, bättre fart på motorn från botten och mjukare register och mer fart på toppen. Så det lät som något jag måste prova när jag ändå ska göra om burken.
 

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Den luftburk jag ska göra blir nog runt 3.5-4liter beroende på hur det är med plats och så.. läste om en som gick från en liten till en stor burk och det blev bara bättre, bättre fart på motorn från botten och mjukare register och mer fart på toppen. Så det lät som något jag måste prova när jag ändå ska göra om burken.
Hmm... bra input.. då åker de här röret i skroten så ska jag försöka snickra nåt som är så stort som platsen tillåter detta rörplenum hamnar nog runt 1.5 liter bara...

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Ang kolvar så skulle jag köpt wiseco för man hör mer skit om wössner wiseco har varit med bet längre än wössner. De är kolvringsstoppen man är orolig för på wiseco (även wössner) men de är många år sedan jag hörde om det på wiseco de bör ju ha uppdat ringstopparna vid de här laget. Wösser däremot kan man läsa om ringstopplossning så sent som i fjol vinter. Jag blen less på ringstopp lossning på mina Snowpro kolvar så jag har gjort egna ringstoppar som trycks in djupare och de har hullingar. De är tillverkade av baksidan på borrar.
Ang plenum så gäller samma regler på hojsidan ju större plenum desto mer bottendrag och lättare att bestycka in/mappa samt jämnare register och ev mer sluteffekt. Men över 4L är nog ingen större mening. Jag gick ner från 4,5L plenum till 2L för jag trodde att den skulle bygga ladd fortare (4takta xr650r enstånka). Fenomenet blev ev ytterst lite snabbare ladd men den tappade effekt vs samma ladd med stort plenum ,,den blev som ojämnare i registret och svår att ställa in. Bara skit med andra ord.
Ang Turbon storlek så undrar jag vilken storlek Asker har på kompressordelen vs ts kompressordel?
Storleken på avgashus och kompressor ber på hur högt slutladd man vill ha ju mer ladd desto viktigare med stor turbo.
Vilken effekt har du och Asker tänkt sig?
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Riktigt jävla snyggt byggt!
Men är du verkligen säker på storleken på avgashuset? Har för mig alla turbokit har 0.86
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tror inte du behöver vara orolig att avgashuset blir för litet... såg nu att mtntk kommer köra med gt2554R i sina nya billiga kit, och den finns bara i den trängre varianten plus att det är även en mindre turbo.
Nästan man blir sugen på att prova en sådan också :)
 
Reactions: Xrated och 600 cfi

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Intressant, men står det nåt om sea level på deras kit? Om det funkar med mottrycket med 0.64 a/r på havsnivå måste det vara ganska stor fördel responsmässigt mot 0.86

När man läser om mcxpress turbokit på 850in har dom problem med mottryck även med större avgashus.
 

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Vi får se hur de lirar.. insett att man kanske valt fel turbo, men i värsta fall så får man byta till de större avgashuset, verkar vara exakt samma mått på den mellan flänsarna.

Off topic men i helgen körde jag första långlopp enduro tävlingen, ränneslättsloppet. Kan säga att kroppen är helt ihjäl idag.. men runt kom man, 108 plats i motionär 16-29. Starta i absolut sista led.

Man längtar inte mindre till vintern efter de här


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Reactions: JAAG