SKS Axys turbo bygge

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Nu börjar insuget ta form, ska dit med en muff i toppen så är de klart. Lilldumpen på 50mm monterad å!



Nu är de att dra olja till turbo och plugga returen, samt dra vatten till turbon. Sen bygga en ic, så börjar vi närma oss uppstart iaf hörde att de officiellt var vinter idag i stekenjokk så de börjar bli brådis nu

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Har pulat med en ic nu i veckan. Efter att funderat en del så tyckte jag detta skulle nog bli de som var de fränaste så en Biltema Intercooler fick sätta livet till, kapade den i 35 graders vinklar för att passa in i lykthålen. Galet mycket pilligt slipande och så lite svets på de. Vart ju kanske inte skitvackert svetsat inuti men tror de kommer hålla tätt iallafall. Återstår att se när jag trycktestat..

Ska göra några plåtvinklar mellan kylarna som binder ihop dom i mitten, sen blir de en revision 2 på gavlarna så kylarna kan ligga dikt an i lykthålen. Förhoppningsvis klart i veckan


Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 
Reactions: antonbc och Thincan

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Va kör du med för extraspridare?
Kör original spridarna som är flyttade till innan spjällhusen, på insugsrören. Får se hur långt dom räcker. Lirar allt och man vill ladda på mer vad det lider så antar jag att jag kommer behöva gå upp i spridare, så lär jag byta till en större pump samt dra på en btr så är soppasystemet tipp topp

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har du möjlighet så kör extra spridare och ha kvar org spridarna i cyllarna. De är väldigt svårt att få bort alla problem som kommer med att ha dom placerade före reedsen.

Samt behöver du inte byta soppapump. Du ska ladda bra mycket innan de behovet finns.
 

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Har du möjlighet så kör extra spridare och ha kvar org spridarna i cyllarna. De är väldigt svårt att få bort alla problem som kommer med att ha dom placerade före reedsen.

Samt behöver du inte byta soppapump. Du ska ladda bra mycket innan de behovet finns.
Hur går man till väga för att styra dom extra spridarna? Tänkte köra pc5 med autotune för att få bredbandslambda och pod300 för att kunna logga, Men de finns väl inget stöd för att köra flera spridare?

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Du är inte rädd för turbolagg med den intercoolern? Kanske är större än den ser ut men ser inte ut att ha så mycket flöde.
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du är inte rädd för turbolagg med den intercoolern? Kanske är större än den ser ut men ser inte ut att ha så mycket flöde.
Och följdfråga...Hur bra flöde och kylförmåga har en Biltema ic vs mer kända märken?
 

Thommyskold

Medlem
10 jul 2018
15
25
13
32
Stockholm
Du är inte rädd för turbolagg med den intercoolern? Kanske är större än den ser ut men ser inte ut att ha så mycket flöde.
Rädd och rädd, jag har ingen aning kör enligt metoden "learning by doing" om de funkar visar sig, prioriterar att få ner laddlufts temperaturen före lagg, för att kunna köra macksoppa framförallt. Så småningom lär de väl bli en chargecooler i plenumet som du har. Vad körde du med för cellpaket till ditt bygge? Har även kikat på om man ska köra med laminova stavar, behövs ju inte så många för den lilla effekten.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Rädd och rädd, jag har ingen aning kör enligt metoden "learning by doing" om de funkar visar sig, prioriterar att få ner laddlufts temperaturen före lagg, för att kunna köra macksoppa framförallt. Så småningom lär de väl bli en chargecooler i plenumet som du har. Vad körde du med för cellpaket till ditt bygge? Har även kikat på om man ska köra med laminova stavar, behövs ju inte så många för den lilla effekten.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Jag kör helt utan ic, tycker den gjorde mer skada än nytta på så pass låga ladd som det rör sig om, kör även utan dump, och bara en fjäder för wastegaten. Enkelhet funkar 👍🏾
Sen kör jag såklart 95 oktan och orginalkomp :)
Inge kul med turbo om det finns lagg och effekten kommer som en spark i röven på slutet, blir väldigt svårt att få ut någon fördel då. Ska hellst vara som en orginalmaskin men som bara går bättre genom hela registret utan någon konstig effektkick.
 
Last edited:
Reactions: Xrated och antonbc

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Rädd och rädd, jag har ingen aning kör enligt metoden "learning by doing" om de funkar visar sig, prioriterar att få ner laddlufts temperaturen före lagg, för att kunna köra macksoppa framförallt. Så småningom lär de väl bli en chargecooler i plenumet som du har. Vad körde du med för cellpaket till ditt bygge? Har även kikat på om man ska köra med laminova stavar, behövs ju inte så många för den lilla effekten.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Lagg lär de inte bli när man kör lite ic snarare tvärtom men däremot tryckfal och hetare luft blir det med liten eller trång ic. Den ser onekligen trång ut in till cellerna men du kan ju räkna ut arian som alla kanaler ger tillsamman och jämföra med tryckrören från turbo har i total aria. Nu har du visserligen svetsat runt cellerna så de blivit ännu trängre men ta ett genomsnittsmått och räkna ut arian. Om arian blir mindre än tryckrören så är det såklart katastrof för flödet/trycket och kylningen. Lagom storlek på ic är bäst för stor ger lagg och för liten tryckfall och hetta men var den gränsen går vet man inte förens man mätt trycket före och efter ic vid fullt laddtryck och fulla varvtal. Alla ic ger ett vist tryckfall en bra ic ska inte sänka trycket mer än 0,1 bar vid 1 bars turbotryck och full gas med fulla varvtal motor ger. Du kan ju köra den här ic och helt enkelt mäta tryckfallet under körning så vet du om du måste bygga ny större ic. Mät även insugstempen vid full gas de skvallrar också om den är för trång eller ineffektiv av annan anl.
 
Last edited:

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Jag kör helt utan ic, tycker den gjorde mer skada än nytta på så pass låga ladd som det rör sig om, kör även utan dump, och bara en fjäder för wastegaten. Enkelhet funkar 👍🏾
Sen kör jag såklart 95 oktan och orginalkomp :)
Inge kul med turbo om det finns lagg och effekten kommer som en spark i röven på slutet, blir väldigt svårt att få ut någon fördel då. Ska hellst vara som en orginalmaskin men som bara går bättre genom hela registret utan någon konstig effektkick.
Får man frågan hur mycket du laddar utan IC asker?

Måste bara tillägga Tommy att det är kul att fler bygger själv istället för att montera ihop färdiga kitt, blir mycket intressantare tråd 😎
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Får man frågan hur mycket du laddar utan IC asker?

Måste bara tillägga Tommy att det är kul att fler bygger själv istället för att montera ihop färdiga kitt, blir mycket intressantare tråd 😎
Ligger på ca 0.35-0.4bar.
Jo det är skitkul att fler bygger eget, helt rätt :)
Men det är ingen japsbil med 1.6L motor och 800hk så man behöver inte krångla till saker och ting...