Skotran till damen

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Annars har du ju tjejskoterklassikern formula 500 deluxe :)

Driftsäker motor, elstart och back... Tyvärr lite tung och lössnöegenskaperna är väl sådär.
 

plastjanne

Medlem
8 jan 2011
34
0
1
sandviken
Skitsvårt att hitta en bra skoter i dag, hela sverige är dammsuget på skotrar, så dom som är billig och bra blir ju såld på en timme, och folk vet ju att det är sug efter skotrar nu, det ända du kan göra är att sitta på blocket hela dagar och vara först att ringa, för kommer det ut nått i den prisklassen som är bra så har du inte många minuter på dig!
Bästa tipset är att vänta till april eller maj då är det rätt pris på dom, men du måste ju vänta till nästa vinter innan du kan åka!
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
ja visst är det så. :)
nån som har nå tips på vad man ska kolla på när man kikar på en polaris xc ?
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
bästa tipset jag kan ge är att låta henne köra på den gamla ett år till och att du införskaffar en phazer MTX nästa år, ligger på runt 55papp i år. Motorn håller så länge chassit håller, kammarna kan ju vara lite för höga men kanske kan leta efter en mountain lite med de nya A-armarna (de gamla höll inte måttet.) Den skotern håller för allt som inte är förarförsedda skador. (naturligtvis med undantag) med isrivare så mår slidsen riktigt okej också trotts de höga kammarna. Tung är den iof, men 80hk räcker för att inte gräva de där sjukt djupa kanalerna. Och buken är så liten så oftast räcker det med att man kliver av och gasar så reser den upp sig vart den än står :) och kul det har man, det lovar jag! lättare att flippa runt än både nytro xtx och renegade 1200.
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
tack för svaren. :)
hon har dock ingen skoter just nu, därför vi tänkte kika på en polaris xc 700, som verkar vara en ok skoter.

fast vi har även hittat en f7 sno pro som vi funderar på med, ligger lite över prisklass, sådär en 13000:- men iaf, det är ju löning på fredag.
hon börjar väl vela gräva ur mer ur semesterkassan, så har hon lite förkärlek till f7 sen hon kört min.

mtx'en kanske man får kika på nästa år :)
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det ändrar sig lite här hör jag... först inte över 600 och det skall vara mekfritt och lätt att starta. Sedan landar du på F7 (och XC700) som säkert inte bara gått till kyrkan om söndagarna.

För 25.000 skulle jag tveklöst ha gått på en Yamaha Vmax/SXR 500/600/700 och hittat en så fin som möjligt, helst ägd av en äldre person. Trippeln är skottsäker och så tung är den absolut inte, det är mest ryktet. Det finns bättre snömaskiner men skillnaden är mindre än vad man tror och har mest med det berömda märkesfjantet att göra.

Annars är nog en Enduro 500 en mycket bra skoter i prisklassen. Undvik "slynglade" skotrar, dvs sådana som brukats av förare under 25 år.
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
jo, det ändrar sig rätt mycket med tanke på när tråden startades, dvs runt jul och då är det tomt i börsen, men nu börjar det växa igen i rask takt. och jo, vi hade valt 600, men det är inte bara att välja och vraka i dagsläget.

vi har kikat på enduro 500 med, men hon är inte riktigt sugen på en. jag tjatade på henne i 2 veckor att vi skulle åka till kalix och kolla på en, men icke. nu när en xc dök upp här så kan hon inte inte neka att kika på den.
jag skulle tippa på att hon provkör och sen säger att hon hellre vill ha f7an. :)
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ja en tripel är ju tungdragen så förbannat då den är kall, sedan så brukar det krävas 6-7 drag när den stått några dagar (kanske en vecka) eftersom de inte finns primer. så gör då iallafall två yamaha triplar som jag vet av. men dom går ju bra
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hört talas om "elstart"? ;) Det ÄR skillnad på att dra igång en 340 och en 800, det hjälps inte... oavsett om det är trippel eller inte.

Just nu finns en skitfin tjejkörd Vmax500 på blocket, klart inom din prisram. De extra pengarna kan ni resa bort för i vår.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Hört talas om "elstart"? ;)
ja det har jag tror jag, man bara vrider på nyckeln och så startar den av sig själv:lol: kunde inte låta bli.

ja det är skillnad, sen tror jag att elstart på en vmax eller sxr inte är så vanligt. men om hon får hjälp att dra igång den kall så går det ju helt klart
 

raceisreal

Aktiv medlem
20 feb 2011
64
0
6
Gävle, Sweden, Sweden
Beror ju på vad damen ska köra på för sätt, men ska ni ut och åka och du vill kunna låta henne åka själv även utanför leden så kan ju en arctic cat 660 4takt vara en bra sak. kostar ca 30tusen och drar bara en liter milen. nackdelen är såklart att det är en längre fyrtakt så den är ganska tung och inte direkt någon snabb sak men du får med dig allt, dubbeldyna och elstart. Skotern startar alltid och det är automatisk choke på den (oftast) så du vrider bara på nyckeln, enklare kan det inte bli. mattan är bred och lång så kör du fast med den så har du åkt på ett ställe en skoter inte ska vara på :p och ja, jag gillar fyrtakt men det är för att då behöver man inte krångla med en kallstartad skoter som surar ner sig bara för att man inte hinner med att gasa ur den. kall.... och sen så slipper man magnapullen, tvåtaktstummen och sen så är oftast maskinerna väääldigt snällt körda. annars en lynx cobra, dom är tunga men går de sönder tar man fram svetsen så är prylen hel i ett nafs - billigt ? JA!
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Man kan inte skaffa elstart bara för att man inte orkar dra igång maskinen, det kan hända att elstarten går sönder och maskinen måste igång. Vid en olycka t.ex
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Näe, men man är lite mer utsatt i skogen eller på fjället. Sen kanske hon skall ut och åka själv nångång, man kan inte köpa en skoter och förlita sig på elstart...