Skotran till damen

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
ja då va det dags att skaffa en ny skotran till tjejen, och eftersom det finns en massa kunnigt folk här tänkte jag höra lite tips. hennes förra va en zrt 600 -97, och det är många dåliga minnen som ska glömmas.

hon kan tänka sig att köpa 500-700cc.
budgeten är 25000:- max, och max som i max.
den ska gå att köra med i snö (så bra man kan för dom pengarna iaf)
och vara driftsäker, har skruvat nog i hennes saker nu
och inte för tung.
jag förstår att det är lite mycket begärt, men se det som riktlinjer, för 25k får man ju kanske inte allt i den listan

alla former av tips mottages.

just nu har vi hållt på kika lite på zr, men dom 2 första bokstäverna får mig att rysa

(finns säkert liknande trådar men jag gjorde en ny)
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
har faktiskt kikat efter nån summit, men det är inte det lättaste att få tag på nu. men nån mxz kaske man borde hitta, fast dom jag känner som haft just äldre mxz har fått skruva en hel del
vorde bra med lite erfarenheter om skotrarna med. och trippel går bort. aldrig mer en trippel
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
yamahas trippel behöver man inte skruva i... det är säkert, om du nu inte gör nå riktigt galet..
mxz och summit håller kursen annars ganska bra också, fast många är väl slut körda i hopp osv
 

rickyrickardo

Välkänd medlem
28 feb 2008
1.158
1
38
Boden
yamahas trippel behöver man inte skruva i... det är säkert, om du nu inte gör nå riktigt galet..
mxz och summit håller kursen annars ganska bra också, fast många är väl slut körda i hopp osv
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Du ska nog inte gå över 600cc om det inte är elstart för hon ska ju orka dra igång den också.

Jag tror tyvärr Actic är att räkna bort om du vill slippa skruva, för ska du hitta något runt 20-25 så får du bara sena 90-talare och tyvärr så är dom motorerna inte kända för att vara de driftsäkraste.

Både Lynx, Ski-doo och Yamaha har driftsäkra motorer (om du bara aktar dig för BRP:s serie 3 motorer) men tyvärr så är de sena 90-tals och tidiga 00-tals modellerna från de tillverkarna ganska tunga och inte någon höjdare i lössnön.

Så ska du ha något som går bra i lössnön och är skapligt driftsäkert så är det nog någon Polaris du ska titta på, men tyvärr så är polaris designteam helt blinda så deras skotrar är riktigt fula..
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Skitsnack! Man får inte skruva mer för att man har Arctic! Finns inte något märke som är bättre än nått annat, de beror i första hand på hur maskinen är skött och hur man tar hand om den. Börjar bli rätt iriterad på folk på de här forumet som påstår att man får skruva hela tiden när man har arctic.. Ska vi vara ärliga så har Rotax serie.3 motorer mer fel än arctics motorer... Men nu ska vi inte starta en sådan diskution..


On Topic:
För dom pegnarna och de krav du har så är de nog Powder Special och någon Polaris RMK/SKS de bästa valen. Jag själv hade tagit Arcticen, mest pga. att den har dubbla a-armar ist för trailingarmar som alla andra maskiner på den tiden. Finns ju en anledning till att alla andra märkena har dubbla a-armar på sina maskiner numer.

Mvh. Mikael
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
night: det är ju inte krav, mera som riktlinjer, så man får väl prioritera bland det. huvudsaken är iaf någorlunda driftsäker och lättkörd. :)
tror dock att den är svårt att få henne att köpa en rmk eller sks, för dom är inte nog snygga *facepalm*

min ac har fungerat felfritt i 2 säsonger nu, så allt handlar väl bara om skick/skötsel. hennes zrt va dock en annan resa

andylee: jo de verkar vara en fräsch skoter i den prisklassen, man får ju en 01-02, har du ägt nån sån ? skulle vara bra med lite erfarenheter
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
ska du ha en driftsäker maskin så är det någon lynx/ski-doo med rv motor, dom är nästan odödliga om man säger så. tex en summit 500 eller 583 skulle du nog titta på
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
01 och uppåt ZR skulle jag rekomendera. Hur fina som helst i chassie och motor. Inga kända fel alls. Så några problem som inte är förarrelaterade skall inte förekomma.

Gärna Cross Countryn, då den är som "snopron" i utförandet. Förstärkt, bättre dämpare m.m

Annars (om du kan) så försök hitta en ZL 550 eller en ZL 600SS. även dom mkt fina maskiner.
 

froomelom

Välkänd medlem
1 sept 2008
342
1
16
lule
väger inte yammans trippel en hel del då ?
Du ska nog inte gå över 600cc om det inte är elstart för hon ska ju orka dra igång den också.


har haft en sxr 600 00 trippel. tyckte inte att den var speciellt tung å dra igång beror ju på vad man jämför med såklart (Mycket lätt jämförelsevis med en pantera från 80 och tung jämförelsevis med en ny F8) . de har ju ett rykte för att vara driftsäkra, sen ett rykte för att vara ankare. hur tung är ju också beroende på hur stark man är men så överdrivet tung var den väll inte.
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
ja men det är en kort liten tjej som tycker att det är jobbigt att bära mer än 2 mjölkpaket till bilen från affärn. och trippel går bort. . . .
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Köpte en xc 700 till sambon förra vintern, och den orkar hon inte dra igång då den är kall..men jag fick ett bra pris och kunde inte stå emot : ) och därför får jag själv alltid dra igång den också.....
Tycker du ska kika på dessa modeller: (och pruta till 25k)
http://www.blocket.se/kalix/Lynx_Enduro_500_30075342.htm?ca=2&w=2

http://www.blocket.se/vasterbotten/Polaris_edge_500__01__BACK__30698580.htm?ca=2&w=2

http://www.blocket.se/vasternorrland/Polaris_xc_500_31455481.htm?ca=2&w=2
 

Flesh.

Välkänd medlem
21 aug 2010
158
0
6
Gällivare
ja lynxen där har jag försökt få henne att bli lite intresserad i. kanske man måste åka dit och kika på den.
dom andra va en bit för långt bort dock. tack för tipsen