Skoterpriser begagnat

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Sitter och läser Blocket efter en lämplig touringskoter 7-8-9år gammal, och slås av priserna.
Visserligen är det ju mitt i säsong men va..
Folk begär mer eller likadant som vad handlarna gör i många fall. Frågan är om skotrarna verkligen skall säljas eller om alla bara testar lyckan??
Personligen ringer jag inte ens på en skoter som ligger 10kkr fel redan innan man börjar diskutera.


Är det jag som är snål eller:confused:
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Håller helt klart med dig! väldigt många fantasipriser på beg marknaden idag

i många fall är ju en skoter från 2008 billigare än en skoter från 2004 med identisk motor... så ska det ju inte vara

då jag kollar på skotrar vill jag ha en som gått relativt lite, i bra skick och till rätt pris, visst kan man betala 1 till 2000kr mer än normalt om det är en påkostad maskin men inte 4-5000kr mer

/Nicklas.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Nä du är inte snål! Folk vet att varenda kotte som ringer kommer pruta, å då har dom högre pris från början. Jag pruta 7 tusen på min som jag har nu. Va inga problem!

Mvh Anders
 

Et250

Aktiv medlem
8 jan 2006
77
0
6
Skräckexempel är väl att man ser Venture 600/700 från -97-98 för 30kkr. Bra skotrar dock men är det någon som betalar 20kkr ens för en 15år gammal skoter som går på övertid utan renovering.

Det där med prutning är ju intressant också. Skambud undanbedes, står det med stora bokstäver, blir man intresserad att ringa? Och sen vad är ett skambud då, saker är väl värt exakt vad folk vill betala i det ögonblicket, vissa verkar ta väldigt allvarligt och personligt om man säger vad man är beredd att betala,och dom anser det är för lite Det är väl bara att säga "jag avstår och väntar och ser om fler ringer".

Sedan om man ser en skoter som ligger "rätt" så säljs den pang bom, då är det plötsligt ett fynd i allas ögon. Men det är klart att det inte är alla som törs eller tycker det är pinsamt att pruta.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Jo begagnatmarknaden är ju köparens marknad, om jag lägger ut en skoter på blocket.se för 25tkr och det inte ringer eller mailar någon så anser ju jag att priset är satt för högt. sänker jag priset istället till 22tkr så kanske någon köper den för 20tkr.

Man får ju aldrig ut det man lagt ner på en maskin och i de flesta fall inte ens det man köpte maskinen för.

Då jag sålde en skoter senast så ringde jag till ett företag som säljer skotrar och frågade dom om inbytespriset på just min maskin och satte sen priset något lägre än det. Då fick jag sälja skotern.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Tycker standard att när man säljer på blocket ringer alltid folk som ska pruta utan att ha sett, byta mot en 94xcr med slutburk som går som satan, 125 somdet fattas bromsar osv osv.

Folk tror alltid att när man säljer handlar det om pengar, man har inte råd att äta, handla osv.

Sen visst, många maskiner som går nu ligger lite högt, min M8.a -10 fick jag mindre än -09:eek:r som legat ute, visst inte samma tid på säsong.
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Ibland är tom privata dyrare än firmor, såg en polaris 700 på firma nyligen, priset på lappen var då 38, nu ca 1 månad efter så är samma maskin till salu igen av en privatperson för 50.
Priserna ligger högt nu efter några snörika vintrar.
 

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Antar att det var en Polaris Pro X2 700 -04a?

isf har jag också sett det.

en sån är ju inte värd mer än 35 tkr.

Ibland är tom privata dyrare än firmor, såg en polaris 700 på firma nyligen, priset på lappen var då 38, nu ca 1 månad efter så är samma maskin till salu igen av en privatperson för 50.
Priserna ligger högt nu efter några snörika vintrar.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Japp, klart gör även jag, men stilen hur man prutar går att diskutera. Man prutar när man kommit på plats och gjort sig en uppfattning.

Om jag drar ett mail till dig och bjuder 15-20tkr mindre än du har den ute för, vad blir din reaktion?
Sen när det inte gick vill jag byta mot min 250 från -96 som är stum och lägga 20tkr, detta är bara ett i raden av exempel jag varit med om.
Har man inte pengarna, hör inte av er till dessa människor.
Inte f-n går ni in på en bilaffär eller skoterhandlare och prutar 25-30tkr direkt, utan att ha sett varan?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Prutar man via mail spelar det fan ingen roll om det så är 100kr på en miljon, det gör man bara inte.
Sen att man prutar via telefon kan jag förstå, kanske itne om maskinen bara står några mil bort. Men ska jag köpa en maskin som jag måste köra 50mil för att titta på vill jag ju veta att priset går att karva lite på innan jag åker och ser vad det är för skit.

Angående överpriser undrar jag ju om folk tror att Rev jävlarna är gjorde i guld?! Man får ju typ en -06 F7 i fint skick för samma peng som en sleten gammal Rev 440.. sinnesjukt att folk kan betala så mkt för dem.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Självklart kan man pruta på olika sätt! Men om man bor i sthlm och ser en skoter som ligger ca 5000:- över normalt pris, Ska man åka tur å retur för att man inte "får" pruta på telefon? Då tycker jag att man kan prata med dom på telefon.
Säga att om den är lika fin som i annonsen så kommer jag å hämtar den ikväll för tex 39000:- istället för 46.
Tycker inte det är något fel då man faktiskt inte måste sälja skotern om man inte vill!

Mvh a
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Det sjuka är ju att skotrarna är dyrare i år än förra året! Köpte min för 53k förra året och det är nog absolut inget problem att sälja den för 60k...
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
En grej som jag irriterar mig på är att det är i stort sett samma priser el tom högre! idag än för tex 2-3 år sen. Ett exempel är att jag var nära på att köpa en CF7 06a med 44 matta för 42.000:- (priset på blocket var 44.000:)
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
=O) självklart kan man pruta och det är upp till säljaren att sälja om dem vill eller inte.
Saken är när man prutar 20-30tkr för att man inte har pengar, då ska man inte ta kontakt med personen i fråga.
Kan bara tala för när jag sålt på blocket, standard är att folk tror man säljer för man inte har pengar. Skumt med tanke på att varje år tas det ut nya maskiner, undra vilka som gör det?

Monno tycker lite mer som mig, man skickar ej mail och drar av 20+:- för att man hoppas dem ska ha kris, blir så förbannad när det händer.
Rev-chassit kostar multum, fattar ej hur det kan vara så, men men
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Blir också så sjukt irriterad på folk som ska pruta 20k eller mer över mail innan dom provkört eller ens sett varan. Hade en Raptor 700 (quad) ute på blocket i somras som var otroligt mycket utrustad över original (fanns ingen liknande på blocket) , mycket fint skick med ganska lågt miltal.

Fick mail på mail där folk försökte skambuda eller byta mot saker som inte ens var i närheten av lika mycket värt. Till och med folk som försökte tala om för mig att den inte alls var i det skicket och att jag inte hade lagt ut så mycket pengar på den.. (jaha, vad vet man om det utan att ha sett den?) Man blir bara så sjukt less på att dom inte kan hålla sig borta, och jag är inte alls omöjlig i affär heller. Tycker det är helt okej när folk prutar på plats eller frågar om det finns någon prutmån över mail, men vafan - 20 TUSEN...
 

Bengan75

Aktiv medlem
12 dec 2011
72
0
6
Sollefteå
Stör mig nog inte så mycket på prutning, att folk inte har nåt jävla hyfs är man väl van det e ju bara säga nej eller tack och hej för visat intresse..

Det som stör mig mer är ju att man får betala lika mycket för en 88as skoter som en 02a i många fall fast dom gått lika långt, det finns ingen harmoni i priserna åtminstone inte om man kollar 15-25.000 kronor. Köper nån en gammal Polaris 93-94a för 18.000 lixom när man får en nästan tio år nyare maskin med samma mil för samma pengar? Eller räknar säljarna kallt med att de kan gå ner 60%, för mer är den ju inte värd, tycker jag.
 

Monumento

Välkänd medlem
21 jul 2008
1.233
4
38
Norra Sverige
Bara prova att pruta, går det så går det väll.

Sen tycker jag att maskinerna som ligger kring 60:- sträcket legat där i snart 3år, dags för dessa att kliva neråt men men..
 

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Att pruta hör till.
Säg att du vill ha 40k för din maskin. Då lägger man ut den för 45k och låter dom pruta 5k. Köparen blir mycket mer intresserad om han/hon får pruta. Så gör jag på allt jag säljer. Har aldrig sålt någonting för under det pris jag vill ha för den.
Man ska inte lägga ut maskinen för det man vill ha för den. Köparna vill ALLTID pruta och det ska man räkna med.

En annan sak när man säljer är att ALDRIG skriva "Prutare ringer inte" detta får dom som köper att titta på någon annan maskin. Skriv istället "BVSA" eller "Viss prutmån finns" detta tycker folk är lockande.

Och när ni lägger ut tex en skoter på Blocket. Skriv inte "ring för info" utan skriv vad det är för maskin och vad den är utrustad med. Även fel på maskinen ska skrivas.
Gör man inte det så tycker ofta köparen att den inte är värd att ringa på.


Sen finns det dom som lägger ut saker för drömmpriser men du ska inte vara rädd för att pruta. Vill säljaren inte det så är det så. Men det är alltid värt att prova.

Och igentligen ska man inte klaga på att vissa saker är för dyra. Det är säljarens val att sätta pris och vill han ha 10k mer än vad den är värd så får han det. Det är han som inte får sin pryl såld.