Skotern går bara på choken(dpm problem??)

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skotern går bara på choken

Har tagit upp förgasarna och rengjort och ställt in bränsleskruvarna enligt rekommendation. Nu går skotern jämt och fint på tomgången, men nåt är fel än. Om vi säger att jag glider fram på 4000 varv då som halvdör skotern på nåt vis och försöker jag gasa rätt mycke så händer de inget, den bara "båpar". När jag väl har gasat upp den så går den skit bra, inga problem alls om man ligger på 6000 plus. Stiftens färg är bra om man kör på rätt hårt men om jag kör runt på 4-5000 varv så är dom väldigt vita. Kopplade ur dpm´n och det blev ingen skillnad, skotern går exakt likadant, kan man misstänka den? Sen en fråga till, vars sitter lågfartsmunstyckerna ?

Sen så verkar varvräknaren visa fel ibland, om jag gasar tills variatorn drar, ca 4500 varv så visar räknaren 8000 ibland.
 
Last edited:

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
En fråga till, vilka symptom brukar uppstå vid trasig dpm ? Vad kostar den ?
 
Last edited:

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Har också små varvmätarproblem.
Inslagsvarvet är ju 4000 RPM, men mestadels hela tiden då den är kall berättar den att jag varvar kring 8000 RPM... ;)
Ska tydligen vara ett standardfel.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Har nu tagit upp bränslepumpen och kollat så allt var okej, hittade ett litet hål som var igensatt som jag rengjorde. Verkar mer lättstartad när den är torr nu, förut har man behövt en liten sup i cylindrarna men nu räckte de med 10 drag ungefär. Tog upp avgasportarna och rengjorde idag med, var ordentligt sotiga och oljiga. Såg även att ena stiftet till luftgivaren hade lossnat som jag fixade till, den har antagligen inte haft kontakt där. Men skotern går fortfarande lika konstigt. Lågfartsmunstyckerna var av storlek 20, ska väl vara 17.5 original, kan detta påverka nåt?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Felet var att utblåset på slutburken var tillknycklat av en stubbe eller dylikt nångång så 40% av hålet var in tryckt, bröt, banka och hade mig så den blev rund och nu går den som fan:D. Allt blir väl knepigt i motorn om man har fel mottryck sådär va?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Felet är tyvärr kvar än :(, skotern går bara bra när den är kall, sen går den bara sämre och sämre sen så måste man he på choken för att den ska gå, då går den normalt. Kollade kompet idag, låg på 9.5 och 9.3.
Ska de vara dpm som itne fungerar riktigt bra, blir ingen skillnad om jag kopplar ur den och så. Vad tror ni ?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Så många visningar och ingen fundering??
Kan tillägga att skotern går jämt och fint på tomgången. Sprayade startgas runt packboxen bakom variatorn men inget hände, men att den går jämt på tomgången brukar väl tyda på att den itne drar tjuvluft?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
En sak till, när jag igår tog loss bensinslangen från pumpen och drog i snöret så kom ingen bensin ur den, de ska de väl göra? Drog och drog men inte en droppe...
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Är nog itne det som är mitt problem. Men vad tror ni om bränslepumpen? Kanske den inte orkar med, choken tar ju sin bensin längst ner i förgasaren så de kanske förklarar varför den går bättre på choken
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
De ska väl komma bensin när man lossar bränsleslangen från förgasarna, eller har jag väldigt fel?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag skulle tömma ut glykolen och lyfta av toppen för att se om kolvarna tagit skada av ditt förhöjda mottryck.

Alternativt kolla komp när den är kall och sen köra tills den bara går på choken och sen kolla komp igen. Är det en väsentlig skillnad mellan varm och kall så måste du byta kolvar och ringar.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jag har kollade kompet när den var körd fast den var ju inte varm, halv varm kanske. Men kan nån svara på om de ska komma bensin ? Pumpen kanske har nåt litet hål i nåt membran då kanske den orkar leverera soppa när den är kall då det förmodligen är mer undertryck än när den är varm, hur låter de?
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Jag har kollade kompet när den var körd fast den var ju inte varm, halv varm kanske. Men kan nån svara på om de ska komma bensin ? Pumpen kanske har nåt litet hål i nåt membran då kanske den orkar leverera soppa när den är kall då det förmodligen är mer undertryck än när den är varm, hur låter de?
Ingen som kan svara på om detta låter rimligt? Vad kan jag göra mer för att prova om det är pumpen som är dålig?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Motorn går magrare när den är kall, lite fetare när den är varm. Jag tycker inte att det låter som ett problem med bränslepumpen. När du lossar slangarna till förgasarna så ska det inte rinna bensin. Pumpen suger med undertryck och är det något trasigt så förstår jag inte varför det fungerar när den är kall...

Varför provar du inte rådet jag gav dig? Kör den riktigt VARM och kolla komp
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Har nu bytt tätningarna på vevaxeln efter en hade farit ut bakom variatorn. Även den bakom magneten var trasig. Bestyckade ner till 380 igen men när jag provkörde den i helgen så var de samma problem att den bara gick bra på chocken när den var varm. Min kompmätare har gått sönder så jag har itne haft möjlighet att prova varm kompen. Men jag börjar misstänka att det är kolvarna så jag ska beställa kolvar imorn och byta. När jag prova sist så höjdes kompen med 3 kg när jag la i lite olja i cylinder, vad kan man utläsa av de? Att rnigarna börjar bli kass eller? Den är lättstartad kall som varm och går bara dåligt mellan 3000-5000 men bra över de utan choke. Någon som har någon idé ? Jag ska kolla kompen imorn, har fått tag på en mätare.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja stiger komp av att man häller i olja så brukar det innebära att ringarna är dåliga.