Skotern går bara på choken(dpm problem??)

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Skotern går bara på choken(LÖST NU!!!)

Tjena! Håller på att bli galen på min enduro 600 ho -03, köpte den för en månad sedan kanske och då gick den bra när jag stog och gasa, sen när första snön kom så körde jag 200m kanske, sen börja den gå konstigt som fan. Var tvungen att ha choken i för att den inte skulle dö. Titta runt lite och såg att förgasargummina hade spruckit i överkant så jag tänkte att de måste vara de som är felet. Tog bort dom och en rejäl spricka kunde konstateras. Fixade nya och monterade, samma fel ändå.

Läste här på forumet om en som hade ett liknande fel som mig, då var hans sugslang som går ner i tanken dåligt. Har bytt den nu men samma fel ändå. Tog även och tömde den på bensin idag slängde i fräsch soppa men ingen skillnad. Skotern går alltså perfekt med chocken i första läget men den går jätte kasst utan, tomgången hoppar upp och ner och rusar iväg och så. När jag tömde gasarna på soppa så titta jag på munstyckena som var av storlek 380.

Vad kan vara fel egentligen ? Ska köra i helgen så jag vill få den att gå :)
 
Last edited:

_wille_

Välkänd medlem
27 jan 2008
270
0
16
Stöde
Sv: Skotern går bara på choken

Låter som för lite soppa! Kolla alla slangar! Kanske slangen mellan vevhuset å soppa pumpen är dålig så inte pumpen pumpar så högt tryck de borde vara!
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skotern går bara på choken

Jo den måste ju få för lite sås. Tittade på den slangen tidigare och den såg och kändes bra, tog itne bort den och kollade dock, kanske ska göra de. Fler ideér?
 
Last edited:

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Sv: Skotern går bara på choken

ett sätt är kanske att följa bensinslangen från tanken och kolla upp allt som bräsnlen går igenom och saker som har med bränslen att göra ända fram till cylindrarna! någonstarns när imellan ska ju felet sitta?
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Sv: Skotern går bara på choken

Kolla stiften, då ser du om den får för lite soppa och det borde den göra som problemet låter. Kolla även om slangen från vevhuset till soppapumpen sitter som den ska, kan ju vara soppapumpen som *****s men låter mest troligt att det är fel bestyckat
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skotern går bara på choken

Stifen var rätt vita så den går snålt. 380 är väl original eller? Kan stiften orsaka nåt sånt här?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Sv: Skotern går bara på choken

är förgasarna rengjorda? Kan vara ett sånt enkelt fel faktiskt. =)
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skotern går bara på choken

Kan ju vara så enkelt, kan ju plocka ner dom och rengöra det är ju inge större ingrepp. Kan de vara nåt som är trasigt som är jätte dyrt? Typ nån elektronik?
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Sv: Skotern går bara på choken

Kan ju vara så enkelt, kan ju plocka ner dom och rengöra det är ju inge större ingrepp. Kan de vara nåt som är trasigt som är jätte dyrt? Typ nån elektronik?
vi hade en enduro 500 sp -01 som stiften hade pajjat på, men den gick ändå som skit! testa byta stift också =)
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skotern går bara på choken

vad menar du med "som stiften pajjat på, men den gick ändå som skit" ?
 
E

ejwbegysv

Sv: Skotern går bara på choken

Kolla så den ej får tjuvlift också.. typ insugsgummin...
 

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
Sv: Skotern går bara på choken

Sugslangen var ju som sagt paj på min, jag tog en potatissalladsburk från Rydbergs och fyllde med bensin, ryckte lös bensinslangen från filtret och stoppade ner i burken med bensin, för att sedan konstatera att skotern gick hur bra som helst.
Köpte ny slang (tog upp den och såg att den var sprucken och spretade åt alla håll) och monterade, fungerade perfekt.

Testa detta! Det billigaste felet som kan inträffat.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skotern går bara på choken

Det är nya insugsgummin så det är inga problem. Jag har tagit upp slangen och den var fräsch och fin, inga sprickor och så. Har kollat båda bränslefiltrerna också, inga problem med dom. Hur mycke ska bränsleskruven vara utskruvad ? En fråga till, ska mattan snurra på tomgången när man lyfter upp skotern? den rör sig inte när man står på backen.
 
Last edited:

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Sv: Skotern går bara på choken

Ja den ska snurra lite på tomgång då man lyfter upp den.
Den ska snurra, men du ska utan problem kunna stoppa den med handen.

Jag skulle se över å rengöra förgasarna, kan mycke väl vara nåt munstycke som är igensatt.

Bränsleskruven ska va utskruvad ca 2 varv. Nån som kan detta mer får gärna rätta mig.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Sv: Skotern går bara på choken

Mina är utskruvad 1 varv nu, ska prova dra ut dom mer imorn och se om de blir nån skillnad, plus rengöra gasarna
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Sv: Skotern går bara på choken

vad menar du med "som stiften pajjat på, men den gick ändå som skit" ?
det jag menade var att stiften var skit, dom gav gnista men var trasiga på nått sätt, skotern gick igång och man kunde köra med den, dock gick ju skotern skit och trodde att det var nå fel på cdi:n då stiften gav gnista
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
Sv: Skotern går bara på choken

Något du borde kolla är att pumpen fungerar som den ska! Kolla så att membranen in pumpen är hela.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Sv: Skotern går bara på choken

Jag skulle tipsa om förgasarna, det finns ju två munnstycken ett stort ett litet, kommer inte ihåg exakt vad dom hette, men kolla så att hela förgasaren är ren. Man kan gärna blåsa genom alla kanaler med högtrycksluft.