SkoterDolly

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
Föredrar, personligen, en version i stil med ez-pro eftersom jag kommer lasta skotern på snö/grus. Hyfsat stora hjul är alltså viktigt och att kunna skifta vikten genom att lyfta skotern i röva :)

hoppas fortfarande nån på forumet bygger och säljer en sån.. Jag köper! :)
Jag håller på, får materialet på måndag förhoppningsvis, skulle fått det förra veckan men icket... Kommer lägga upp en bild när det allt är klart, blir det bra så kommer jag att bygga på beställning somsagt.
 

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Jo stora hjul är ju bra, dock så va dom jag hade liggande lite veka också.. men det fanns luftgummi hjul på biltema som klarade skapligt med vikt såg jag. profilen är 50x50, så den kan man nog lyfta en bil med skulle jag tro;)
Får man fråga vad du använt för dimension på den långa delen? ser tunnare än själva lyftdelen. HUr löste du vikdelen?
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Får man fråga vad du använt för dimension på den långa delen? ser tunnare än själva lyftdelen. HUr löste du vikdelen?
Det är 35x2,5mm rör som jag gjort armen av.. själva leden är gjord av rörhylsor med en sprint igenom. har inte gjort nått handtag eller nån låsning på armen för jag tyckte det kändes överflödigt, gjorde den här bara för att testa.
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
precis ja ha har en bild men har inte lyckats lägga in den men du kan ju börja med att ränka ut hur mycket din skoter väger gäller ju att ta rätt virke för rätt tyngd och endå väger min bara 190kg
ja fick lov att ta 2 tum 4 för att det skulle hålla sen gäller det att du är extra noga i skarvarna den vill gärna vika säga när man reser upp den så två stycken 2mm plåt skivor i skarvarna så håller det nog bra
 
27 feb 2013
18
0
1
Dalarna
Sjukt smart dedär! kommer tillverka en sådan inom snarast möjligt, men vad för mått ? tänkte som en standard som passar dom flesta skotrar? 1400mm bredd? och 350mm höjd? två olika längder på "hävstången"? nu är jag på bygghumör ! måst beställa material på måndag senast..

Kan även ta emot beställningar då min prototyp är klar och testad! inom loppet av 1-2 veckor så har jag en prototyp klar beroende på när materialet är framme...
Hur har det med din skapelse? Är ju nåt år sen så är nyfiken hur det gick? Vad är dina erfarenheter, hur funkade den för dig?
Jag har precis kapat till fyrkantsprofiler för att göra min egen version av den genialiska skoter- lyften dolly vagnen. Ska lämna till bysmeden för svetsning. Har material för ytterligare en vagn om någon är intresserad.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
jo ja fixade fram material och allt, men jag lovade mer än vad jag kunde hålla i detta fall, jag slängde ihop en halvfärdig produkt men insåg snabbt att jag int hade användning för den då mitt garage är så litet så det projektet gick i graven, menmen.. det fick bli två fina arbetsbänkar av materialet istället ;)

Jag har nån ritning liggandes, ska bara se om jag kan rota fram den haha
 
27 feb 2013
18
0
1
Dalarna
Ha ha, ja så kan det bli ibland. Ok, då får jag hoppas på det bästa med min egen konstruktion, att den fungerar från teori/ritning till färdig produkt. Hoppas kunna lämna på svets i veckan. Kan lämna rapport förhoppningsvis inom kort.
 

LynxtuktarN

Välkänd medlem
11 jan 2011
1.124
4
16
Obbola
blir nog bra, se till o ta ganska grova hjul, för små hjul blir ett helsikke o dra runt på på mjukt underlag/grusuppfarten :)
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Hej!
Det ska finnas en dolly till skidorna med lite större hjul på som man kan köra med.
Nån som sett dom?
Eftersom jag bor ganska långt söderut måste jag ofta lasta på barmark vilket är både tungt och tråkigt.
Vore ju toppen om man kunde köra lite försiktigt på gruset med hjul under skidorna.
 

H a

Välkänd medlem
10 dec 2010
244
0
16
Hammar
Tack, det va dom jag tänkte på men jag har nog lite för grovt grus för dom hjulen.