Skoter intresserade i Stockholm

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Man kan väl inte haka på alla trender heller. Jag gillar att spöa maskinen och en rr går bra att åka med utanför så länge du håller tummen mot styret. Du har väl ingen lång maskin? 137 eller?
Jo det är en 137" den mista av lössnömaskiner. Den är längre en 600rr och mulle har fixat en så :) ska nog köpa en 163 eller 174" till nästa säsong.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Jo det är en 137" den mista av lössnömaskiner. Den är längre en 600rr och mulle har fixat en så :) ska nog köpa en 163 eller 174" till nästa säsong.
Ja min är ju bara 121 men jag ska nog kunna pumpa puder ändå. Gått bra med mina andra korta jag haft. Vad ska du med en så lång till? Då är det ju bara klättra som gäller, jag får ju se hur den maskin gå när Magnus ska låna den
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Ja min är ju bara 121 men jag ska nog kunna pumpa puder ändå. Gått bra med mina andra korta jag haft. Vad ska du med en så lång till? Då är det ju bara klättra som gäller, jag får ju se hur den maskin gå när Magnus ska låna den
givetvis så kör man det man vill själv. Jag har oxå alltid haft korta maskiner men kommer numera aldrig köpa kort igen. Och jag har alltid haft 600 nu 800 är en jäkla skillnad. Du tar dig aldrig lika långt eller lika bra med en kort maskin. Börjar fundera över om man ska köpa stuga i borga/saxnäs ist då det är betydligt mycket mer snö där!! Jag har även haft den hos mulle för att uppdatera boxen och v-kit dock inte kört den djupsnön själv ännu tyvärr. Men är en betydligt skillnad i gassvar. Ja det var trevliga grabbar :)
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
givetvis så kör man det man vill själv. Jag har oxå alltid haft korta maskiner men kommer numera aldrig köpa kort igen. Och jag har alltid haft 600 nu 800 är en jäkla skillnad. Du tar dig aldrig lika långt eller lika bra med en kort maskin. Börjar fundera över om man ska köpa stuga i borga/saxnäs ist då det är betydligt mycket mer snö där!! Jag har även haft den hos mulle för att uppdatera boxen och v-kit dock inte kört den djupsnön själv ännu tyvärr. Men är en betydligt skillnad i gassvar. Ja det var trevliga grabbar :)
Jag jag haft 6,7& 800 . Hade en snopro 440 06a med 09a 800 på 163 påsar å den gick jävligt bra när variatorerna mm var fixade av en kompis i Vilhelmina . har haft långa 144" och korta 121" men tycker om nör det är utmaningar. Ska man köpa en som är 163-174 som du pratar om då ska det vara 2 meter puder om det ska vara nån utmaning. Är ju den och adrenalinpåsalaget när man inte vet om det funkar och det kanske går åt helvete man vill åt. Bara min åsikt.
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Jag jag haft 6,7& 800 . Hade en snopro 440 06a med 09a 800 på 163 påsar å den gick jävligt bra när variatorerna mm var fixade av en kompis i Vilhelmina . har haft långa 144" och korta 121" men tycker om nör det är utmaningar. Ska man köpa en som är 163-174 som du pratar om då ska det vara 2 meter puder om det ska vara nån utmaning. Är ju den och adrenalinpåsalaget när man inte vet om det funkar och det kanske går åt helvete man vill åt. Bara min åsikt.
vi har olika åsikter. Dom jag pratat med kör 174" med turbo dom säger att det inte är onödigt med 174" som du säger beror på vart man kör. Börjar ledsna på funäs då det blir allt mindre snö:(
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
vi har olika åsikter. Dom jag pratat med kör 174" med turbo dom säger att det inte är onödigt med 174" som du säger beror på vart man kör. Börjar ledsna på funäs då det blir allt mindre snö:(
Tycker du ska skita i en låååång maskin och köpa en kort, då räcker snön till i funäs hahaha. Köp en stuga i messlingen och en kort så blir allt bra igen.
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Tycker du ska skita i en låååång maskin och köpa en kort, då räcker snön till i funäs hahaha. Köp en stuga i messlingen och en kort så blir allt bra igen.
hur en duktig du är på att köra skoter kommer du aldrig fram med en kort maskin där man kör med lång. Så himla tråkigt att köra en kort min åsikt.
 

micaelaman

Aktiv medlem
3 feb 2007
86
0
6
Vallentuna
Känner att jag måste ge mig in i diskussionen. Mitt liv i snön blev ganska mycket enklare när jag bytte till en "långbandare". Min gamla SRX satte fast sig i samma ögonblick som SMHI varnade för snö. Nu är mina skoterkörarkunskaper starkt begränsade, så det finns givetvis ett inslag av klantighet som påverkade resultatet.
Med Nytron så är det mycket svårare att fastna. Oftast är det när jag har skidorna på varsin sida om en stadig björk (även gran kan ställa till det). Även på led upplever jag Nytron som bekvämare även om den bullrar lite mer. Det kan iofs vara så att den inte alls bullrar mer, men på SRX hade jag knäna för öronen och slapp höra skramlet.

Hittills är det bara positivt med långbandare.

Jag har kört i Gördalen
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Självklart så tar sig en lång bättre än en kort! Men du kan inte jämföra en srx med någon annan maskin, sämre maskin att köra i lössnö finns inte. Din nytro måste vara som en dröm att köra i jämförelse
 

killen72

Välkänd medlem
1 apr 2012
202
1
16
själv har ja åkt f8-800 -08 med 44 matta riktigt fin led maskin men kräver sin man i lössnön... ja tröttnade på att gräva å lyfta... byte till en xf800-12 kan bara säga att ja är riktigt nöjd med den funkar på led å den fungerar riktigt bra i lössnön... vist fastnar den med men det är oftast längre från leden :)

jag bor vid globen jobbar i Sundbyberg åker mellan Orsa och Sveg.. åkt mycket i funnas förr... va till Gröndalen förra säsongen å där va det grymtkul och vill dit igen.

är det någon här eller som vet vem det är som åker stor pickis med sleddeck på i Sundbyberg ??

Med vänlig hälsning johan
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Kul att flera kommenterar detta ämne. Djupsnö mellan 80-120cm så åker kör du fast betydligt flera ggr en med en 137" eller längre. Dock är fastkörning en liten del av skoteråkning men kör msn kort maskin där vi körde då jag hade kort och kompisarna hade alla summitar så satt jag fast 7 ggr på 3 km. Då ska jag nämna att summitarna satt fast 4-5 ggr sjukt mycket snö!! Du har en betydligt roligare åkning med lång maskin anser jag. Någon annan som håller med mig ?. Det finns dock rikligt med snö uppe vid ramis. Jag har även en kort maskin oxå men använder bara till fin körning med pulk.
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Herregud. Självklart kör man inte fast med en lång lika lätt som med en kort. Men gillar man att spöa maskinen på led och flygturer mm så kanske man inte ska ha en lång maskin. Du tyckte det var för lite snö i funäs då kontrade jag med att du skulle köpa en kort så du får använda dina körkunskaper när det är mindre snö än förr. Har som sagt kört skoter sen jag var 7 och har jag velat ta mig någonstans med en kort har jag gjort det. Sen att det går mycket enklare med en lång har jag aldrig sagt emot.
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Herregud. Självklart kör man inte fast med en lång lika lätt som med en kort. Men gillar man att spöa maskinen på led och flygturer mm så kanske man inte ska ha en lång maskin. Du tyckte det var för lite snö i funäs då kontrade jag med att du skulle köpa en kort så du får använda dina körkunskaper när det är mindre snö än förr. Har som sagt kört skoter sen jag var 7 och har jag velat ta mig någonstans med en kort har jag gjort det. Sen att det går mycket enklare med en lång har jag aldrig sagt emot.
hej. När ni ska upp och köra, ska ni upp till Messlingen ?
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
Jag ska åka upp nu på Tors med frugan. Mest bara ta det lugnt, käka och åka några mil på skotern. Vi ska upp den 19e , tre från Sthlm och en från Östersund kommer också.
 

skoter_tokan

Välkänd medlem
31 okt 2007
270
0
16
Norrtälje/Messlingen
Jag ska åka upp nu på Tors med frugan. Mest bara ta det lugnt, käka och åka några mil på skotern. Vi ska upp den 19e , tre från Sthlm och en från Östersund kommer också.
Anledningen till att jag frågar är att jag ska upp den 21 och är ni i Messlingen så behöver inte Magnus dra den ner hit.