Skillnad på RMK Assault och Pro-RMK?

A

AssaultRMK

För mig på runt ynka 180 så är orginalstyre tokhögt. Mycket av vingligheten på Ass och Pron sitter i det höga styret. Dessutom tycker jag att man tappar kraften i brytningarna med armarna i vinkel och man hamnar långt bak på maskinen vilket på Assen innebär att det reser för mycket i branterna.
Med 5" RSI styret så står jag med raka armar och lätt böjda knän i en mycket bättre förar vinkel än std vilket motverkar ganska mycket mot att den reser.

Däremot så tycker jag att Assen går väldigt djupt i snön vid brantare klättring och kan kännas något besvärligare att hantera när det börjar bli brant och skidorna står i vädret. Kan säkert bero mycket på mattan som gärna gräver tills dess att den hittar fäste och då skickar iväg skotern.
Jag är sugen på att byta matta till nästa säsong just för att få den att gå lite bättre i branterna men tvekar just pga att std verkar hålla ihop riktigt bra och tycks tåla nästan vad som helst.
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Jag är en ny ägare av en RMK assault 2013 vilket även blir min första Polaris.
Kommer från en 12:as M800 så det här blir roligt att testa något annat.

Är det någon som vet om det är skillnad i drevning på 13 års modell gentemot tidigare årsmodeller?
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Däremot så tycker jag att Assen går väldigt djupt i snön vid brantare klättring och kan kännas något besvärligare att hantera när det börjar bli brant och skidorna står i vädret. Kan säkert bero mycket på mattan som gärna gräver tills dess att den hittar fäste och då skickar iväg skotern.
Jag är sugen på att byta matta till nästa säsong just för att få den att gå lite bättre i branterna men tvekar just pga att std verkar hålla ihop riktigt bra och tycks tåla nästan vad som helst.
Assaultmattan vill väl gräva lite mer än den på Pro-RMK:n men hur ofta är det bottenlöst kallpuder fluff? Byter jag någon matta på Pro:n något tag så blir det en Peak eller en Assaultmatta, är ju oftare det är något mer satt snö.

Innan du byter någon matta så borde du väl testa att borra upp "RMK-hålen" för främre boggie-infästningen så du får lite annan attackvinkel och ställa om dämparna i boggien (lösare fram och hårdare bak) om du inte vill ha lika mycket res och att den skall flyta lite bättre på snön.

Tvärt om, att flytta RMK-boggien till Assault infästningen går ju inte lika lätt pga den flackare vinkeln på boggieskenorna.
 

roppin_96

Välkänd medlem
26 nov 2012
308
3
18
Luleå
www.youtube.com
personlig åsikt slår assaulten hem alla priser! Den är grym i alla fören, äre skare så känns de som en kort maskin när den går på rullen så länge du håller inne gasen! uppför går den sjukt bra och i puderföre är den en kanonmaskin! Den är bättre än dom fleste jag kört på led eftersom den är stabil, hänger me i svängarna och tar guppen hur fint som hellst! Assaulten är den roligaste och abolut bästa jag kört!

OBS! detta var som sagt personlig åsikt av mig som äger en assault men kört dom flersta maskinerna. Du kan inte hålla på läsa dig till vilken som är bäst, de är smak sak :) Men just att den är så grym i alla fören, vart du än är och hur de än ser ut kommer du ääääälska din assault om du köper en! :)