Skillnad på RMK Assault och Pro-RMK?

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Tjäna!

Går i tankarna om att byta upp mej till en -14 Polaris.
Då lutar det åt en 155" lång Assault eller Pro.
Men vad är skillnaden?
Har läst mej till att dämperiet är lite tuffare på assaulten. Olika mattor. Kedjehus i Assulten, Quick-drive i Pro'n.

Nåt annat?
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Hmm. Känns som de kommer bli ett svårt val.
Pro'n är vingligare? Eller mer "flickable" som de står på Polaris hemsida. Är den jobbig att köra på led eller på hårdare före om det lutar rejält?
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Har åkt en assault 12 och nu blir det då en pro för mig. Assaulten blir lite jobbig att åka inne i brant skog med tanke på att den gärna reser sig. Men om du ska åka led så köp ingen pro Quick-drive är inte gjort för d. Men det ska vara lite bättre till nästa år. Den blir för varm och går sönder av högre hastighet under en längre stund.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Har åkt en assault 12 och nu blir det då en pro för mig. Assaulten blir lite jobbig att åka inne i brant skog med tanke på att den gärna reser sig. Men om du ska åka led så köp ingen pro Quick-drive är inte gjort för d. Men det ska vara lite bättre till nästa år. Den blir för varm och går sönder av högre hastighet under en längre stund.
Ok. Det blev en hel del led för mej i år, och lär nog bli framöver oxå. Kanske e bäst man siktar på en Assault då.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Assaulten har ingen krängningshämmare.. Nu har jag inte maxat mina framdämpare men nog är assaulten vinglig efter leden. Vill lätt lyfta innerskidet mer än man själv vill. Men svänger gör det! :)
Stog själv i samma sits som dig men för mig blev det Assaulten pga dämparna och mattan.
Spöa led är inga problem och då biter även mattan bra. Inbillat mig att i våra svenska skogar så är Assaultmattan en fördel med. Alltid grymt fäste.

Ang lössnö körnig så rakt upp går den djupare.skidorna en bra bit från snön. Lite teknik att kunna hålla en tänkt linje men fasen så skoj då man lärt sig! Men blir det för brant så reser man över istället för att bara köra fast. ;)
På skrå så är den lite vinligare. Och blir det riktigt brant så vill bakändan lätt skjutsa ner och man ställer sig rakt upp. Hörs kunna bli bättre om man flyttar upp boggien.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Men Pro'n lär väl inte vara mindre vinglig på led? Den har väl ännu smalare spårvidd? Men Assaulten är i juför sig högre i fronten så det kanske blir lite högre tyngdpunkt..
Tror inte den lyfter innerskidan mer än min Assault -09 iaf. Den är vinglig som fan.

Vilket som så kör jag så sällan i så pass mkt snö att jag skule behöva en Pro RMK. Tror jag skulle klara mej utmärkt med en Assault som det hörs :)

Men att skidorna är i luften kan jag förstå är skitkul när man lärt sej kontrolera det :D
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Jag hade samma problem inför säsongen 11-12. Stod och valde mellan samma skotrar och valet föll då på en RMK Assault. Det valet ångrade jag hela säsongen så snowcheckade en Pro till denna säsongen och det va det bästa bytet jag gjort.
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Blir det mycket ledåkning kan jag rekomendera att välja en Switchback assault eftersom både rmk och pro nästan saknar kylare.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Jag hade samma problem inför säsongen 11-12. Stod och valde mellan samma skotrar och valet föll då på en RMK Assault. Det valet ångrade jag hela säsongen så snowcheckade en Pro till denna säsongen och det va det bästa bytet jag gjort.
Varför ångrade du dej?
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Varför ångrade du dej?
För den är svårkörd i lössnö, den bara gräver. Tyckte den var, ärligt talat, skit i lössnön. Sedan tycker jag att Pro'n funkar likvärdigt till den ledkörning jag gör. Tycker man dämparna är dåliga på Pro'n så går det ju fint att byta till t.ex. FOX.

Med isrivare kan du köra nästan oavsett hur hårt underlaget är. Jag tycker dom funkar otroligt bra.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
För den är svårkörd i lössnö, den bara gräver. Sedan tycker jag att Pro'n funkar likvärdigt till den ledkörning jag gör.

Med isrivare kan du köra nästan oavsett hur hårt underlaget är. Jag tycker dom funkar otroligt bra.
Känns som jag kommer slita mitt hår hos min ÅF innan jag bestämt mej :p