Skillnad på RMK Assault och Pro-RMK?

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Men Pro'n lär väl inte vara mindre vinglig på led? Den har väl ännu smalare spårvidd? Men Assaulten är i juför sig högre i fronten så det kanske blir lite högre tyngdpunkt..
Tror inte den lyfter innerskidan mer än min Assault -09 iaf. Den är vinglig som fan.
Eftersom att Pro har krängare så hinner den inte lyfta innerskidan så mycket förns krängaren börjar ta emot. Körde tjejens vanliga Rmk och den går betydligt stadigare efter led. Men då kör jag med framdämparna ganska mjuk. ej provat skruva på dom nått.
Gjorde själv ett byte från en -09 Assault och den nya och gamla är nästan lika vingliga.

Ang kylningen så funkar isrivarna toppen. Enda gången det börjar stiga i temp är när det går riktigt sakta. Tex ligga bakom nån med pulk.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Eftersom att Pro har krängare så hinner den inte lyfta innerskidan så mycket förns krängaren börjar ta emot. Körde tjejens vanliga Rmk och den går betydligt stadigare efter led. Men då kör jag med framdämparna ganska mjuk. ej provat skruva på dom nått.
Gjorde själv ett byte från en -09 Assault och den nya och gamla är nästan lika vingliga.
Jaha Pro'n har alltså hämmare.
 

vattenglas

Aktiv medlem
6 dec 2009
61
0
6
Har en Assault rmk -11. Nu har jag inte provat någon pro rmk utan närmaste är en rmk 600.
Men jag har lite samma problem som tidigare inlägg. Den reser för lätt när det börjar bli lite brantare. Jag tror dock inte det blir något problem om du mest ska köra myr och liknande och inte se vem som tar sig längst i en skogsklädd backe.
Jag upplevde rmk:n extremt lättburkad i jämförelse.
Måste dock säga att jag är väldigt nöjd med dämparna. Den känns bra att hoppa med fast den är lång. Och mattan tål väldigt mycket stryk, sjukt bett i både puder och på led.

Jag är överlag väldigt nöjd men hade jag bytt nu så skulle det inte bli någon Pro då assaulten lätt går varm på hårdare underlag utan isrivare, och oftast kommer man inte undan transportsträckorna. Då käns det lite tveksamt med mindre kylare för min del.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Jag är överlag väldigt nöjd men hade jag bytt nu så skulle det inte bli någon Pro då assaulten lätt går varm på hårdare underlag utan isrivare, och oftast kommer man inte undan transportsträckorna. Då käns det lite tveksamt med mindre kylare för min del.
Ok. Det blir nog isrivare vilken modell det än blir för att vara på den säkra sidan.
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Ah. Såg nu på polarissverige att de finns std RMK. Hade inte äns sett dom :p
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Stod i samma fråga som dig för nån vecka sen. Jag och en polare var och körde en pro och en assault för att kunna prova skillnaderna. ska man ligga efter en guppig led och mata skulle jag välja assaulten men annars tycker jag pron vann på de flesta ställena. när polarn fastnade med assaulten vid skråkörning körde jag 8:eek:r runt han med pron. tycker assaulten var för bred över skidorna för mig med den körning jag tycker om. Visst att den går att smalna av med de dra fort iväg pengar då. Jag kommer att dra en del pulka så tjejen å dottern får följa. Jag har beställt en PRO. kommer sätta in 2 uppsättningar boggihjul för att spara slisen.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Så fort du nämner pulka så förstår jag inte varför du inte köpte en Std rmk? Du kommer att ha problem med varmgång med pulka. Om du inte kör 200 med frun därbak? ;)
Isrivare funkar bra. Men när det går sakta vid tex pulkdragning så rasar fort tempen iväg.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Så fort du nämner pulka så förstår jag inte varför du inte köpte en Std rmk? Du kommer att ha problem med varmgång med pulka. Om du inte kör 200 med frun därbak? ;)
Isrivare funkar bra. Men när det går sakta vid tex pulkdragning så rasar fort tempen iväg.
+1 på den.
Sålde min Pro för att kunna dra pulka denna säsong. I princip omöjligt att hålla tempen nere när det går sakta med pulka.
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
Piteå
Jag tillsammans med 2 andra kompisar har kört pro med pulka. I med dubblad boggihjul å ner med isrivarna så har det gått bra. Visst stiger tempen lite men i nödfall får man surra fast ett isblock på bandtunneln eller stanna för en kaffe paus. Sen är de ju även så att pulkan kommer att kopplas så lite jag bara får :)
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Jag är överlag väldigt nöjd men hade jag bytt nu så skulle det inte bli någon Pro då assaulten lätt går varm på hårdare underlag utan isrivare, och oftast kommer man inte undan transportsträckorna. Då käns det lite tveksamt med mindre kylare för min del.
Har inte Pron och Assaulten lika kylsystem?
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Om det är olika boggiinfästningar på assaulten och pron kan man väl bara flytta assaultens så den blir lika som pron = går lite bättre i snön?
 

Didde

Välkänd medlem
28 sept 2008
316
1
16
32
Sveg
Har inte bestämt mej om jag ska renovera och ha kvar Assault -09: an jag har då den skar nu i påsk eller om man ska testa bli fri den å köpa en -14.

Men den körning jag gör är rätt mkt led och leker på myrar och drivor när man är uppe i fjälls. Nån superteknisk körning blir det inte mkt av då mitt sällskap rätt ofta består av en Widetrack 500 :p
Måste nog höra med ÅF hur det ligger till med att köra med Quick-drive på led, om den överhettas alltså.
Annars är det nog sak samma om jag köper en Pro, Assault eller en STD RMK. Alla tre räcker nog och blir över för min körning
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Har inte bestämt mej om jag ska renovera och ha kvar Assault -09: an jag har då den skar nu i påsk eller om man ska testa bli fri den å köpa en -14.

Men den körning jag gör är rätt mkt led och leker på myrar och drivor när man är uppe i fjälls. Nån superteknisk körning blir det inte mkt av då mitt sällskap rätt ofta består av en Widetrack 500 :p
Måste nog höra med ÅF hur det ligger till med att köra med Quick-drive på led, om den överhettas alltså.
Annars är det nog sak samma om jag köper en Pro, Assault eller en STD RMK. Alla tre räcker nog och blir över för min körning
QD sitter bara på PRO modeller
 

skotertobbe

Välkänd medlem
1 jan 2000
148
0
6
Dalarna
Har inte bestämt mej om jag ska renovera och ha kvar Assault -09: an jag har då den skar nu i påsk eller om man ska testa bli fri den å köpa en -14.

Men den körning jag gör är rätt mkt led och leker på myrar och drivor när man är uppe i fjälls. Nån superteknisk körning blir det inte mkt av då mitt sällskap rätt ofta består av en Widetrack 500 :p
Måste nog höra med ÅF hur det ligger till med att köra med Quick-drive på led, om den överhettas alltså.
Annars är det nog sak samma om jag köper en Pro, Assault eller en STD RMK. Alla tre räcker nog och blir över för min körning
Dom hade gjort en ny rem till nästa år som skulle hålla bättre. men i ditt fall hade nog jag valt mellan en std rmk lr en swichtback assault. Sen har du ju den längre rushen också som ett alternativ. Polare sån med billex förlängning och den tar sig bra fram över myrar och så.