Skidoo mach z 780 startar inte

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
tjenare, är ny här på forumet men fel på skotern har ja ändå, ja köpte en mach z 780 härom dagen och var ute och provkörde den innan köpet, var inte lika rapp som ja trodde den skulle vara, 0-100 på 7-8 sec, iaf så var ja dagen efter köpet ute å åkte kanske 1mil, kommer hem å trycker ur den å kommer inte upp i mer än 140kmh på kanske en 2km lång raka, inte nått direkt jätte tryck i maskinen, kommer hem å när ja ska svänga in på gårn dör skotern som en tjur som fått ett nackskott, tvärdöd, ur med stiften å gnista fanns de, men väldigt dålig, å bara i bland, in å ringde till en skotermek som sa att de kunde vara en kolv, statorn, cdin, tändspolarna, stiften eller helt enkelt att en stake krökt sig, idag provade ja mäta spänningarna på allt detta å de såg bra ut på allt, har efter detta fått ett livstecken på skotern men inte mer, blir tokig då ja inte vet va ja ska göra längre, har gnista på alla stift men den e klen som bara den, skotern startar inte å de snöar för fullt här i bygden, skulle vara tacksam för svar som kan göra att den startar. PS den får soppa å startar inte på startgas

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Det låter ju som du har pejl på att den får soppa. Du kan ju göra ett kompprov så vet du ju hur det ser ut, men det låter ju som det vore relaterat till tändningen som du förklarar de!

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Det låter ju som du har pejl på att den får soppa. Du kan ju göra ett kompprov så vet du ju hur det ser ut, men det låter ju som det vore relaterat till tändningen som du förklarar de!
kompprov är gjort med resultat på runt 10,5kg på alla cyllidrarna, vill ha de till tändnings problem ja med men allt värkar vara helt, ska vara om cdin ger impulser då men att den ger helt felaktiga impulser så de e den som måste bytas, passar en 96ans formula III cdi på min mach Za 94a

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Har fått 2 små livstecken till idag, ganska tätt på varandra kom dom, ja hade ingen tändstiftsknopp på 3burken (den lilla hylsan längst upp på stiftet som man kan ta bort) på ettan å tvåan hade denna knopp, börjar fundera på om nånting är klapp eller dyligt :S

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Har du provat med helt nya stift??kör ine med es stift utan br9EYA mycket bättre å fast knopp
Ja, samma kväll som detta hände var ja fram till byn å köpte dom värsta som fanns hemma, NGKs B9ES, fanns inget värre hemma, men tror du det är felet till att ja har dålig gnista? tar man stiften å sätter dom i tex en moppe så har man hur fin gnista som hellst

mabo

Välkänd medlem
30 nov 2012
141
1
18
Laviken
Har du bara B9es? Jag har för mej att du ska ha resistorstift (avstörda) = BR9es eller helst BR9eya
Har din maskin MPEM box? isf ska de vara resistorstift för dom kan störa ut elektronikboxen

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Har du bara B9es? Jag har för mej att du ska ha resistorstift (avstörda) = BR9es eller helst BR9eya
Har din maskin MPEM box? isf ska de vara resistorstift för dom kan störa ut elektronikboxen
lyckade så klart skriva fel, ska vara BR9ES inte B9ES därimot satt de B8ES stift i den vid köpet. vad är en MPEM box, har den med tändningen att göra så de kan vara den som felar för mig?

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Sitter ingen sån i mach Z.oki nya stift bra!är det lika dåliga stift på alla tre??du känner ingen som du kan låna tendspolen av å kolla om det är den?tråkigt å köpa en ny sen är det inte d felet.har du kollat alla kontakter å jord punkter så de inte är fullt av ärg?skruva bort magnapull kåpan å ta en smärjel duk å putsa rent allt.var felet på min gammla mach Z 780

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Den kan inte ge felaktiga impulser är antingen lr det är därför som det inte spelar någon roll vart du sätter tändhattarna på mach z

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Sitter ingen sån i mach Z.oki nya stift bra!är det lika dåliga stift på alla tre??du känner ingen som du kan låna tendspolen av å kolla om det är den?tråkigt å köpa en ny sen är det inte d felet.har du kollat alla kontakter å jord punkter så de inte är fullt av ärg?skruva bort magnapull kåpan å ta en smärjel duk å putsa rent allt.var felet på min gammla mach Z 780
okej, tack för kostateringen. svar ja, de är lika dålig gnista på alla stift å alla tre tändspolarna är mätta så de borde inte vara dom (inte för att ja litar fullt på min mätning men ändå) annars har polarn en formula 3 som dom ska funka på om ja behöver låna. beror på vilka kontakter du syftar på men ja har tagit bort alla till CDIn så där borde de inte vara nå fel. vart sitter alla jordkontakter då? ska ta och kolla dedär med svänghjulet i morrn då de är så mörkt ute nu men ja tackar för snabba svaren som gör att den kanske kan starta inom kort

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
rev idag bort luftburken å hittade till min förvåning en skruv som låg lös bakom ettans luftburk, men ingen kabel eller dyligt den skulle kunna hållt fast, börjar fundera på om de är en jordkabel som släppt som ja inte hittar å som ibland kommer åt en punkt där den kan jorda och därför startat till 3 gånger.

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
idag startade skotern, de hade tydligen kommit fukt på stator lindningarna å fryst, därav dålig gnista, f'n för nys skotrar med all dess elektornik

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Går den bättre nu?

Även om skotern din är ny och modern så finns det en teoretisk möjlighet att raveportarna kleggat igen.

Kan även vara variatorrelaterat.

(det faktum att den bara gick 140)

Hur ligger varven på den från stillastående till Max?

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Som de är nu så går skotern skitfint, dock dåligt på tomgången men kliver man på så drar den upp på runt 7500rmp å ökar lite lungt från 140 å uppåt, har vart uppe i 160 som max på en smal rak skogsväg sen vågade ja inte hålla i längre, men skotern drar på rätt fint nu, dock så reser den sig inte som polarns som han hade gjorde så ja funderar på om de kan vara nått som inte är fullt skjyst ändå

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Mjo men jag är ganska säker på att du har max hästkrafter vid 8200 varv.

Varvar din 7500 så har du tappat många! hästkrafter.

Håller du stumt från stillastående ska varvräknaren gå upp till 8200 varv och ligga där genom hela accelerationen. Gör en inte det så är det något som inte stämmer.

Se över Rave portarna om du inte gjort det.

Pettsso'n

Medlem
15 dec 2012
34
0
1
Om rave portarna är dom 3 sakerna som sitter ovanför avgasrören så har ja tagit bort plastkoppen å prövat dragit i dom å alla gick lätt men hur ska ja se över dom på bättre sett då ja förmodar att det ja gjort inte räcker

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Kolla så det inte är hål lr sprickor i dom.du ser så ju att de kunde vara nå task där nere!dom verkar har väldigt lätt för å ta in snö å skit.han har rätt något är galet min höll konstant 8100/8200 arpm och runt 130/140 då började det sluta spinna och det började skuta på som satan!!dom är ju byggda för å sikta å skjut dom dära