Körde lite drygt 200 mil med min Freeride i vintras, hade en -09as Assault före som jag körde ungefär 400 mil med på två vintrar, och i mitt tycke är Freeriden bättre på allt utom oljeförbrukningen.
Fick ur ltet drygt 100 mil ur sista remmen och jag har aldrig någonsin på nån maskin jag ägt kört just mycket längre på en rem, 100 mil verkar vara vad remmar håller, (Jag har monterat flytande Team Tied och variatorstag på min maskin).
Vad det gäller Olja så SPOLADE jag genom ca 25 liter på dessa ca 200 mil, det är nog ungefär 10 liter mer än jag normalt kör upp på en vinterl Och det i en skoter som helt klart drar betydligt mindre bränsle än Assaulten jag hade innan. Några exakta procent har jag inte räknat ut men det är helt klart mer än nödvändigt.'
Fjädringsmässigt är Freeriden överlägsen Assaulten, det enda jag gjort är att jag bytt fjädrar runt om då jag är "något över" snittvikt. Sämst var nog framfjädrarna, dom är nog tagna ur någon kulspetspenna på SkiDoos högkvarter......
Vad gäller hur den går i snön så måste jag säga att även där överglänser den Assaulten, där man fastnar med Assaulten stannar man och startar igen med Freeriden.
Enda stället där den är "sämre" är egentligen att den är tungskråad med, den vill hemskt gärna ställa sej upp igen när man brutit omkull den, och ska man skråa någon längre bit så är det ganska jobbigt, jag har beställt den smalare framvagnen till min för denna vinter, borde bli bättre av det.