Ski-doo Summit freeride -11

R

RevMan

Förlorar man ngt på att göra det? Fjädringsväg, eller att den hänger sig mer i snön?[/QUOTE

Har som sagt bara testat en sväng, eftersom jag gillar slp powder pro och väldigt många kunder klagade på Pilot DS så slängde jag på powder pro direkt, men med de skidorna på så upplevde jag väldigt högt skidtryck( uppskattat på verkstadsgolvet, inte testat) eftersom slp pp är några cm högre än pilot ds så flyttade jag in boggien för att kompensera det.
Fjädringsvägen ändras inte.
Måhända kan den hänga sig lite lättare på fotstegen men jag tror att det uppvägs med att den lättare kliver upp ur snön.

SmittenX

Välkänd medlem
10 nov 2009
342
0
16
Överkalix
Hur menar du med flyttade upp boggien? och en grej till freeriden har väl bakre boggie armen längre bakflyttad än vanliga summiten ? går den att flytta fram ?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Titta på bilderna ovanför så ser du svaret på dina frågor. Det går ej att flytta fram boggin eftersom hela infästningen sitter längre bak i chassit på FR.
Boggin kan däremot flyttas aningen upp eller ner då det är två hål i bakre bogginfästningen på FR.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Jag satt och tittade på de amerikanska speccarna för freeride 2011 och jämförde med 2012 och såg att max engine speed 2011 är 8150rpm och 2012 är det 7900rpm. I min freeride står det max engine speed 8000 rpm. Hur ska dom ha det egentligen?
Jag vet att min inte gillar att gå över 8000 men nu blev jag nyfiken på om dom har ändrat ngt i 2012 800 etec. Problemet för mig har varit att med org variatorsetup har jag ibland övervarvat på cl #1 och skulle ha behövt mer vikt. Trycker jag fullt från stillastående slår övervarvsskyddet in ibland och den hostar till och tappar varv för att sedan komma tillbaks. Nu kommer jag iof byta allt i variatorerna till vintern men det verkar som om etec:en har för mycket kraft för originalsetupen. Man vill ju gärna ligga runt cl #3.

R

RevMan

Det är ändrat en hel del från 2011.
Det är ju dessutom olika motorer här som i nordamerika.
Att max rpm är ändrat är nog för att dom har insett att det inte gick att köra med samma variatorbestyckning som powertek där man vill ha 300rpm extra på fullgas.
BRP vill också ha 391 remmen i summit 2012 vilket jag inte tänker bry mig om.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Vet du vad som skiljer NA motorerna från våra? ..och varför det är olika?
Förstår att du inte vill ha 391 på Summitarna, tror mer på 377:an.

R

RevMan

Det finns minst 3 olika 800e-tec plus förserien och prototyperna.
Summit 800 europa har inte samma vevaxeltapp som renegade och mxz.
Summit 800 NA har helt andra cylindrar och toppar mot vad vi har här, det är väl en HA version skulle jag tro.
Det går inte att mixa kolvar och cylindrar från olika årsmodeller, 2012 har fått nya spridare och ny programvara.

Vet inte hur mycket man ska tro på men våra motorer ska tydligen vara snäppet vassare än Nordamerikas, tror knappast att det skulle vara märkbar skillnad.

Last edited:

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Vet inte hur mycket man ska tro på men våra motorer ska tydligen vara snäppet vassare än Nordamerikas, tror knappast att det skulle vara märkbar skillnad.
Intressant. Kommer ihåg att det var prat på dootalk om att även NA Summitmotorerna skulle vara ngt vassare än NA MXZ/GADEmotorerna. Fast det surras så mkt... :)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
425
83
Malå/Adak
Körde lite drygt 200 mil med min Freeride i vintras, hade en -09as Assault före som jag körde ungefär 400 mil med på två vintrar, och i mitt tycke är Freeriden bättre på allt utom oljeförbrukningen.
Fick ur ltet drygt 100 mil ur sista remmen och jag har aldrig någonsin på nån maskin jag ägt kört just mycket längre på en rem, 100 mil verkar vara vad remmar håller, (Jag har monterat flytande Team Tied och variatorstag på min maskin).
Vad det gäller Olja så SPOLADE jag genom ca 25 liter på dessa ca 200 mil, det är nog ungefär 10 liter mer än jag normalt kör upp på en vinterl Och det i en skoter som helt klart drar betydligt mindre bränsle än Assaulten jag hade innan. Några exakta procent har jag inte räknat ut men det är helt klart mer än nödvändigt.'
Fjädringsmässigt är Freeriden överlägsen Assaulten, det enda jag gjort är att jag bytt fjädrar runt om då jag är "något över" snittvikt. Sämst var nog framfjädrarna, dom är nog tagna ur någon kulspetspenna på SkiDoos högkvarter......
Vad gäller hur den går i snön så måste jag säga att även där överglänser den Assaulten, där man fastnar med Assaulten stannar man och startar igen med Freeriden.
Enda stället där den är "sämre" är egentligen att den är tungskråad med, den vill hemskt gärna ställa sej upp igen när man brutit omkull den, och ska man skråa någon längre bit så är det ganska jobbigt, jag har beställt den smalare framvagnen till min för denna vinter, borde bli bättre av det.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jaag: Klockrent, ungefär samma tankar som jag har om min...
Dock har inte min varit lika hemsk på olja, även om den tagit lite mer än den borde...
Är dock supernöjd med fjädringen original, väger inte så värst mycket och tycker den fungerar fint.
Jämförelsen med Assaulten stämmer med, den är enklare att skåra med men Freeriden tar sig fram betydligt bättre.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
425
83
Malå/Adak
Sammanfattningsvis så av årsmodell -11 så finns det ingen skoter jag hellre har än Freeriden, Cattorna är nog kanske både driftsäkrare och lite mera problemfria men jag kan helt enkelt inte med att köra dom, känns som en RMK från -01 fast med glappare styrlänkage.........

Pratar man -12or så vet jag inte om jag törs säga det........ men nykissarna ser rätt fina ut...... det återstår att se om dom är något att ha.
Hursomhelst ska då "SkobyDoon" rulla en vinter till i min ägo.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Sammanfattningsvis så av årsmodell -11 så finns det ingen skoter jag hellre har än Freeriden, Cattorna är nog kanske både driftsäkrare och lite mera problemfria men jag kan helt enkelt inte med att köra dom, känns som en RMK från -01 fast med glappare styrlänkage.........

Pratar man -12or så vet jag inte om jag törs säga det........ men nykissarna ser rätt fina ut...... det återstår att se om dom är något att ha.
Hursomhelst ska då "SkobyDoon" rulla en vinter till i min ägo.
Ja dom nya katterna ser riktigt bra ut, blir nog att pröva en sån efter summiten.
Kommer dock sakna E-tecen, det retar mig rejält att arcticarna ryker så mycket när man startar dom, och surar om man låter dem stå på tomgång när dom är kall.
Är så jäkla fint att dra igång maskin, låta den stå och gå varm, ryker bara vitt som en fyrtaktare gör...
Går tyst och billigt...
Hoppas VERKLIGEN att arctic kommer med en Di/E-tec när dom börjar med egna motorer till 2014(tror jag det var?)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
425
83
Malå/Adak
.....ingenting, inte ens farsans motorsåg gåendes på gubblandad soppa, kan väl ryka mer än en E-tec när den är på det humöret.....

Om vi ska fortsätta att "smitta" denna tråd med kisse-snack så är det väl att dom i framtiden hotar med amerikanskbyggda motorer som gör en tveksam, det är ju just den Japanska Suka-rovan som är juvelen i kopajen just nu...... en nykonstruerad helamerikansk DI-motor skulle jag vara rejält skeptisk till. Har dom kvar Suka till årsmodell -13 så är det kanske då man ska prova en kisse.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Ang försjutningen på saxen så pratade min åf om att dom flyttat boggi infästningen på 2012 så antar dom kanske har flyttat fram den lite nu så den ska bli lättare att skråa med mm? någon som har mer koll?

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Största problemet med den flyttade saxen på 11:eek:rna var väl mest att den "gick ned sig" lättare sett mot Summit x.