Ski-doo - startproblem (el)

Fredde-ume

Medlem
30 aug 2016
9
0
1
Hej,
Ägare till en Renegade 600 Etec -09 som anväds väldigt sparsamt. Sist (julhelgen) var den helt död efter sista nattens kyla och trodde då att batteriet var slut. Så till denna helg hade jag införskaffat ett nytt batteri. Kopplade in det och tryckte på startknappen men inget hände. Provade ett par gånger och lät en bekant titta på det men skotern helt död. Innan jag skulle åka hem gjorde jag ett nytt försök och denna gång höll jag in knappen i säkert 7-8 sekunder och då plötsligt så drog startmotorn igång och den startade. Lät den gå nån minut och körde sen till grannarna. Stannade den och skulle starta på nytt efter 10 minuter, inget händer då jag trycker ner knappen. Provar denna gång på nytt med att hålla ner startknappen i 8-10 sekunder och efter 3-4 försök så kickar startmotorn igång och den startar direkt. Kör några start och stopp där och det går bra. Kör hem och ska köra upp den på släpvagnen. Måste då backa. Trycker ner startknappen för att få i backen, inget händer. Efter 5-6 försökt med att trycka på knappen så får jag i backen. Kör upp på släpet och drar hem den till Umeå. Försöker starta den på släpet men är på nytt död. Rullar in släpet i carporten och där står den nu.

Någon som haft detta fel? Är det själva knappen eller finns det något relä som kan vara sönder. Skotern startar som sagt direkt startmotorn bara slår till. Finns ju inget dragsnöre på denna skoter.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Med tanke på att felet kvarstår när du försöker lägga i backen är jag ganska säker på att du har glappkontakt i knappen.

 

Fredde-ume

Medlem
30 aug 2016
9
0
1
Uppdatering: Efter en vecka i varmgarage funkar allt som det ska. Men borde kanske byta startknapp ändå.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Ska inte behövas tycker jag, ta lös den ifrån handtaget och gör rent och ha i lite kontaktfett så ska det nog funka galant
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Uppdatering: Efter en vecka i varmgarage funkar allt som det ska. Men borde kanske byta startknapp ändå.
Byt knapp. Min har aldrig tjorvat på nån skoter och det är inte värt svammlet hålla på med fett och kontaktspray. Dyra leksaker och jävligt surt förstöra en kördag pga en glappknapp