Ski doo rev 600 -04 problem efter variatorkit

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Kör du med en fräsch variatorrem? Helst original ska det vara. Ligger den rätt i sekundären? Mattan ska krypa runt på tomgång.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Avgasportarna är bara skruva lös och rengöra med bromsrengöring och scotchduk och sen montera tillbaka. Det är en pil på dom. Den ska om jag inte minns fel peka uppåt.
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Remmen justerade jag för några veckor sen och den är fortfarande fin. Mattan snurrar sakta på tomgången nu som du säger också kan man stoppa den med foten också sen fortsätter den snurra sakta.
Blir väl att göra ren avgasportarna och om det inte blir nån märkbar skillnad så får jag väl testa fler olika vikter. Men ramperna som man justerar 1-6 ska den helst stå på 3 eller går det bra att den står på 5? På papperna jag fick med står det endast att jag inte ska gå under 3.
Den varvade ju 8300 nu och fick en känsla av att den varvade lite för mycket.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Montera tillbaka originalburken till att börja med (bara för att prova) som någon längre upp sagt, du tappar hästar...

Optimalt är att ligga på klicker 3 eller 4.
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Okej, gör ren avgasportarna nu! Dom är skinande rena nu och dom går lätt och membranet fungerar.
Dom var inte så överdrivet sotiga! Inget tjockt "lager" med sot.
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Vart ingen märkbar skillnad men nu är dom rena och fina iaf kan tänka mig att dom inte blivit rengjorda många gånger. Men jag är nöjd med skotern nu i alla fall. Lät farsan prova skotern och han har inte kört den nå förutom när den varit original och han sa att de va en jävla skillnad. Jag känner ju också skillnad men jag har ju kört den under hela tiden så blir väl inte lika stort hopp för mig.
18,2g clicker 5 den varvar 8250-300 och om ingen har nå annat att tillägga så är jag nöjd så!
tack för hjälpen allihopa!
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
aa! ska göra det igen nu när jag har gjort ren avgasportarna. Tidigare när jag hade på clicker 4 varvade den ju prick 8000 men det kanske är annat nu när dom är ren.
 

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Hur gick det för dej? har lite samma problem, kör på klickers 3 o 18,2g vikter, 38mm matta, o den vill inte resa sig så mkt som jag förväntade mej.. dock funderar jag på om remmen kan va lite dålig för har kört me den ca 3-4 år om den kan ha nötits på sidorna?
 

AndreasZ

Aktiv medlem
30 dec 2012
82
0
6
Tjo, jag svarade tidigt i tråden. Tänkte bara tillägga att jag ändrade till klicker 4 på min så nu varvar min 8050-8100 och går upp på rullen, har ej testat Max hastighet men körde iaf 120 på sjön förut en bit. Har som sagt 20.3g och en 44mm matta samt nerdrevad 2 kugg 21/43. Vet inte ifall den ska varva mer än 8100? På en 600 h.o


Sent from my iPhone using Tapatalk