Ski doo rev 600 -04 problem efter variatorkit

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Hej! Jag har köpt ett komplett variatorkit till min rev som enligt säljaren skulle passa ganska precis min skoter. Jag fick hem grejorna och monterade de efter deras anvisningar. Nu när snön kommit och jag har testat den på olika fören är jag missnöjd. Förstod att jag skulle få gå in i variatorn och ändra något men vet inte hur jag ska göra. (Nu till problemet)
För det första varvar bara skotern 7500 nu och det är ca 700 mindre än tidigare. Sen går den bara 100 nu då den tidigare gick 135-140. Vad behöver jag göra för att få ut varven men samtidigt få den att gå iaf 120? Jag vill ju ha en skoter som går över 100 men som det ändå är bottendrag i.
Tacksam för svar! Mvh Rasmus Falk
 

AndreasZ

Aktiv medlem
30 dec 2012
82
0
6
Vad kör du med för vikter i? Fick du ny helix också? Max rpm på en rev ska väl ligga runt 8000 +/- 100. På utsidan primären så har du 3 st skruvar du kan ställa 1-6 på. Vad har du dem ställda på nu? Jag har en exakt likadan skoter fast 600 h.o. Köpte ett Cudney racing kitt, och kör med 20gram i och på nr 3 på clickern på primären.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Hej! Har inga skruvar 1-6 på min primär. Jag fick nya fjädrar, helix och det sitter 19 g i nu. En annan kille skev att jag bara skulle vikta ner så skulle den orka varva ur och på så sätt gå bättre.
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Hej! Gick ut å kikade nu dom står på nr 3 och det sitter 19g i nu. Testade den på ännu ett före nu och den varvar 7500 oavsett :/ kontaktade försäljaren och han sa åt mig å gå ner på 17g. Ska jag ändra dom där skruvarna 2 click eller ska jag vikta om till 17?
 

Patrik E

Välkänd medlem
12 feb 2008
380
1
16
akta så du inte drar ut justerbulten för långt då du ska ändra dom, och dra inte för hårt sen så du drar av excentern.
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Gör som försäljaren säger! Hade fel de var 20 g i inte 19g. Så har gått ner till 18.2 nu och justerar på skruven om de behövs mer. Kittet är nytt!
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Hej! Nu har jag bytt från 20,3g till 18,2g och testkört! Den vart bättre i acce och lyfte skidorna lite mer. När jag gasade fullt gick den upp på 8000 varv men efter att jag stummat ca 30 meter la den sig på 7500 som förr. Var uppe i 100 på både packad och lössnö sen lära jag släppa för åkern tog slut ;) kunde inte testköra jättelänge pga tiden på dyngnet då jag har pipa.
Ska försöka få ut ännumer ur variatorerna vad tycker ni jag ska göra? Ska jag gå ner på 17-16g eller ska jag ändra skruvarna 1 eller 2 snäpp först och testa?
Med vänlig hälsning, Rasmus
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
För lite vikt så orkar den inte hålla varvet. Optimalt är ju att få rätt vikt på clicker 3 eller 4, sen börjar rampviklarna bli luriga.
om du testar 19 gram och clicker 4 då?
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Skiljer 1 clicker så mycket då? Tyckte den vart rappare med samma topphastighet när jag gick ner 2g. Är det inte värt att testa gå ner yterliggare eller blir det för lågt? Man märker ju ganska direkt vart "gränsen" går för att ha för låga vikter för då tappar den väl topphastigheten? Det optimala är väl att den ska varva bra ca 8000 och fortsätta med de men samtidigt gå över 100. Vill väl ha den som de flesta lite skidres men vill kunna göra dryga 100.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Måste reda ut några saker här.

Topphastighet styr man med drevning ej med variator kitt. Ska du jaga sista kilometerna i toppfart måste man ha en klockren setup för att få den att växa ut på overdrive men den ska inte tappa fart för du sätter i ett V-Kitt.

För mycket vikt gör att du tappar varven och den blir seg. För lite vikt så blir den tomvarvig med skenande varv så den övervarvar.

En pipa låter ej mer än original så jag gissar du har någon fjortis burk på den eftersom du inte vågar köra på kvällen. Sådan burkar brukar inte sällan ta bort ett tiotal hk på toppen så släng bort den till att börja med.

Vet ej vad du har för skoter men min rev 600 hk skulle vara 8200 om jag inte minns fel. och varvräknarna är ibland lite snålt tilltagna så sikta på 8300.

Om du nu fått rätt grejjer och har rätt ramper i primären sedan innan (brukar ej följa med v-kitt) så är det troligen något som är ricktigt slitet i dina variatorer. Något gram hit eller dit kan man få justera men om du tagit av 2g under rekomenderat å den inte orkar så är nått fel.
Jag körde cudney racing kitt på min 600 ho summit och den va klockren i alla fören.
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Hej! Jag förstår men den varvar inte ut helt med 20 gramare. Gick ner på 18.2 och ändrade clickern från 3-4 och då varvar den prick 8000 nu samt bra acce. Den gick skitbra original så jag förstår inte vad de kan vara? Den är ju nerdrevad 2 kugg. När jag testade den idag var jag ändå nöjd med resultatet men tror den kan gå bättre. Dock vart variatorerna ganska varma men kunde precis hålla på dom utan att bränna sig. Men hur låga vikter kam man köra då? Käns ju konstigt när dom flesta kör på ca 20g. Har letar lite på olika forum men har inte sett nån med lägre gram än typ 16-17 och ska den varva 8300 lär jag nog ner där. Jag ska ha fått rätt grejer för jag fyllde i alla uppgifter om skotern också skulle dom plocka ut rätt grejor åt mig. "Billetx" tror jag dom hette.
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Halloj! Har nu ändrat till clicker 5 med 18.2g och nu varvar den 8200-8300 tycker det är bra drag i den nu men var ju några veckor sen den gick bra så är svårt att säga om den går bättre än original eller inte. Måste göra något fel för jag tycker den borde vara ännu vassare. För att kolla om det var nån skillnad tävlade jag mot en polare som har liknade skoter som mig en ski doo xrs 600 -07 sdi han har nerdrevat 2 kugg och 44 matta också men inget variatorkit å inga v-force3 det är väl de som skiljer sig. Iaf så var det jämt mellan oss jag vann väl med 2-3 meter men visst tycker man väl att det ska hända lite mer med ett kit på så jag är övertygad om att jag inte lyckats med inställningen iaf.

Kan det hjälpa om jag har kvar på clicker 5 men viktar upp lite igen eller är det lägre vikter som gäller trodds allt. testade aldrig höja clickerna medans jag hade 20.3g på. Någon med erfarenhet som kan ge mig nå tips om jag ska gå ner eller upp i alla fall?

Remmen blir ganska varm när jag kör nu också, men man kan ta på den i alla fall
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Japp! Dom sa att jag inte ska behöva gå ner nå mer gram för skotern ska orka varva ut iaf men med vikterna dom rekommenderade varvade den bara 7500 fast då hade jag bara clicker 3 som sagt. Dom sa också att jag kanske skulle fundera på om de var nå fel på skotern motormässigt. Men kolvarna och reedsen har inte gått mer än 200 mil och skotern går ju inte dåligt och gjorde inte de original heller.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Såg du till att rengöra allt i variatorn och du kände inga glapp på rullar och så? Sen kan avgasportarna vara rejält skitiga och behöva rengöras.
sen gör ju inte ett kit mirakel och förvandlas till en 800 eller dragracingmaskin. Bättre gassvar och backshift.
 

Rasmus_Falk

Medlem
7 mar 2013
38
0
1
Gävle
Ja jag rengjorde och kände efter när jag plockade isär variatorn och jag lät en lite mer rutinerad skruvare kika på grejerna också och allt såg bra ut. Det enda som jag och försäljaren kom fram till riktig var avgasportarna som du sa. Har tänkt gjort ren dom någon dag men har inte hunnit fördjupa mig i hur man gör. Du kanske har något bra svar på de? Sen förstår väl jag också att det inte blir en ny maskin men tycker det skiljde så lite jämfört med original.