Ski-Doo Freeride 146" 2012

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
kan också rekommendera isrivare! kom inte på vad mina heter (vajjertyp iaf..) men dom sitt på varsin sida buken å sen ja monterat dom har templampan aldrig ens tenderat till att blinka/lysa vid snöbrist. (under förutsättning att man håller koll på dom då dom kan tryckas upp av gupp exempelvis) :)
 

E-tec

Aktiv medlem
17 aug 2010
88
0
6
Luleå
Jag köpte såna där som man sätter i boggiehjulen men dom funkade inte alls, det spelade ingen roll hur hårt jag än drog så ville dom vandra upp och till slut så tog dom inte.
jag fick byta till dom raka och satte dom längst fram i sista hållet på fotsteget, funkar klockrent.
 

E-tec

Aktiv medlem
17 aug 2010
88
0
6
Luleå
Nej inte nödvändigtvis skräp de där isrivarna, kanske handhavande fel från min sida.
Angående DS skidorna har jag inget negativt att säga, men i år ska jag prova SLP.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vad tycker ni om DS skidorna?
Jänkarna säger att dom är bra för sidehilling, det stämmer garanterat, för skidorna bär ingenting, skär bara ner tycker jag...
Satte på SLP PP nästan på direkten...
Testade DS-skidorna en gång senare på säsongen när snön satt sig lite mer.
Tänkte att det skulle funka bättre då, men efter att nästan ha kört på ett träd eftersom skotern gick rakt när jag vred på styret ändrade jag mig fort och bytte tillbaka...

Det här är mina reflektioner, finns säkert andra som gillar dom...
Jag vill ha skidor som bär upp nosen bra, då passade inte DS-skidorna...
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ok, då är det som vanligt då. Original skidor styr farligt dåligt och får skotern att dyka i pudret när man släpper gasen. Trist!
Slp skidorna får det att känna som att man fått 20hp extra i skotern. KUL!
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Har åkt 30 mil med nya skotran nu, och skidorna är helt värdelösa, bär ingenting och styr otroligt dåligt på led. Sätter på SLP nu. Annars är jag grymt nöjd med maskinen!! Råkade dock plocka en sten och flög över styret.. Kan rekommendera att ha en M10x60 i fickan.. Den yttre bulten till styrstaget vid spindeln är gjord i nåt konstigt material. Den är nog gjord för att gå sönder.. Den räddade iaf min framvagn genom att den gick av istället för att kröka hela skiten..

Lite offtopic, men jag åker ju 137"
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kommer att göra som vanligt. Slita lite på originalskidorna under den usla försäsongen vi har för att sedan sätta på SLP. Har ett par helsvarta liggandes.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag köpte såna där som man sätter i boggiehjulen men dom funkade inte alls, det spelade ingen roll hur hårt jag än drog så ville dom vandra upp och till slut så tog dom inte.
jag fick byta till dom raka och satte dom längst fram i sista hållet på fotsteget, funkar klockrent.
Kolla om du har små utbuktningar precis i vecken mellan chassi/fotsteg rakt ovanför isrivarn?

Jag körde med boggehjulsmodellen på min rev och dom vred sej också hela tiden så jag höl på att bli galen på dom men när jag skulle sälja den såg jag att dom slagit i chassit så jag antar det är därför dom vridit sej.
Så alla som monterar dessa rivare kolla så inte fästet sticker utanför kanten på mattan för då kommer dom att slå i.

Men dom river bra =)
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Fick en mail från ÅF av isrivarna:

Hej igen

Freeriden har en 40,6mm matta vilket gör att boggieisrivaren måste komma ut en hel del från mattan. Boggien saknar boggiehjul att fästa i. Vi kan givetvis sälja dig ett par men det kommer att krävas lite arbete från din sida.

I Luleå på Kalix Maskiner som är åf Ski-doo monteras våran standard rivare i fotholken av dom!! Prata gärna med Janne på verkstaden (0920-88466) så får du säkert tips av han, dom menar att det funkar klockrent och montera på detta vis.

Ps monteringsanvisning finns på hemsidan.

Mvh Tr skoter o mek


Nån som monterat dom på en Freeride? Hur gjorde ni?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Spelar väl inte så stor roll vad man har bara dom river upp snö?

Jag hadde tr skorer & mek isrivare på främre boggihjulen och dom bokstavligen sprutade det snö runt ikring.
Hela bak ändan på skotern blev snöig och på allt i boggin låg det alltid ett islager över när man kört så det fungerar utmärkt.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Någon som haft problem med kylning eller slids bränning med freeriden så man äns behöver rivare?
På min förra summit körde jag 2 år utan ruvare och körde ganska hårt/snabbt på pistade hårda leder utan problem sedan monterade jag isrivare bara för att.