Ski-Doo Freeride 146" 2012

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Grymt snygg och stilren Freeride! :D
Spadplaceringen var ju klockren.
En fråga bara, när du skruvade genom skyddslisten för att fästa spadfästena, hur lyckades du undvika kabeln till bakljuset då?
Pillade upp listen. Flyttade på kabeln som ligger löst och borrade. Måttade mot listen och borrade genom den. Satte dit skruvarna och tryckte tillbaka listen. och skruvade fast. Klart!
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tack för svar.
Har du fler bilder på fästet och hur du kopplade in den?
Gps 005.jpg

Har tagit minus från 12v uttaget och plus från främre säkrningen på oljeburken...
Den är ledig på de maskiner utan batteri, vet inte om det ligger spänning konstant på de maskiner med elstart...
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Har tagit minus från 12v uttaget och plus från främre säkrningen på oljeburken...
Den är ledig på de maskiner utan batteri, vet inte om det ligger spänning konstant på de maskiner med elstart...
Monterat med genomgående skruv och mutter?
Är det ett original fäste eller egentillverkning?
Går det att montera den längre ner på höjaren så man kan använda skyddet till höjaren?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Monterat med genomgående skruv och mutter?
Är det ett original fäste eller egentillverkning?
Går det att montera den längre ner på höjaren så man kan använda skyddet till höjaren?
En vanlig bockad rostfri plåt...
Borrade tre hål och skruvade fast den med genomgående skruv.
Vet inte om det går att montera den så långt ner så det går att kvar skyddet, men kanske...
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
En vanlig bockad rostfri plåt...
Borrade tre hål och skruvade fast den med genomgående skruv.
Vet inte om det går att montera den så långt ner så det går att kvar skyddet, men kanske...
När man köper handtagsskydden till Freeride så får man med ett annat skydd som du skulle kunna använda för att täcka kontakter.

Din lösning ser bra ut. Tack för svar!
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Är det någon som har ett tips på hur man ska kapa stänkarn i skarven och få ett fint snitt så det inte syns att den är kapad. Sticksåg? Feinsåg?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Är det någon som har ett tips på hur man ska kapa stänkarn i skarven och få ett fint snitt så det inte syns att den är kapad. Sticksåg? Feinsåg?
Jag har använt brytbladskniv eller mattkniv då jag kapat stänklappar. Lägger ett tunt snitt där jag vill kapa den. Sen skär jag tunt flera gånger i samma snitt och ser till att ha vasst blad hela tiden. Smörjer om det behövs.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Jag har använt brytbladskniv eller mattkniv då jag kapat stänklappar. Lägger ett tunt snitt där jag vill kapa den. Sen skär jag tunt flera gånger i samma snitt och ser till att ha vasst blad hela tiden. Smörjer om det behövs.
Ok. Det låter bra.
 

joojjen

Välkänd medlem
13 aug 2010
258
0
16
säter
Brukar inte bli riktigt bra om man kapar dom där stänkorna utseende mässigt, ser avklippt ut. i så fall är det nog bättre å försöka hitta någon universal som är kortare.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Jag hade nog inte kortat stänkskärmen alls, den ser ju ut som den gör av en anledning. Framförallt för kylningen, sen är det ju inte så kul att ligga bakom dig när du drar på över ett krön. Mina slides var slut efter 50 mil, nu var ju det på 154:a iofs. Men man gör som man vill.:amuse:
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Man är nästan tvungen att kapa bort den sista läppen tycker jag...
Är ju snudd på omöjligt att backa i snö med originalläppen, den drar in stänkskyddet under mattan på en gång...

Hur har du lyckats köra slut på slides på 50 mil?
Har kört 200 mil med min utan problem, man lär tänka sig för med lång maskin på led...
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Man är nästan tvungen att kapa bort den sista läppen tycker jag...
Är ju snudd på omöjligt att backa i snö med originalläppen, den drar in stänkskyddet under mattan på en gång...

Hur har du lyckats köra slut på slides på 50 mil?
Har kört 200 mil med min utan problem, man lär tänka sig för med lång maskin på led...
Exakt! Att backa blir ju värdelöst med sista delen på stänkaren och funktion framför utseende.

Ang. slides. Åkte 137" förra säsongen och hade inga problem på 340 mil. Är det så stor skillnad mot en 146"?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
52
Boden
Brukar väl vara kamhöjden som spelar in. Mattor med höga kammar samlar på sig lite snö när man kör på hårt underlag. Jag brukar köra med så slak matta som möjligt för att minska risken att bränna slides.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Jag kapade min stänklapp i våras!
Det går bättre att backa och den håller sig flytande lite bättre i pudret.
Men istället så tänds templampan efter bara någon kilometers ledkörning :(


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Jag kapade min stänklapp i våras!
Det går bättre att backa och den håller sig flytande lite bättre i pudret.
Men istället så tänds templampan efter bara någon kilometers ledkörning :(
Det lät ju inte så bra. Åtgärd? Isrivare?
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Man är nästan tvungen att kapa bort den sista läppen tycker jag...
Är ju snudd på omöjligt att backa i snö med originalläppen, den drar in stänkskyddet under mattan på en gång...

Hur har du lyckats köra slut på slides på 50 mil?
Har kört 200 mil med min utan problem, man lär tänka sig för med lång maskin på led...
Haha, det är ju trots allt en xp, går som fanken längs leden och jag har bråttom till pudret! Så för egen del hade jag inte kapat stänklappen och offrat kylning. Den otroligt låga procent av körningen som involverar att backa tycker jag knappast gör det värt att kapa eländet.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Nu ska jag inte svara i en SkiDoo tråd, men rent generellt är isrivare en fantastisk uppfinning!
Om jag gör en liknelse-det är lika stor skillnad för kylningen att köra med isrivare som skillnaden är mellan en bil med 4wd kontra en utan...

Alla som har en skoter med högre kamhöjd än 44mm ska seriöst överväga isrivare vid ledkörning-och (ot!) alla Nytro med högre kamhöjd än 21mm... :)
Isrivarna är ju positiva både för att kyla slides som motor. Och effekten är rent ut sagt häpnandsväckande stor.
 

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Slår också ett slag för isrivare, med dom nere drar jag pulka med min Freeride, inga pikar tack ;) utan problem. Se bara upp med vart ni monterar dom så inte centerdämparens gasbehållare tar i bulten vid genomslag, hände en kompis kompis, hrm. Samt kom ihåg att fälla upp dom då ni backar, hände samma kille. :( Som tur var hade han beställt två så han hade ett par i reserv.

Mina tar dock en del stryk när jag kör hårt längs leden så jag har hellre en hel stänklapp än åka onödigt ofta med rivarna nere.