Ski-Doo Freeride 146" 2012

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Beställde en Freeride i våras och plockade ut den i lördags och drog den direkt till en jobbarkompis garage då mitt är "under construction".
Körde 75m på vägen. Suget stort nu!
Backade in den i garaget.
 

Attachments

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Började montera Better Boards direkt och det var inte lackat under original fotförstärkarna. Fattigt BRP!
Lacken känns lite kass överhuvudtaget.
Borrade ur popnitar och kapade ur fönster i fotstegen.
Popnitade fast Boardsen.
Valde svarta för att få in så mycket svart som möjligt.
Gillar det svarta mot det vita.
004.jpg
 
Last edited:

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Började sedan med dekal kittet. Många delar är det!
Tar rätt lång tid.
Gjorde lite efter eget tycke och smak. Ville spara 146" dekalen som sitter original och kapade tunneldekalen och skarvade på den mot 146" dekalen.
Blev riktigt bra.
Jobbarkompisen kom med den brillianta idén att borra i en 7mm hylsa med en 10mm borr så den blev vass och sätta den på en skruvmejsel för hylsor och på så vis stansa ur dekalerna runt popnitar
005.jpg
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Monterade sedan spadfästet som monster moddaren Chris6 här på forumet tipsade om. Pillade upp kabellisten och borrade hålen och använde genomgående skruv.
På med spaden och klart. Passar som en smäck!
006.jpg
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Slänger in en helhetsbild också.
007.jpg
Gillar verkligen hur spaden ligger i linje mot dynan! Lite nöjd eftersom jag inte är någon meckare överhuvudtaget. Tankar och fyller på olja är nog för mig:blink1:
Sitter även bukskydd och handtagsskydd på den. Handtagsskydden passar sig inte riktigt på en Freeride tycker jag. Får se om det blir sådana där muffar som Asker kör med i stället. Inte så snygga de heller med de går inte sönder iallafall.
Har satt på Frogzkins, men har ingen bild på det just nu, men fixar en senare.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Köpte en ny hjälm. Airoh Aviator. Så grymt lätt att jag först trodde nån snott hjälmen ur kartongen när jag hämtade ut den. Varför har man inte köpt en sån här tidigare? Det gör ju inget att den passar skitbra till skotern heller!
013.jpg
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Grymt bra med spaden. Väldigt stilrent
Min tjej tycker att det ska sitta en click-on dyna där istället för spaden:nuts:, men då köper jag hellre en skoter till henne!!! Vill hon kramas när vi ska åka skoter så får det bli när vi kommit fram till en slogbod eller nåt:bigsmile:
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tyckte själv att den såg lite tam ut original, även fast jag gillar när det är rent och snyggt, men nu börjar det ordna till sig. Har slängt på frogzkins nu, men glömde att ta bild i all hast. Kommer sen.

Funderar på gps och då en Garmin Montana 600 och vill gärna ha tips på montering av den. Skulle vilja ha den längst ner på styrhöjaren. Hur går man tillväga när man kopplar in den när man har el-start?
Behöver jag tänka på något speciellt?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Funderar på gps och då en Garmin Montana 600 och vill gärna ha tips på montering av den. Skulle vilja ha den längst ner på styrhöjaren. Hur går man tillväga när man kopplar in den när man har el-start?
Behöver jag tänka på något speciellt?
Finns en tråd i allmänt som heter "Vilken GPS på skotern", lyckade inte få till en länk men kolla där. Montana 600 monterad på styrhöjaren på en Freeride...
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Vad är det för spade? Såg ju rätt rejäl ut.

Vart är den inköpt?
Ortovox Beast Saw heter spaden. Den är rejäl och det är garanti på den.
Skaftet är av teleskopvariant och det är såg i handtaget, vilket jag bestämt mig för att jag skulle ha efter en fastkörning mot sly i ett dike.
Har diabetes och höll på att tuppa av av utmatning då jag hade lågt socker och igen täckning. Slet i en timme utan nåt att stoppa i mig. Det ska inte hända igen!
www.outdoorstore.se/ortovox-lavinspade-beast-saw.html
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Finns en tråd i allmänt som heter "Vilken GPS på skotern", lyckade inte få till en länk men kolla där. Montana 600 monterad på styrhöjaren på en Freeride...
Tack för svar.
Har du fler bilder på fästet och hur du kopplade in den?
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Grymt snygg och stilren Freeride! :D
Spadplaceringen var ju klockren.
En fråga bara, när du skruvade genom skyddslisten för att fästa spadfästena, hur lyckades du undvika kabeln till bakljuset då?

Frogzkins är kanon! Isar aldrig igen och man slipper få in snö och skit under huven.