Ski-Doo 2017

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Oljebehållaren kommer att ha invändiga gängor så inge mer läckage när man rullar maskinen!
Jag är inte speciellt välutbildad, så någon måste förklara för mig varför invändiga gängor är en förutsättning för att klara av att konstruera ett lock som håller tätt?
Eller är jag både outbildad och dum som inte begriper något självklart?
 

Frahl

Välkänd medlem
31 dec 2009
471
4
18
Piteå
Bara dom har gjort ett lock som har stöd på både in och utsida av behållaren så att den behåller rundheten. Men sätter man bara oljeringen i alu på gamla behållaren håller det ju tätt även om man rullar.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Jag är inte speciellt välutbildad, så någon måste förklara för mig varför invändiga gängor är en förutsättning för att klara av att konstruera ett lock som håller tätt?
Eller är jag både outbildad och dum som inte begriper något självklart?
Undrar samma sak jag åxå?, har få alldrig haft nå läckage på nån av mina rmk.s(gängor på utsidan) å det är rullat en hel del..tror att problemet kanske är att olje behållaren satt på ljud dämpar sidan(värmen deformerar)tyckte den satt nu på variator sidan? Eller såg jag fel.
 

pl83

Välkänd medlem
13 dec 2011
165
0
16
Är det någon som vet om det skett någon förstärkning/förändring I S-module till kommande modell eller är det samma som alltid varit på XP/XM?
Skapligt vek är mitt intryck av den.
Någon som vet?
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Problemet är att man drar åt locket för hårt vilket gör halsen oval och sen tätar det dåligt. Aluminiumringen som finns att köpa håller halsen på oljeburken rund och då tätar det. Nu när gängorna sitter på insidan så kan inte halsen bli oval.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Är det någon som vet om det skett någon förstärkning/förändring I S-module till kommande modell eller är det samma som alltid varit på XP/XM?
Skapligt vek är mitt intryck av den.
Någon som vet?
Är nu en i gjuten alu.(bulkhead)som på polaris proride&axys, är inkapslad styrsystem, lär ju inte ssmla snö&frysa styrningen som på"gammla"...
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag är grymt imponerad , allt som har varit dåligt på rotax är ljusår bättre : dom fettsmorda "boogie" kullagrena är är likt på en suzuki äntligen rejäla oljesmorda rulllager , vevaxelpressningarna som varit onödigt många är helt borta ! hoppas dom, även gått ifrån pappers packningar och har gjutkvalite på cylindrarna så dom inte spricker , det här är faktist första gången jag funderar på en ny ski-doo ....
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Hörde att handlaren jag brukar göra affärer med hade 30st förbokningar redan på summit 850.
De kommer att gå åt som smör i solsken.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
[video=youtube;HjBlC5KjJYE]http://www.youtube.com/watch?v=HjBlC5KjJYE[/video]

[video=youtube;pASvNm-YFwc]http://www.youtube.com/watch?v=pASvNm-YFwc[/video]

[video=youtube;Jj_lkGjgwR8]http://www.youtube.com/watch?v=Jj_lkGjgwR8[/video]
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Äntligen bygger någon en vevaxel som kan hålla lika bra som en fyrtaktares vevaxel. Den har samma smörjsystem och få delningar så nu kan den hålla flera tusen mil utan att man behöver byta ramlager. Delat lager i vevstaken är inget nytt de har funnits på båtmotorer sedan 60 talet så de lär nog funka speciellt då lagret är oljesmort som en fyrtaktare. Extra "accpumps" spridare i insugsspjällen lär ta bort all slöhet e-tec haft förut så den lär bli rapp!!
Motordriven avgasport är dock inget nytt de fick Yamaha redan på 90 talet på SRX 700 och Ac har haft de i åratal. De är säkert effektmässigt bra men mer som kan klatra, men jag klagar inte.
Variatorn lät genomtänkt också.

Den här motorn har inga nyheter de är bara gammal teknik och fyrtaktsteknink som äntligen används på rätt sätt typ 20 år för sent men bättre sent än aldrig.
Om den här motorn inte får några barnsjukdommar så kommer den hålla i evighet. Kolvbyten blir ju på samma bytesintervaller som vanligt men de kommer man inte ifrån på tvåtaktare änsålänge.