Egentligen inte.Ofattbart att ski-doo inte släpper en 1200 summit till 2010.
Det är ju synd att det inte finns remmar som håller för kraften från en ROTAX!Jag var och kollade när dom hade visning på Ski-doo och Lynx 2010 och så öppnade jag kåpan på variator sidan på en xrs summit 800 och det hade börjat tråda från remmen. :laugh: :eviltongue:
HAHA, fyfan vad jag skrattade! Helt rätt! :beer:Det är ju synd att det inte finns remmar som håller för kraften från en ROTAX!![]()
Just därför så är ju summiten den optimala maskinen att ha 1200 motorn i. För man köper ju inte en 4takt om man inte ska ha turbo. Annars hör den bara hemma i touring skotrar. Tycker mxz modellerna är helt fel att ha 1200 motorn i där är det väl ändå smidigheten man vill åt som nummer ett. Så summit och grand touring tycker jag 1200 motorn ska sitta i. Möjligen Mach Z men då ska fasiken turbon vara orginalmonterad bara för att va snabbast över sjön orginalEgentligen inte.
Renegade 1200 X är ingen rolig maskin (i standardutförande), så jag kan inte tänka mig att en Summit 1200 skulle vara rolig någonstans. För lite motor.
Går man in i tävlingssammanhang så är den indexerad för 600-klassen, väl? I princip går den alltså som en 600cc, vilket jag är beredd att hålla med om.
På led och sjöar går den helt OK, men i djupsnön är det tungrott.
DOCK så vill ju konsumenter se en 1200 4-TEC i Summiten, just för att montera turbo på den, men då kommer vi på en helt annan bana.
Varför skulle 1200 vara optimal i en summit? För svensk lössnöåkning skulle jag hellre valt en rapp och lätt 2T. En 4T turbo är optimal om man skall klättra 2000 höjdmeter på en brant fjällsida, men sådan åkning finns ju inte i sverige. För svenska förhållanden tycker jag det är viktigare med gasrespons (inge turbolag) och låg vikt om man skall ha kul i pudret.Just därför så är ju summiten den optimala maskinen att ha 1200 motorn i. För man köper ju inte en 4takt om man inte ska ha turbo. Annars hör den bara hemma i touring skotrar. Tycker mxz modellerna är helt fel att ha 1200 motorn i där är det väl ändå smidigheten man vill åt som nummer ett. Så summit och grand touring tycker jag 1200 motorn ska sitta i. Möjligen Mach Z men då ska fasiken turbon vara orginalmonterad bara för att va snabbast över sjön orginal![]()
Vad jag vet släpptes det inte heller nån 1200 summit i USA, för du kan väl inte säga att marknaden för turbomatade långbandare är direkt sval där?Varför skulle 1200 vara optimal i en summit? För svensk lössnöåkning skulle jag hellre valt en rapp och lätt 2T. En 4T turbo är optimal om man skall klättra 2000 höjdmeter på en brant fjällsida, men sådan åkning finns ju inte i sverige. För svenska förhållanden tycker jag det är viktigare med gasrespons (inge turbolag) och låg vikt om man skall ha kul i pudret.
Kan hålla med om att de nog håller igen lite och säkrar i dessa tider men på vilket sätt/område konkurrerar de huvudsakligen med sig själva? Eftersom det är 4T det pratas om så blir jag fundersam eftersom jag antar att du räknat bort Yamaha så jag undrar varför?BRP är i finansiell nöd för tillfället, precis som de flesta andra. Klokt beslut att inte släppa ut en till potentiell problemmodell i form av en 1200 Summit. Jag hoppas att BRP ditchar 4T helt, det är bäst för dem. Att konkurrera huvudsakligen med sig själv kan inte vara en smart affärsstrategi.
1200 summiten kommer garanterat till säsongen 2010/11. Jag tror att dom sköt upp lanseringen pga att deras nuvarande primärvariator inte tål +200 hk. Dom kommer att utveckla en ny primär innan dom släpper 1200:an i summiten eftersom dom vet att dom flesta som köper 1200 summit kommer att överladda.Vad jag vet släpptes det inte heller nån 1200 summit i USA, för du kan väl inte säga att marknaden för turbomatade långbandare är direkt sval där?
Jag ser inte problemet...1200 summiten kommer garanterat till säsongen 2010/11. Jag tror att dom sköt upp lanseringen pga att deras nuvarande primärvariator inte tål +200 hk. Dom kommer att utveckla en ny primär innan dom släpper 1200:an i summiten eftersom dom vet att dom flesta som köper 1200 summit kommer att överladda.
Eller bara en 146" matta, 10.5" vändhjul och rail extensions deluxe!Jag ser inte problemet...
Kan man tänka sig att turboladda sin 1200 så kan man väl lika gärna tänka sig byta matta och förlänga. Så, en Renegade 1200 kan bli en rätt schysst 1200 Summit, byt skidor, ta bort krängningshämmaren, byt matta och förläng tunnel och boogie (eller ny boogie helt).
Det potentiella problemet för skidoo är de 1200 ägare som överladdar utan att byta primär. En primärvariator som exploderar vid 8500 varv kan ge ganska elaka skador. I USA skulle det kunna bli en del tråkiga rättsfall och otrevlig publicitet även om brp inte i slutändan skulle drabbas av annat än just negativa skriverier. Det är därför man väntat med att lansera 1200 summit tills man har en primär som håller för överlddning.Jag ser inte problemet...
Kan man tänka sig att turboladda sin 1200 så kan man väl lika gärna tänka sig byta matta och förlänga. Så, en Renegade 1200 kan bli en rätt schysst 1200 Summit, byt skidor, ta bort krängningshämmaren, byt matta och förläng tunnel och boogie (eller ny boogie helt).