SKI-DOO 2010

Marcus95

Ny medlem
6 jun 2009
2
0
1
BODEN
HEJ jag undrar om nån vet när ski-doo kommer med en fyrtakts summit :rock: . ski-doo summit 1200 4-tec vs. yamaha apex mtx . Vilken duell !! vem vinner

PontusSandberg

Välkänd medlem
27 feb 2007
1.292
1
16
Kalix
Ski-doo kommer med en Renegade 1200 till vintern, ingen summit.
Dock tror jag att Summit 800 -10 blir farlig!

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag var och kollade när dom hade visning på Ski-doo och Lynx 2010 och så öppnade jag kåpan på variator sidan på en xrs summit 800 och det hade börjat tråda från remmen. :laugh: :eviltongue:

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ofattbart att ski-doo inte släpper en 1200 summit till 2010.
Egentligen inte.
Renegade 1200 X är ingen rolig maskin (i standardutförande), så jag kan inte tänka mig att en Summit 1200 skulle vara rolig någonstans. För lite motor.
Går man in i tävlingssammanhang så är den indexerad för 600-klassen, väl? I princip går den alltså som en 600cc, vilket jag är beredd att hålla med om.
På led och sjöar går den helt OK, men i djupsnön är det tungrott.

DOCK så vill ju konsumenter se en 1200 4-TEC i Summiten, just för att montera turbo på den, men då kommer vi på en helt annan bana.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Jo den är i effekt helt jämförbar med en Nytro och dom kör ju i 600 klassen.
Nytro finns ju iofs som Mtn men jag har inte kört den och kan inte uttala mig om hur den går.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Egentligen inte.
Renegade 1200 X är ingen rolig maskin (i standardutförande), så jag kan inte tänka mig att en Summit 1200 skulle vara rolig någonstans. För lite motor.
Går man in i tävlingssammanhang så är den indexerad för 600-klassen, väl? I princip går den alltså som en 600cc, vilket jag är beredd att hålla med om.
På led och sjöar går den helt OK, men i djupsnön är det tungrott.

DOCK så vill ju konsumenter se en 1200 4-TEC i Summiten, just för att montera turbo på den, men då kommer vi på en helt annan bana.
Just därför så är ju summiten den optimala maskinen att ha 1200 motorn i. För man köper ju inte en 4takt om man inte ska ha turbo. Annars hör den bara hemma i touring skotrar. Tycker mxz modellerna är helt fel att ha 1200 motorn i där är det väl ändå smidigheten man vill åt som nummer ett. Så summit och grand touring tycker jag 1200 motorn ska sitta i. Möjligen Mach Z men då ska fasiken turbon vara orginalmonterad bara för att va snabbast över sjön orginal :)

4

426H

Just därför så är ju summiten den optimala maskinen att ha 1200 motorn i. För man köper ju inte en 4takt om man inte ska ha turbo. Annars hör den bara hemma i touring skotrar. Tycker mxz modellerna är helt fel att ha 1200 motorn i där är det väl ändå smidigheten man vill åt som nummer ett. Så summit och grand touring tycker jag 1200 motorn ska sitta i. Möjligen Mach Z men då ska fasiken turbon vara orginalmonterad bara för att va snabbast över sjön orginal :)
Varför skulle 1200 vara optimal i en summit? För svensk lössnöåkning skulle jag hellre valt en rapp och lätt 2T. En 4T turbo är optimal om man skall klättra 2000 höjdmeter på en brant fjällsida, men sådan åkning finns ju inte i sverige. För svenska förhållanden tycker jag det är viktigare med gasrespons (inge turbolag) och låg vikt om man skall ha kul i pudret.

S

StoxResearch

BRP är i finansiell nöd för tillfället, precis som de flesta andra. Klokt beslut att inte släppa ut en till potentiell problemmodell i form av en 1200 Summit. Jag hoppas att BRP ditchar 4T helt, det är bäst för dem. Att konkurrera huvudsakligen med sig själv kan inte vara en smart affärsstrategi.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Varför skulle 1200 vara optimal i en summit? För svensk lössnöåkning skulle jag hellre valt en rapp och lätt 2T. En 4T turbo är optimal om man skall klättra 2000 höjdmeter på en brant fjällsida, men sådan åkning finns ju inte i sverige. För svenska förhållanden tycker jag det är viktigare med gasrespons (inge turbolag) och låg vikt om man skall ha kul i pudret.
Vad jag vet släpptes det inte heller nån 1200 summit i USA, för du kan väl inte säga att marknaden för turbomatade långbandare är direkt sval där?

BRP är i finansiell nöd för tillfället, precis som de flesta andra. Klokt beslut att inte släppa ut en till potentiell problemmodell i form av en 1200 Summit. Jag hoppas att BRP ditchar 4T helt, det är bäst för dem. Att konkurrera huvudsakligen med sig själv kan inte vara en smart affärsstrategi.
Kan hålla med om att de nog håller igen lite och säkrar i dessa tider men på vilket sätt/område konkurrerar de huvudsakligen med sig själva? Eftersom det är 4T det pratas om så blir jag fundersam eftersom jag antar att du räknat bort Yamaha så jag undrar varför?

S

StoxResearch

Bamsegrill:
Har inga egentliga belägg i siffror. Finns iaf massor med nackdelar att köra multipla plattformar: Fler chassin, fler motorer, färre enheter att slå ut tex motorutvecklingskostnader på mm. Jag är ganska övertygad om att i en sån liten marknad som snöskotermarknaden får man inte igen pengarna man satsar iaf, inte med alla dagens fem stora tillverkare kvar. Framtiden får utvisa.

En sak är säker iaf. Polaris som inte satsar på 4T alls nästan håller kanonpriser nästa säsong. Man kan ju fundera på varför.

4

426H

Vad jag vet släpptes det inte heller nån 1200 summit i USA, för du kan väl inte säga att marknaden för turbomatade långbandare är direkt sval där?
1200 summiten kommer garanterat till säsongen 2010/11. Jag tror att dom sköt upp lanseringen pga att deras nuvarande primärvariator inte tål +200 hk. Dom kommer att utveckla en ny primär innan dom släpper 1200:an i summiten eftersom dom vet att dom flesta som köper 1200 summit kommer att överladda.

asyvan

Välkänd medlem
3 feb 2009
160
0
6
Matfors
1200 summiten kommer garanterat till säsongen 2010/11. Jag tror att dom sköt upp lanseringen pga att deras nuvarande primärvariator inte tål +200 hk. Dom kommer att utveckla en ny primär innan dom släpper 1200:an i summiten eftersom dom vet att dom flesta som köper 1200 summit kommer att överladda.
Jag ser inte problemet...
Kan man tänka sig att turboladda sin 1200 så kan man väl lika gärna tänka sig byta matta och förlänga. Så, en Renegade 1200 kan bli en rätt schysst 1200 Summit, byt skidor, ta bort krängningshämmaren, byt matta och förläng tunnel och boogie (eller ny boogie helt).

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kan man tänka sig att turboladda sin 1200 så kan man väl lika gärna tänka sig byta matta och förlänga. Så, en Renegade 1200 kan bli en rätt schysst 1200 Summit, byt skidor, ta bort krängningshämmaren, byt matta och förläng tunnel och boogie (eller ny boogie helt).
Eller bara en 146" matta, 10.5" vändhjul och rail extensions deluxe!
Vid full kompression går det faktiskt fritt, baktill som framtill.

4

426H

Det potentiella problemet för skidoo är de 1200 ägare som överladdar utan att byta primär. En primärvariator som exploderar vid 8500 varv kan ge ganska elaka skador. I USA skulle det kunna bli en del tråkiga rättsfall och otrevlig publicitet även om brp inte i slutändan skulle drabbas av annat än just negativa skriverier. Det är därför man väntat med att lansera 1200 summit tills man har en primär som håller för överlddning.

För övrigt kommer jag själv att köra men en överladdad och förlängd XR nästa år. Skall bli kul att testa, men jag är fortfarande tveksam om jag inte hade haft lika kul med en 800 XP 144".

Tyvärr har skidoos 800:a 2T för dålig tillförligtlighet för att jag skall välja en sådan just nu.