Service schema F7

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Tänkte jag kunde lika bra fortsätta här. Jag tänkte byta spridartätningarna till min då de var fulla med torrsprickor, och enligt servicemanualen skall man sätta på lite olja då man monterar dem på spridarna, men då kommer min fråga. Vilken olja? Skall man använda 2T olja eller vanlig motorolja? Tackar för svar.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Jag skulle då ta vanlig 2T olja, så om det skulle rinna in gör det ingen större skada.
Men ska ju inte vara mycket olja, utan bara lite för att smörja upp den nya packningen.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Mycket möjligt att den dära skivan sitter på din, har ingen större koll på just 440in. Men kolla och jämför sprängskisser på en F7 och 440 så lär du ju se om skivan sitter där :)

Inhandlade Fule Reducer från KN racing nu i veckan, ska monteras i helgen :) ska bli intressant om man känner någon skillnad.

Vart då iaf enorm skillnad på Backshiften efter monteringen av Shift assist, kan rekommenderas starkt :)
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Funderade på att lossa spjällhuset nu på min F6 och putsa det ordentligt med bromsrengöring, har problem med tomgång som inte faller som den skall alla gånger. Själva fjäderrullen är kladdig av 2T olja som kommit ut runt avgaspackningen då den fått ordentligt med olja vid första körningarna då spjällhuset fylls med olja då den står uppallad bak hela sommaren.
Nåja, måste man lossa någon kylarslang eller går det utan? Vet att det finns 1 slang som går undertill i spjällhuset, men inte riktigt säker på hur det ser ut. Ge alla tips ni har bara :)
 

Desa

Välkänd medlem
11 dec 2010
516
0
16
Luleå
skivan har vi diskuterar tidigare , 04:an fick den och även en grövre vevtapp , sitter nog där för att jämna ut torsionssvängningar som kan vara en bidragande orsak till att 03:ans faktist kan gå av ! :) . även vikt och rem slitage blir åtminstone teroretiskt bättre med den där , gassvaret blir dock teoretiskt sämre , och jag kör utan på alla maskiner !
Ska man ta bort skivan?
är de värt de?
är de den som guldfärgade som sitter bultad från baksidan?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Tänkte jag väcker väl min gamla tråd till liv igen nu när en ny säsong är på G :)
Och i år har jag då beslutat mig att det blir kolvbyte, men då har jag liten fundering på dom kolvkitten jag kollat på följer det inte med något nål/kolvbults lager? det byter man väl samtidigt som kolvarna? :)
i övrigt kommer jag byta DD olja i den som vanligt, fetta in allting, lite funderingar kring tändkil och nytt Y-rör iår men får se vad som blir.
kan man köra Y-rör och orginal pipa?
funderar även på drivaxellagret och det är något man borde byta i förebyggande syfte?
tacksam för svar :)
tacksam för svar
 

Einbach

Välkänd medlem
7 feb 2008
174
0
6
Luleå
Hur långt har din gått nu när du betsämt dig för att byta kolvar? Om du redan gjort det? hur såg dom ut?