Service schema F7

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Har börjat kolla över min F7a -05a inför kommande skotersäsong.
skotern har väl nästan exakt rullat 625mil och var lite nyfiken på vad som behövs göra på maskinen innan säsongen börjar?


Det som jag redan tänkt göra är:
* Byta Olja i DD
* Rengöra AVP ventlirna
* Rengöra variatorerna
* Sätta dit Shift Assist
* Sedan förstås fetta upp alla nipplar :)
* Munstycke i bränsleslangen

Men vill gärna veta mer vad som behövs göras?
eller om någon ligger på ett service schema till F7an?
När ska kolvbyte göras?

Tacksam för svar
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
sekundär variatorn brukar vara slitna och (och även spruckna på locket till helixen på 05:eek:rna) jag bytte kolvar efter 900 + mil på min 04:a
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Som odysse sa.. sekundären,
kolla även efter hårfina sprickor i boggien, där den är som smalast, är vanligt på dessa..
Byte av DD-olja, kan någon här förklara hur det går till ?, verkar vara trångt att komma åt
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Som odysse sa.. sekundären,
kolla även efter hårfina sprickor i boggien, där den är som smalast, är vanligt på dessa..
Byte av DD-olja, kan någon här förklara hur det går till ?, verkar vara trångt att komma åt
Enklast är att ta lös hela locket till DDn. då kan man enkelt göra en koll på lagrena oxå! sen fyll på med EXAKT rätt mängd olja. Det finns flaskor med "originalolja" till DD med och utan back. Det är samma olja bara olika mängd :) Bengans har olja till rätt kurs eller så stödjer du din lokale handlare så du har nånstans att vända dig när de klatrar.....

//Martin
 

Thamart

Välkänd medlem
21 feb 2010
362
0
16
Östmarkum / Docksta
Har du haft maskinen i fråga länge??
Jag skulle ju rekomendera kolvbyte jag.
byter på Tjejens 06a nu som gått 450 mil. Har iofs nyss köpt den å vill ju va på den säkra sidan. ingen större investering eg om man jämför med vad ett totalhaveri kostar så..

//Martin
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Nåt måste dom ju tänkt med, att man inte ska behöva ta bort ddn för att byta olja,, låter lite overkill.
menar, hur ska man få i oljan sen då ? då måste man väl ta lös huset och lägga det " plant" så oljan inte rinner ut..

Jo, original olja har jag redan.

450mil tycker jag låter lite överdrivet, om kompet fortfarande är bra i maskinen ser jag ingen anledning.
Men om man har lite extra slantar som man vill lägga ut på den så visst varför inte:hello:
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
mattspänning är ju också nåt man kan kolla över,
hur mycket ska mattan vara spänd? jag spände den så man får in 2 fingrar där den är som slackast, har läst det här någonstans att det ska vara så mycket.
hur hårt ska man spänna mattan egentligen?
är ju inte vintersäsong än så man kan testa..
Slacka på den tills den rappar över. Då spänner du lite-lite. Klart :)
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Nåt måste dom ju tänkt med, att man inte ska behöva ta bort ddn för att byta olja,, låter lite overkill.
menar, hur ska man få i oljan sen då ? då måste man väl ta lös huset och lägga det " plant" så oljan inte rinner ut..

Jo, original olja har jag redan.

450mil tycker jag låter lite överdrivet, om kompet fortfarande är bra i maskinen ser jag ingen anledning.
Men om man har lite extra slantar som man vill lägga ut på den så visst varför inte:hello:
Jag tänker ta loss min DD, enkelt att ta isär den och tömma på olja, tvätta ur med Bräkleen och granska så allt ser ut att vara i skick.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jo, men känns ju lite overkill att ta lös den varje gång man ska byta oljan, för de ska tydligen vara täta byten på dem här..
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Har du haft maskinen i fråga länge??
Jag skulle ju rekomendera kolvbyte jag.
byter på Tjejens 06a nu som gått 450 mil. Har iofs nyss köpt den å vill ju va på den säkra sidan. ingen större investering eg om man jämför med vad ett totalhaveri kostar så..

//Martin
Jag köpte min maskin förra säsongen och har väl kört 100-150mil tror jag det blev :)
nja får se det där med kolvbyte tycker det känns lite väl tidigt, vad är rekommenderat från Arctic Cat?


Jag kommer då plocka lös hela DD för att byta olja, känns betydligt lättare än hålla på försöka tömma ut och fylla på olja på plats då oljepåfyllningshålet sitter riktigt dåligt till på maskinen.
Och DD sitter väl bara i 5 bultar tror jag och man får ta bort axeln :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Jo, kanske man skulle ta lös den ändå,. måste vara ganska besvärligt att få i oljan när det är så trångt,
nån som vet hur man lättast tar bort DD'n ?
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Jo, kanske man skulle ta lös den ändå,. måste vara ganska besvärligt att få i oljan när det är så trångt,
nån som vet hur man lättast tar bort DD'n ?
Ta ur bulten som sitter i centrum av bromsskivan, ta bort sekundären, ta bort gummbiten mellan DDn och motorfästet, ta ur sladden för hastighetsgivaren, och ta loss bultarna som håller den i chassiet, sen kan den sitta ganska hårt, så lite bändande kan krävas att få ur den. Att släppa på mattspänningen kan även underlätta.

Jo, men känns ju lite overkill att ta lös den varje gång man ska byta oljan, för de ska tydligen vara täta byten på dem här..
Serviceintervallet sades från början vara 5000 miles ;) Vilket verkar vara lite overkill :D
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Nån som vet hur stort avstånd de ska vara mellan momentstoppen å motorn?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Nu så börjar maskinen bli klar för året snö ^^
Monterade dit shift assist idag, Oljan i DD bytt, nya lager i hela boggien bara snön som fattas nu :)
liten fundering dock, dessa smala "skivor" som sitter på båda delarna av sekundärvariatorn har dom någon större funktion? saknas väl på nyare maskinerna ?
http://www.brownsleisureworld.com/PartImages/0739-780.png
Nr:18 på bilden :)
sedan vart jag lite fundersam om det satt en annan fjäder i min variator, vilken färg är orginal fjädern? min var någon mörk färg av något slag :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
dom ska tydligen "Kyla" bättre utan dom, men går fortare med dem (nått slags motstånd)
blev de nått med kil o fuelreducer ? lite lur på det jag å... fast bengans har ju slut på alla och vägrar svara
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
dom ska tydligen "Kyla" bättre utan dom, men går fortare med dem (nått slags motstånd)
blev de nått med kil o fuelreducer ? lite lur på det jag å... fast bengans har ju slut på alla och vägrar svara
Fuelreducer kommer monteras när man slängt ihop maskinen igen :) går ju montera när allt är på plats så det hade jag tänkt göra :)
dock mixtra med tändningen är jag lite mindre säker på :( vill inte tumma på driftsäkerheten allt för mycket :)
har dock börjat kolla på något vettigt variatorkit så det funderar jag på, ska tydligen göra grymskillnad.
Men får se hur mycket jag kommer göra på maskinen innan denna säsong och endast köra med nuvarande setup plus då fuelreducern och se hur maskinen känns.

Okej, tack för svaren, då skippar jag att skruva tillbaka skivorna där igen på sekundären känns det som.
Även skivan innanför Primären tänkte jag försöka ta bort.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Någon som har erfarenhet av att ta lös en primärvariator och hur man tar isär den för att rengöra delarna och kolla skicket på dom :)
någon som vet av någon bra Gudie kanske hur man gör :p
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
tog lös primären med egen avdragare, (bult å gängtape),
den där skivan sitter ju där av någon anledning? tror inte dom har satt dit den bara för att