Service schema F7

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
tog lös primären med egen avdragare, (bult å gängtape),
den där skivan sitter ju där av någon anledning? tror inte dom har satt dit den bara för att
Har för mig att den skivan vad jag läst i andra trådar var bland det första folk tog bort :p men jag vet inte därför jag var lite undrande.
har Iaf beställt förstärkning slidesskenor nu, lika bra att få det på plats. även fjäderspännare i Alu beställdes.
Synd att det snöar som tusan ute nu och ligger väl 1 dm på marken och jag har inte ens skruvat ihop maskinen.
Var grymt peppad på att få gasa lite på gatan och testa om man märker av Shift assist :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Okej, nja jag tror nog jag behåller min skiva kvar. Måste ju sitta där av någon anledning, för att minimera övervarv eller något sånt.

jo skenförstärkningar är bra på dom, är i många fall småsprickor som knappt syns.
vi har runt 2dm snart och redan gjort första svängen:smile1:

Sträckte mattan förut, exakt så mattan var lika avstånd mellan slides och matta på bägge sidorna, men på skruvarna skillde det ca 4-5mm i längd.
är det inte helt 100 perfekt eller har jag en krokig bakaxel?
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
som jag läst på amerikanska forum så är skivan där för att de nvarvar upp för snabbt, "blir okörbar" för många.

Men som lekmaskin tycker jag det är bra då dom varvar upp snabbt. Bort med skiten
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Okej, nja jag tror nog jag behåller min skiva kvar. Måste ju sitta där av någon anledning, för att minimera övervarv eller något sånt.

jo skenförstärkningar är bra på dom, är i många fall småsprickor som knappt syns.
vi har runt 2dm snart och redan gjort första svängen:smile1:

Sträckte mattan förut, exakt så mattan var lika avstånd mellan slides och matta på bägge sidorna, men på skruvarna skillde det ca 4-5mm i längd.
är det inte helt 100 perfekt eller har jag en krokig bakaxel?
Enligt handboken skall man mäta mellan yttre vändhjulen och närmaste "drive lug". Båda sidorna skall vara lika där, och så hade jag gjort och tror mig ha en rakt spännd matta.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
skivan har vi diskuterar tidigare , 04:an fick den och även en grövre vevtapp , sitter nog där för att jämna ut torsionssvängningar som kan vara en bidragande orsak till att 03:ans faktist kan gå av ! :) . även vikt och rem slitage blir åtminstone teroretiskt bättre med den där , gassvaret blir dock teoretiskt sämre , och jag kör utan på alla maskiner !
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
skivan har vi diskuterar tidigare , 04:an fick den och även en grövre vevtapp , sitter nog där för att jämna ut torsionssvängningar som kan vara en bidragande orsak till att 03:ans faktist kan gå av ! :) . även vikt och rem slitage blir åtminstone teroretiskt bättre med den där , gassvaret blir dock teoretiskt sämre , och jag kör utan på alla maskiner !
Ja det var något sånt jag hade läst ja :)
Men behåller nog min skiva på då :)
Någon som vet vad som skillnaden är mellan F7ans Huv och CF och M-serien? tänkte köpa en ventilationskit till min då jag tycker det känns lite konstigt att ha dom "hålen" i huven som är nu :)
http://www.skoterdelen.com/ventilationskit-arctic-cat-3delar-p-23284-c-1910.aspx
sånna, tycker det borde väl passa F7an också :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
blir väl till att hänga på en fuel reducer ändå.. upplevde lite småbludder men inget mkt om man inte åker o tänker på det
 

bigdog

Välkänd medlem
26 okt 2010
1.294
0
16
sundbyberg/messlingen
som jag läst på amerikanska forum så är skivan där för att de nvarvar upp för snabbt, "blir okörbar" för många.

Men som lekmaskin tycker jag det är bra då dom varvar upp snabbt. Bort med skiten
har du plockat dina ??? skillnad??? sitter det såna på min ??? 440 05
 
Last edited:

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Enligt handboken skall man mäta mellan yttre vändhjulen och närmaste "drive lug". Båda sidorna skall vara lika där, och så hade jag gjort och tror mig ha en rakt spännd matta.
Hur stort var/ska det måttet då?
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Ingen all som vet vad som skillnaden är mellan F7ans Huv och CF och M-serien? tänkte köpa en ventilationskit till min då jag tycker det känns lite konstigt att ha dom "hålen" i huven som är nu
http://www.skoterdelen.com/snoskoter/chassie--huvdelar/ventilationskit-c-1910-1.aspx
sånna, tycker det borde väl passa F7an också

För jag hade gärna köpt något sånt där, annars får man väl kanske köpa och "modifiera" lite själv :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Båda sidorna skall ha samma mått, då går mattan rakt. Som exempel 1 cm på vänster skall det även vara 1 cm på höger sida. Mätes enklast med skjutmått och dess "pick" i nedre ändan.
Hur "spänd" ska mattan vara då enl. hanbok som du verkar ha endel koll på?
och vart "mäter" man det? tänkte hur pass mkt man kan slappa på mattan = mindre rull motstånd
 

Laaf

Välkänd medlem
25 jan 2010
344
0
16
Närpes, Finland
Nu minns jag inte hur mycket min hänger, men där den hänger som mest, mitt under boggieskenorna vill jag minnas att jag har ca 1.5", vill säga ca 3,8 cm. Mätte från matta till undersida av boggieskenorna med skjutmått.

I förrgår putsade jag ur sekundären, och idag hittade jag en 9/16 UNF bult och pressade av primären och putsade även ur denna. Kedjeolja till motorsågar visade sig fungera riktigt bra till att pressa av variatorn, då oljan är väldigt trögflytande i kalla temperaturer. Tror inte förra ägaren har putsat ur variatorerna någon gång, då de var otroligt smutsiga innuti.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Måste bara fråga om det är någon än jag som haft problem att få mejlkontakt med Bengansmotor senaste veckan?
Har nu mejlat samma beställning 5 gånger men inte fått den bekräftad :(
Ska tillägga att jag mejlat in beställningar tidigare utan bekymmer varan har kommit dagen efter :)
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Hur "spänd" ska mattan vara då enl. hanbok som du verkar ha endel koll på?
och vart "mäter" man det? tänkte hur pass mkt man kan slappa på mattan = mindre rull motstånd
jag tycker mått är fel metod , låt den vara lite slapp , rappar den så spänner man till de slutar .. enkelt