sekundär fundering.

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Jag tänkte byta lagret i sekundären för det ylar och viner någonstans ifrån och jag skulle gissa på sekundären för den har jag aldrig haft isär.. det låter mera vid tung belastning märkte jag när jag körde på isen i lössnö .. ju mera jag gasade ju mera lät det.. men den sitter fast som satan så ska man ha någon utdragare eller är det kofot och gummihammare som gäller för att få lös den?
 

AlexA

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.356
0
16
Dom kan sitta lite, bryt lite bakom variatorn just vid axeln, kan ev behöva ge en försiktig smäll på verktygen du väljer att använda.. Behövs ingen avdragare för att få loss variatorn då den bara sitter med splintz..
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Kan man lägga till flera shimsbrickor i sekundären för att få remmen att gå högre upp ligger 2-3 mm under skivorna nu.. isåfall är det 1 mm eller 2mm brickor som gäller.?? Verkar som man inte skulle få dit riktigt tjocka brickor mera. Hamnar utanför mot o ringen då.. nån som vet?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Som en liten notis att tänka på är att dimonddriven på dessa maskiner viner ganska bra och jag misstänker att det är det på din då det är en 06 (har för mig dessa kom -05).
fast iof så är inte det på variatorsidan men ändå.

Om du shimsar på mer kommer remmen att gå längre ner än innan.
ta bort allla shims o testa annars är det dags för ny rem...
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Som en liten notis att tänka på är att dimonddriven på dessa maskiner viner ganska bra och jag misstänker att det är det på din då det är en 06 (har för mig dessa kom -05).
fast iof så är inte det på variatorsidan men ändå.

Om du shimsar på mer kommer remmen att gå längre ner än innan.
ta bort allla shims o testa annars är det dags för ny rem...
Ganska säker på att diamond drive sitter på variatorsidan....

Jag är ingen arctic snubbe så någon får rätta mig om jag har fel.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Inte många rätt idag.... ja Vidgren det gör den juh för tusan.. nä jag tar o lägger mig ist =)
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
Det blev perfekt med en 1mm bricka till med remmen . Oljudet kom från primären . Troligen sluta vikter eller rullar för bussningen bytte jag förra säsong.. men kör sålänge det håller...