Samhället och ansvar

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Var på gång att posta detta inlägg i tråden om skoterkort och AM kort men insåg att diskutionen var nog off topic som det var så lägger det i en ny tråd istället.

Diskutionen som uppstod var att ungdomar som inte hade åldern inne körde skoter i alla fall och det var dom som tyckte att inte gör det nått kör bara och andra som tyckte att kör jag bryr mig inte men ta ansvar.....

http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=28957

Jag tror att ett av problemen här i samhället är att många har inställningen jag bryr mig inte gör som du vill.

Det är ju trotts allt uppenbart att många har en åskikt om det men vill ändå framhäva att man inte bryr sig.

Det är ju så att dom flesta nog faktiskt sköter sig men problemet är ju att det är dom som inte gör det som ser till att det tillkommer regler hela tiden och det är ju för att skydda individen och den stora massa hur löjligt det i vissa fall än kan verka.

Om alla tog ansvar och använde sunt förnuft skulle vi inte behöva några lagböcker, poliser eller domstolar.

Och som 15 årig är det kanske inte så lätt att förstå konsekvenserna av sitt handlande men då bör det ju förhoppningsvis finnas en förälder som tar ansvar och berättar hur det ska vara.

Tror det är bra med nya förslaget där föräldrarna kan få böter för de galenskaper deras barn kan hitta på.
 
Last edited:

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
.. liknande fråga har diskuterats i en annan tråd, där ungdommar och begränsning dsiskuterades. Någor som förstörde den tråden var personer som inte gav utförliga formuleringar och argument, så innan folk börjar skriva hör så tycker jag vi påminner dessa personer att göra ett bättre jobb denna gång ifall de sätter igång.

jag skrev ett ganska långt inlägg i den tråden och fick inte så mkt respons, kanske hadde jag helt fel eller så hadde jag helt rätt och de var omöjligt att argumentera i mot mig så de vart tyst istället? :) detta om de tråden men jag citerar mig sj

gamla tråden
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=27296

De jag vill komma till är att VI MÅSTE LITA PÅ FÖRÄLDRARNA, STÄLLA KRAV PÅ FÖRÄLDRARBA, STRAFFA FÖRÄLDRARNA, grabben/tösen kanske sliter som ett djur och förtjänar ihop en riktig ledracer vid 16 års ålder och sköter sig finfint. Eller så kanske ungj***ln får en 800 i 16 års present och sätter skräck i byn när denna inte alls få den vägledning som behövs från sina föräldrar.

Mamma och pappa kanske aldrig har kört skoter heller, men jag anser att de är dessa som skall ställas till svart när ungen har gjort bort sig när denne inte ännu fyllt 18. De har makten att sätta stopp för allt som heter skoter innan 18 års ålder.



Utbildning e rätt väg..
Om du predator tycker jag är för OT, så raderar vi mitt inlägg..
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Min mening med det hela är att man borde få köra var, när och hur man vill bara man tar konsekvenserna om något går fel. Att köra som man ska, ska vara lagligt, oavsett om man är 10 eller 75.
 

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Syst3m
Säg till om jag missförstår dig.
Men att det är ok, bara man tar konsekvenserna om något går fel håller jag inte med om.
Med tanke på att konsekvenserna drabbar oss alla, i form att nya regler och begränsningar.
Jag tycker att det är rimligt att man ska vara 16år och klara ett test, som det är nu.
 

GST Spyder

Välkänd medlem
12 feb 2009
401
19
18
Rössjö / Örnsköldsvik
med tanke på hur maskinerna idag är dvs motorstarka, snabba och kraftiga så är det självfallet att man någonstans måste ha mognat tillräckligt för att kunna hantera dem innan man får köra dem ute i det fria. Skulle man släppa lös en 12 åring på en 900 kubiks sporthoj ute på vägen tex? Man måste nå en viss mognad och inse att då man är ute och kör en skoter så har man skyldigheter och ett ansvar som följer med. Tyvärr så är det ju så att vissa vuxna aldrig heller tar till sig detta men jag tror att om man har ett regelverk, och att man får vänta till man är 16 och har test etc så är det i alla fall ett sätt att börja försöka få dem att tänka till.Man måste börja i tid med att sätta gränserna.

Att det bara handlar om att ta konsekvenser är i mina ögon ett ganska omoget sätt att se på det... Skall man tänka så i allt så blir det ju lite skrattretande...då kan man göra vad man vill när man vill så länge man inte upptäcks eller det händer något?
I ett större perspektiv så måste alla samhällen ha regler och förordningar för att kunna samverka i någon större utsträckning.

Tyvärr så är det väl så mer och mer i samhället att man undantar sig eget ansvar... Det är alltid någon annans fel, någon annan som skall ta upp efter mig, någon annan som skall fixa det jag ställt till med osv...


Håller fullständigt med trådskaparen i hans åsikter.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Syst3m
Säg till om jag missförstår dig.
Men att det är ok, bara man tar konsekvenserna om något går fel håller jag inte med om.
Med tanke på att konsekvenserna drabbar oss alla, i form att nya regler och begränsningar.
Jag tycker att det är rimligt att man ska vara 16år och klara ett test, som det är nu.
Man slipper ju förbud och regleringar om man sköter sig. De som inte sköter sig får förbud. Svårare är det inte. :) :p

Jag har inga problem med att ungdomar under 16 är ute och åker, bara de sköter sig. Men om de missköter sig, då jäklar, då ska de ha straff!

Frihet under ansvar, de e grejer de. :hello:

Dock bör det vara ett körkort... Som alla ska ha möjlighet till att testa om man klarar, oavsett ålder!
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Så om 14 årige oskar får låna sin mammas 09- Assult för hon tycker han är så mkt bättre än henne på köra och de e ju sista dagen på säsongen, "och han åker ju bara omkring på sjön ändå".
Om ungen krockar med landisen pga gashäng, skotern är oförsäkrad (de var tydligen dan efter sista dagen för säsongen), grabben bryter ryggen.
Ska alla 4 dela på konsekvenserna då?
pappan som ställda av skotern dagen innan?
mamman som släppte iväg oskar?
oskar som körde?
eller polaris?

De e orimligt att folk ska få göra som de vill tills något går fel. De måste du väll förstå?

Min mening med det hela är att man borde få köra var, när och hur man vill bara man tar konsekvenserna om något går fel. Att köra som man ska, ska vara lagligt, oavsett om man är 10 eller 75.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Man slipper ju förbud och regleringar om man sköter sig. De som inte sköter sig får förbud. Svårare är det inte. :) :p

Jag har inga problem med att ungdomar under 16 är ute och åker, bara de sköter sig. Men om de missköter sig, då jäklar, då ska de ha straff!

Frihet under ansvar, de e grejer de. :hello:

Dock bör det vara ett körkort... Som alla ska ha möjlighet till att testa om man klarar, oavsett ålder!
En fråga, du säger att så länge de sköter sig är det okej och om något händer så ska de ta konsekvenserna, visst det låter ju bra. MEN, säg att ditt barn blir överkört och avlider/blir förlamad av en gas glad 14-åring på skoterleden.

Vad ska 14-åringen få för straff? Finns det ens ett nog hårt straff för vad han gjort?

Nä, lite vett och fason tycker jag man borde ha för att få framföra ett motorfordon, vare sig det är skoter, bil eller moped osv. Sen är ju frågan vid vilken ålder man egentligen är mogen, finns ju även äldre som inte kan sköta sig...
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Så om 14 årige oskar får låna sin mammas 09- Assult för hon tycker han är så mkt bättre än henne på köra och de e ju sista dagen på säsongen, "och han åker ju bara omkring på sjön ändå".
Om ungen krockar med landisen pga gashäng, skotern är oförsäkrad (de var tydligen dan efter sista dagen för säsongen), grabben bryter ryggen.
Ska alla 4 dela på konsekvenserna då?
pappan som ställda av skotern dagen innan?
mamman som släppte iväg oskar?
oskar som körde?
eller polaris?

De e orimligt att folk ska få göra som de vill tills något går fel. De måste du väll förstå?
1. Nej.
2. Nej, inte pappan. Inte hans fel, han körde ju inte.
3. Mamman, nej. Hon körde inte heller.
4. Oskar som körde, ja. Det är ju han som orsakade det hela, om man tänker bort gashänget...
5. Gashänget kan man ju ställa Polaris som ansvariga för, om man kommer fram till att inget skulle ha hänt om inte gashänget uppenbarade sig.

Det är orimligt att folk ska hindras att göra någonting de älskar bara på grund av att det är 1 på 1 000 000 som tar skada av det.

Bättre med utbildning och vett än förbud. Förbud leder alltid till att någon bryter det, och det är värre eftersom att denne inte har fått veta någonting om hur det kan gå.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
En fråga, du säger att så länge de sköter sig är det okej och om något händer så ska de ta konsekvenserna, visst det låter ju bra. MEN, säg att ditt barn blir överkört och avlider/blir förlamad av en gas glad 14-åring på skoterleden.

Vad ska 14-åringen få för straff? Finns det ens ett nog hårt straff för vad han gjort?

Nä, lite vett och fason tycker jag man borde ha för att få framföra ett motorfordon, vare sig det är skoter, bil eller moped osv. Sen är ju frågan vid vilken ålder man egentligen är mogen, finns ju även äldre som inte kan sköta sig...
14-åringen ska givetvis få pröjsa en hel del.

Vett och fason är jag också för, men verkligen inte förbud.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Sådana här trådar spårar alltid ur och vi kan alltid sammanfatta röran med: "Det är nog tur att beslutsfattarna är mogna, vuxna och sansade."

Men mitt stående förslag sedan förra tråden är.
Om man nödvändigtvis ska ha fler regler. Inför då en speciell klassning för alla mountains som med sin speciella framkomlighet har en helt annan möjlighet att erbjuda sin förare problem. Därför, den speciella klassningen ska bara innebära en överlevnads- och lavinfarokurs.

Men snälla. Inte fler tramsiga regler.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sådana här trådar spårar alltid ur och vi kan alltid sammanfatta röran med: "Det är nog tur att beslutsfattarna är mogna, vuxna och sansade."

Men mitt stående förslag sedan förra tråden är.
Om man nödvändigtvis ska ha fler regler. Inför då en speciell klassning för alla mountains som med sin speciella framkomlighet har en helt annan möjlighet att erbjuda sin förare problem. Därför, den speciella klassningen ska bara innebära en överlevnads- och lavinfarokurs.

Men snälla. Inte fler tramsiga regler.
Du har rätt dessa trådar spårar allt som oftast ur. Lite trisst.
Men samtidigt som din mountainregel iförs så kan vi ju införa simprov och alkolos på alla 59´or samt krav på flytväst iställe för hjälm så halverar vi ju dödssiffrorna på riktigt ;-)

Sorry för OT, men ja.. Ungdommar är inte största problemet när de gäller dödsfall. men de är störst när de gäller frekvent dålig PR för "skotersamhället"
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Du har rätt dessa trådar spårar allt som oftast ur. Lite trisst.
Men samtidigt som din mountainregel iförs så kan vi ju införa simprov och alkolos på alla 59´or samt krav på flytväst iställe för hjälm så halverar vi ju dödssiffrorna på riktigt ;-)

Sorry för OT, men ja.. Ungdommar är inte största problemet när de gäller dödsfall. men de är störst när de gäller frekvent dålig PR för "skotersamhället"
Inget krav på hjälm :aetsch:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Men samtidigt som din mountainregel iförs så kan vi ju införa simprov och alkolos på alla 59´or samt krav på flytväst iställe för hjälm så halverar vi ju dödssiffrorna på riktigt ;-)
En mycket relevant och bra poäng. Jag kanske inte nog poängterade att jag inte vill ha mer tramsiga regler så alla förslag är i princip jobbiga.
Vad jag vill ha där ute bland mina medtrafikanter är kompetens. Och ska man nödvändigtvis satsa ännu mer på fortbildning så vill jag lära dem att överleva. De ska själva ha möjlighet att bortse från kompetensen samt att inte använda den. Men jag vill ha medtrafikanter med kompetens.

Den svenska skolan har sedan mycket länge sett till att alla människor i Sverige har simkunskap, med ålder och olika fortbildningar har de äldre lärt sig att flytvästen kan vara livsavgörande. I och med att de gamla får handla alkohol och har skaffat körkort torde de också vid något tillfälle nåtts av information att man inte får köra onykter.
Jag anser att de har all den kompetens du nämner men att de helt enkelt valt att bortse från den.

Men jag är kraftigt osäker på hur många här inne som skulle klara sig djupt inne på taigan några nätter i -30. Eller hur många som kan kalkylera risken för att klättra uppför backe A och backe B och sedan välja lämpligast backe efter det.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Snacka om att folk har för lite att bry sig om..
Visst mitt bidrag till denna tråd är inte det bästa men som folk ser på detta ämne så borde ett mognadsprov införas på alla fordon, min mormor hade inte ens fått behålla körkortet då men då är ju trafiken säker och alla blir glada (?)
Eller lättast av allt! Förbjud allt som kan vålla andra skada, förbjud andra människor och gör dig själv skadefri, dvs kollektivt självmord, då skadar ingen annan någon annan osv osv osv

Eller... så tar Föräldrar ansvar, Ungdomar ansvar och även Resten ansvar för sin framfart.
Men visst, FÖRÄLDRAR har stort ansvar gentemot deras Barn/Ungdomar och ska lära dom om riskerna och sätta regler (kanske kallas uppfostran) på skotern.
Så har det då varit för mig. Regler och ansvar och jag är inte ledsen över det idag. Missköts regler tas nyckeln bort!
Men det kommer alltid finnas hjärndöda individer hur mycket föräldrarna har försökt och det kommer mänskligheten inte ifrån, aldrig och det har alltid varit så. Dom stackarna måste vi andra tyvärr få leva med, en hård sanning som också tyvärr förstör för oss andra hur bra vi än sköter oss.
Och visst, som 14/15åring som får en skoter tackar man inte nej om ängen erbjuds som lekplats..
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
972
0
16
31
Arjeplog
Den tanke som slår mig är "frihet under ansvar", vilket torde sammanfatta situationen. Polisen bör synas mer kring tätorterna på skoter också, jag har då iaf aldrig sett dem vara ute, bara hört talas om det. Tyvärr är det väldigt svårt att komma åt de som t ex kör onyktra, då sådan körning i princip alltid sker ute i ödemarken, kring stugor.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Snacka om att folk har för lite att bry sig om..
Visst mitt bidrag till denna tråd är inte det bästa men som folk ser på detta ämne så borde ett mognadsprov införas på alla fordon, min mormor hade inte ens fått behålla körkortet då men då är ju trafiken säker och alla blir glada (?)
Eller lättast av allt! Förbjud allt som kan vålla andra skada, förbjud andra människor och gör dig själv skadefri, dvs kollektivt självmord, då skadar ingen annan någon annan osv osv osv

Eller... så tar Föräldrar ansvar, Ungdomar ansvar och även Resten ansvar för sin framfart.
Men visst, FÖRÄLDRAR har stort ansvar gentemot deras Barn/Ungdomar och ska lära dom om riskerna och sätta regler (kanske kallas uppfostran) på skotern.
Så har det då varit för mig. Regler och ansvar och jag är inte ledsen över det idag. Missköts regler tas nyckeln bort!
Men det kommer alltid finnas hjärndöda individer hur mycket föräldrarna har försökt och det kommer mänskligheten inte ifrån, aldrig och det har alltid varit så. Dom stackarna måste vi andra tyvärr få leva med, en hård sanning som också tyvärr förstör för oss andra hur bra vi än sköter oss.
Och visst, som 14/15åring som får en skoter tackar man inte nej om ängen erbjuds som lekplats..
Håller med dig så mycket det bara går. Har varit samma för mig, missköter man sig blir man av med nyckeln tills man lärt sig vad man gjort fel.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
zLas: krav på hjälm finns väll, därimot är de ju inte lag på de. Ditt inlägg hjälper ingen, de kanske var kul, kanske får mig att framstå som en moraltant men samtidigt framstår du som en av dem som inte bör få köra skoter eftersom du troligtvis inte använder hjälm. (spekulation från min sida, men kom igen, starkt inlägg, bra jobbat, känn dig stolt)

Arjeplogarn: "Vad jag vill ha där ute bland mina medtrafikanter är kompetens. Och ska man nödvändigtvis satsa ännu mer på fortbildning så vill jag lära dem att överleva. De ska själva ha möjlighet att bortse från kompetensen samt att inte använda den. Men jag vill ha medtrafikanter med kompetens."
Helt klart!!
Men de finns oerhört många kompetenta, duktiga skoterförare, de är snabba och skickliga, kan hoppa långt och hårt. Men kompetens och vett är inte samma sak.
Du har bra poäng, och mitt inlägg var kanske att gå över gränsen? njeee

Polaris Snow:
"ett mognadsprov införas på alla fordon, min mormor hade inte ens fått behålla körkortet då" , där var ju ett bra exempel på att det bara är yngre som inte har tillräcklig mognad.. Men du har rätt, många äldre ska verkligen inte ha körkort eller vara i trafiken, och jag är jävligt glad att folk faktist ser till att trafikfarliga äldre fråntas deras körkort.

De där med sjmord ignorerar vi tillsvidare..

Men du har RÄTT när de kommer till föräldraansvaret, de bör ju ha 100% kontroll. I vissa fall har föräldrarna kontroll, låter sitt barn köra vid 11-14 års ålder och barnet inser hur man ska köra och hur man är en god trafikant. Kannon! jag tycker detta är BRA!!

Jag tycker man ska lägga STORT lagligt avsvar på föräldrarna, dvs DRYGA BÖTER när deras barn skenar på skotern. Visst kan man säga, ja men polisen är ju ändå inte ute, polisen tar mig aldrig jag har en så ***** bra dubbad 19mm matta med högkammsmatta. De hjälper inte denna situation.
UPPLYS föräldrarna med att om deras unge inte passar sig så får de betala kostnaden. Jag tror detta kan hjälpa. Detta kan oxå skapa värdens skvaller på byn och grannosämja osv. Men ansvar kan man de ju vara värt... ok, kanske inte.



För er som inte orkar läsa allt babbel jag skrive.
- Föräldraansvar., köper barnet/ynglingen, får barnet/ynglingen en skoter, är föräldern ansvarig. Det går inte att komma ifrån. Det är vildens föräldrar/förmyndare som är det stora misslyckandet.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Syst3m
Ser du på samma sätt gällande bil?
Ja, en sänkt ålder skulle vara passande där också. 16 år är rimligt, dock är det passande med ett förbud mot att få köra bil själv när man är under 16 då det troligen inte är så passande, det är lite värre att köra bil i höga farter på hårt trafikerade vägar mot att köra snöskoter i vildmarken...


Dock vill jag se mycket hårdare regler för att få bilkörtkortet. Det finns så många idioter ute i trafiken. Ett exempel, Tyskland har lägre döda i trafiken per körda kilometer än Sverige, trots att de har Autobahn. Det måste ju betyda en sak, de kan köra bil bättre.

Så sammanfattat, frihet under ansvar, dock höga krav på dig som förare och gör du fel ska du fanimej sitta i klistret.