Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Efter att i flera vintrar ha sett en massa småfjun som kör skoter som dårar, ifrågasätter jag om minderåriga (<18 bast) verkligen är mogna att köra snöskoter.
Det kanske är dags för samma åldersgränser på skoter som för MC?

Så här skriver Vägverket om MC-kort, jag har bytt ut "motorcykel" mot "skoter". Åsså har jag ändrat effektsiffrorna! :D

A1 (lätt skoter) - 16 år
skoter vars motor har en slagvolym av högst 300 kubikcentimeter och en effekt av högst 25 hk.

A (begränsad effekt) - 18 år
skoter som har en effekt av högst 60 hk och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 3 hk/kg.

A (obegränsad effekt) - 21 år
skoter som har högre effekt än 60 hk eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 3 hk/kg.

För samtliga körkort krävs att man har avlagt godkänt kunskapsprov.

Vad tror ni? Gärna konstruktiva kommentarer tack (fast ni behöver inte hålla med förstås). ;)
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tjae, jag vet inte jag, själv har jag inte märkt att de yngre kör värre, känns som att de som kör utan omdöme gör det oavsett ålder.

De yngre förare jag sett härikring tycker jag sköter sig riktigt bra, visst leks det på maskinerna, men de maskiner de kör är ju enligt mig enbart för lek och då är det samma lek oavsett ålder och dessutom med bra omdöme.
(DVS utom störavstånd för folk som kan tänkas bli irriterade och störda och utan att riskera andra "trafikanter" och inte nära vägar osv.)

Måste nog själv säga att sista turen jag var ute på så imponerade de yngre förarna stort på mig, genom att visa väldigt gott omdöme och en otrolig hänsyn till omgivningen. De tänkte efter mer än jag själv gjorde och fick mig faktiskt att tänka efter bara genom att iakta deras körning.

Så den omdömeslösa tokkörningen som "dårarna" har, tror jag inte har med åldern att göra.

Dessutom känns det som om 300cc och 25hk är för lite även för en 16-åring.
en gräns på mellan 500 och 600cc och 60-75hk känns rimligare.

sen fritt efter 18års ålder. OM man nu prompt ska ha en avgränsning för skotrar, vilket jag själv inte tycker är nödvändigt eller gör någon nytta eftersom jag inte tycker det har med åldern att göra.

//Dennis
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Tror inte det är så många som kommer att ta "Lätt skoterkort" för då måste alla 16åringar puttra omkring på en typ Yamaha BR250. Och det är väl inget en 16 åring helst gör frivilligt antar jag? ;) Jag tycker det är bra som det är idag. Sedan är det upp till föräldrarna till 16 åringarna om dom vill släppa iväg dom på sin 150hk maskin.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jo tyvärr gör det ofta det. Se bara hur en hel del 18-åriga pojkar kör bil...


(...helt omdömeslöst)
Och gamla gubbar och kärringar som ljusterar hastigheten med kopplingen...

Du kan ju komma och se mig (15 år) köra skoter då, så får du se att ungdomar kan köra och har omdöme.
 
B

Biosteel

Och gamla gubbar och kärringar som ljusterar hastigheten med kopplingen...

Du kan ju komma och se mig (15 år) köra skoter då, så får du se att ungdomar kan köra och har omdöme.
förövrigt är det många 15 åringar som har "jagkanalltsyndromet" så det vore på sin plats om man gjorde så så får man nog bukt med en hel del okynneskörning oxå.:aetsch:
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
håller med erikberg, omdömet kommer med ålder.
men klokhet/omdömet kommer också med erfarenhet så låt 16åringar få köra och hitta inte på klassindelningar.
buskörning och motoreffekt inte hör ihop, det går lika bra att blåsa genom stan med en 250cc som en 1000cc
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Och gamla gubbar och kärringar som ljusterar hastigheten med kopplingen...

Du kan ju komma och se mig (15 år) köra skoter då, så får du se att ungdomar kan köra och har omdöme.
Så du kör både skoter olagligt och talar högt om det för att sen påstå att du inte är omdömeslös?
 
R

Robin

Tro vad ni vill. :eviltongue:

Omdömet sitter inte i åldern.
Tyvärr så jo det gör det, för vissa utvecklas inte omdömet även i högre ålder.

Tro mig, äldre som gått igenom den åldern vet att omdömet utvecklas med åldern.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Tyvärr så jo det gör det, för vissa utvecklas inte omdömet även i högre ålder.

Tro mig, äldre som gått igenom den åldern vet att omdömet utvecklas med åldern.
Gäller inte alla. Och som sagt ovan så blir man bättre förare av erfarenhet. Så om man kört skoter från tidig ålder kan man senare vid 18 års ålder hantera en kraftfull skoter bättre än om man aldrig kört skoter förut...
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Omdöme kommer med ålder, punkt slut.

Jag är inte direkt gammal jag heller, men om man tänker tillbaks på hur man for fram på vägarna vid 18-19 års ålder så är det fan skrämmande, inte för andras liv, men för ens egen.

Att höja åldersgränsen, samtidigt som de nya förarbevisbestämmelserna träder ikraft skulle stävja mycket tokkörning.

Skoteråkningen är svårkontrollerad och de olika effektkategorierna kan bli svåra.
Men upp till 18 år och en maxeffekt på 70 hästar låter rimligt.
Efter 18 år, fritt fram.
 
R

Robin

Gäller inte alla. Och som sagt ovan så blir man bättre förare av erfarenhet. Så om man kört skoter från tidig ålder kan man senare vid 18 års ålder hantera en kraftfull skoter bättre än om man aldrig kört skoter förut...
Till vilken nytta? Om majoriteten bevisligen inte har omdömet i sitt fulla bruk vid 16års ålder så är ju skadan redan sked.

Tro mig, jag vet hur man själv och kompisarna hur man körde vid 15-16års ålder och hur annorlunda det ser ut nu bara 4-5år senare.

Jag förespråkar 18års ålder på förarbevis för snöskoter/fyrhjuling.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Omdöme kommer med ålder, punkt slut.

Jag är inte direkt gammal jag heller, men om man tänker tillbaks på hur man for fram på vägarna vid 18-19 års ålder så är det fan skrämmande, inte för andras liv, men för ens egen.

Att höja åldersgränsen, samtidigt som de nya förarbevisbestämmelserna träder ikraft skulle stävja mycket tokkörning.

Skoteråkningen är svårkontrollerad och de olika effektkategorierna kan bli svåra.
Men upp till 18 år och en maxeffekt på 70 hästar låter rimligt.
Efter 18 år, fritt fram.
Snällt att dra alla över en kam...

De som tokkör skiter nog fullständigt i om det är lagligt eller inte och kör bara vidare. Så varför drabba de som sköter sig?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Omdöme kommer med ålder, punkt slut.

Jag är inte direkt gammal jag heller, men om man tänker tillbaks på hur man for fram på vägarna vid 18-19 års ålder så är det fan skrämmande, inte för andras liv, men för ens egen.

Att höja åldersgränsen, samtidigt som de nya förarbevisbestämmelserna träder ikraft skulle stävja mycket tokkörning.
Exakt.
Själv skulle jag hellre ha fått smisk än körkort när jag var 18! Körde som en riktig oj-vad-frän-jag-är-pajjas...precis som jag ser många 18-åriga pojkar kör bil idag, eller hur många yngre förmågor kör skoter. :eek:

Omdöme kommer med ålder. Inte för alla, men för de flesta.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Det finns åldergränser av en anledning. Nämligen denna: Ta 100 15-åringar och jämför dem med 100 30-åringar. Det finns undantag i båda grupperna men andelen 30-åringar med bättre omdöme är högre. Därför håller inte "jag är speciell argumentet" När man sätter en åldergräns oavsett vad det gäller är man tvungen att generalisera om man inte vill köra en 2 veckors individuell prövning med varenda 15-åring i Sverige.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Tyvärr så jo det gör det, för vissa utvecklas inte omdömet även i högre ålder.

Tro mig, äldre som gått igenom den åldern vet att omdömet utvecklas med åldern.

Vill hellre påstå att omdömet utvecklas med erfarenhet, erfarenhet får man genom att göra misstag, vilket man hinner göra fler ju äldre man blir.

MEN!!

när det gäller att köra som idioter, så tycker jag det verkar vara lika många idioter i alla åldrar och fordonskategorier....

säkert många "äldre" redan i den här tråden som själv kör omdömeslöst i vissa fall utan att man ser det själv. inkl mig.

Men sen kan man nog inte tala för sig själv i den här frågan, man tycker ju aldrig själv att man är en idiot.

äldre verkar "strunta" i sitt omdöme, om dom nu har något.
Är själv äldre och försöker tänka efter så gott jag kan, och de yngre jag ser sköter sig bra.

hacka inte på de yngre, de sköter sig i regel bra för sin ålder.
Vanligt bland äldre är ju alkoholpåverkad körning.... och betydligt värre enligt mig.