Samhället och ansvar

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Bra resonemang, då borde det vara krypfart ÖVERALLT för då är väl bromssträckan som minst och därmed säkrare för alla?!?!?.

ALLT handlar om att anpassa sig till den övriga trafiken så allt flyter, om jag inte missminner mig så står det på varannan sida typ i körkortsboken (1995)
nej sa aldrig att man ska ha krypfart ÖVERALT eller någonstans, men kör du 100 på en 90 väg så anpassar man sig ju inte heller till resten av trafiken då kör du ist fortare än dom, men nu släpper vi detta och åter till topic?
 
B

Biosteel

Kan förklara för dig.

Kör en kärring i 80 på en 90-väg kommer en kö att bildas.

Normala folk vill iallafall hålla 90 på en 90-väg, så de vill ju om kärringen.

Och tänk dig 20 bilar som trängs som satan för att komma om tårtambulansen; det är risker överallt!

Hade kärringen kört 90, eller bäst av allt, inte kört över huvudtaget, hade de här riskerna som en omkörning innefattar aldrig skapats.


Dessutom är det forskat på att om man hastigheten är lägre är ens hjärna mindre aktiv och får därför längre reaktionstid osv än om man hade kört fort.
ääh gör som politikerna höj skatterna så blir det bättre. (iaf enligt dom själva):hmmmm2:
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Ja, men kör man fortare får man längre bromssträcka. Du menar alltså att dessa två faktorer tar ut varandra eller?
Det är ju inget man kan säga gäller för varje person, men i vissa fall kan det säkerligen vara så.

Men vad gäller bromssträckan kan den påverkas positivt genom andra sätt, sänkt hastighet behöver inte vara den enda lösningen. Bra däck, bra bromsar och ingen alkohol i kroppen förkortar bromssträckan mer än vad fallet skulle vara vid sänkt hastighet.

Dock, jag är ingen professor. :afraid: :hmmmm: :D
 
4

426H

nej sa aldrig att man ska ha krypfart ÖVERALT eller någonstans, men kör du 100 på en 90 väg så anpassar man sig ju inte heller till resten av trafiken då kör du ist fortare än dom
Ehh, dom flesta kör väl 120 på 90-vägar eller? Gränsen för att riskera körkortet går ju vid +30 km/tim, därför kör svensson i 120 på 90-vägar. Folk som kör långsammare utgör bromsklossar och riskabla situationer kan uppstå när svensson vill förbi. Detta är ju ett faktum.
sorry för ot
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Alltså skippa bilsnacket..

Åter till skoter, ni pratar en massa om mognad och att man inte är mogen att köra en riktig "räcer" (som alla sportskotrar är idag) som 16-åring. Det tycker inte jag heller. Jag tycker absolut att det ska införas ett system likt motorcykel korten. Typ att man som 16åring max får köra 550, eller vi kan säga fläktkylt, sen två år senare vid 18 års ålder när man troligen mognat en hel del då får köra fri kubik.

Hur var det, har Norge detta system eller?

Dock kan de ju fuskas och skotern kan skrivas på föräldrarna och ungdomen kan då i princip köra vad den vill, lätt att komma förbi. Men där kommer ju föräldrarnas ansvar in och dom borde ju då ta sitt ansvar. Själv tror jag att de är den bästa metoden mot dålig mognad. Att man måste övningsköra för bilkörkort i två år innan har ju sina anledningar och de är en självklarhet för alla. Någon som ogillar systemet med motorcykel där man har körkorten lätt, mellan och tung?

Finns bra info om motorcykel körkorten här, http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

System: Du behöver inte svara på allt och alla här..
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Nu har inte jag haft ork att läsa hela tråden men det här är iaf vad JAG tycker. Jag är 15år och fyller 16 i mars.

Jag och några av mina jämnåriga kompisar kör skoter och fyrhjuling tillsammans på leder och lite allmän väg. Men vi kör istort sett HELT efter gällande trafikregler och använder hjärnan och kör förståndigt.

Men jag är ändå emot en sänkning av åldersgränsen av den anledning att jag att jag ser en massa andra jämnåriga med mej åka moppe iskolan och det är så man blir rädd för där är det en ren ***** idiot körning! Dom är det sista jag skulle vilja möta på skoter!

Men om nåt skulle hända så är skotrarna å fyrhjulingarna försäkrade iaf!

Men jag säger inte att vi är helt och totalt lagliga men vi kör skoter å fyrhjuling för att det är kul och vi använder hjärnan.

Och vi kör betydligt lugnare än många mycket äldre här nere!

Men folk som inte har ett dug vett och inte använder hjärnan ska inte få framföra nåt snabbare än en gräsklippare tycker iaf jag! Oavsett ålder!

Det är vad jag tycker iaf! :ciao:

Kör lugnt och förståndigt i vinter alla folk!
 

kroken_83

Välkänd medlem
3 dec 2006
130
0
6
Dalarna
tycker att åldergränserna är bra som dom är. Måste vara en gräns .
Vissa är mogna att köra bil ,skoter m,m vid 12 år men större delen blir det inte föräns långt senare, om aldrig :)

Sen snacket om bil körning å om det är säkrare att köra för fort eller för långsamt, Är inte många som kör under gällande hastighestbegränsningar kanske 0.1% som åker på vägarna kör för långsamt.
Då räknar jag inte lastbilar ock personbilar med släp MEN det är fler som kör för fort å gör galna om körningar.

Man kan aldrig komma ifrån att ökad hastighet ökar risken för olycka .

Ps att hålla fartgränserna jämt gör ingen den som säger det ljuger ;)
ds