Som ett försök att svara på frågan "-Saknar skoterkonsumenter kritiskt tänkande?"
Motorfordonstillverkarna är förmodligen de som har lyckats bäst vad gäller att skapa en
känslomässig relation med kunden.
Det är likadant med bilar, många gillar ett särskilt bilmärke och fortsätter att köpa det gång på gång. Även om bilen skulle rappla så är man benägen att "förlåta" och ändå fortsätta köpa det märket.
* Som med BMW. Fina bilar, javisst, men ingalunda felfria eller perfekta. Men ägarna älskar dem. (Jag har 3 st, vet hur det känns. Sitter i BMW-ankdammen och kväker med likasinnade.
)
* Likadant med Mac. Ägarna älskar sin dator. Och sin Ipad. Och sin Iphone. (Jag gillar Mac, vet hur det känns. Snart kommer min Iphone4.
)
Om vi jämför med andra konsumtionsprodukter, säg...vitvaror:
* Nån som har träffat en EletroHelios-entusiast? Som bara köper ElektroHelios vitvaror? Och försvarar ElektroHelios på internetforum, även om de har gjort en diskmaskin som lägger av efter 1 veckas användning? Nej, tänkte väl det.
Alltså: motorfordonstillverkarna har fått oss att köpa mer än bara produkten, vi köper även känslan av produkten.
(Fiktivt exempel, inget större fel på Elektrohelios vad jag vet.)