Saknar skoterkonsumenter kritiskt tänkade?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En viktig del av problemet är också att skotertidningarna är skotertillverkarnas lydiga megafoner!

De flesta texter i tidningarna kunde lika gärna vara hämtade från tillverkarnas reklam.
Avsaknaden av kritiskt granskande konsumentjournalistik är näst intill total.
Av rädsla för minskade reklamintäkter (eller vad?)...vilket är totalt förödande för dessa tidningars trovärdighet.

Jämför med bilbranschen. Säg att den största tillverkaren skulle sälja bilar där 15-20% brände upp kopplingen (jfr variatorrem) i förtid.
Tror ni att biltidningarna skulle vara tysta?
Eller, som tidningen "S*******r, ha en märklig princip att inte rapportera förrän ärendet varit i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)?

Givetvis inte. Biltidningarna (och andra tidningar med) skulle såga den biltillverkaren jäms med fotknölarna. Vilket skotertidningarna inte har kurage att göra.
Resultat: de drabbade bilägarna skulle få sina fordon åtgärdade kostadsfritt. Vilket de flesta drabbade skoterägare inte får.

Ja, så här har det varit så länge jag har köpt skotertidningar (>10 år). Och så är det ofta fortfarande, det är som att läsa reklamblad.

Därför är det mycket glädjande att tidningen Snowmobile nu granskar kvalitetsproblemen som vissa tillverkare tycks dumpa på sina kunder. Applåd! Fortsätt så! :)
Jag har läst skoterbroschyrer och -tidningar sedan jag blev intresserad av snöskotrar, och det var 1977 eller 1978. Håller helt med. Under samma tidsperiod har jag läst bil- och mctidningar och skillnaden är stor (förutom möjligen svenska AMS som också bara är fjant).
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det kanske är glömt nu, men jag minns boggie problemen på phazern, bulkheaden på nytron och inte att förglömma genomgående felkalibrerade stötdämpare! Tror förklaringen till att Yamaha klarar sig bättre på internetforumen beror på att deras största klientel inte hänger på forumen!!
Nu är det ingen märkesdiskussion, men som bekant är japanska produkter genomgående rätt felfria, oavsett om det handlar om elektronik, bilar, mc, båtmotorer, kameror eller snöskotrar. Det är en grundläggande del i deras företagsfilosofi helt enkelt.
Jämför Subaru och Audi, till exempel. Audi har absolut fränare lösningar osv men de orsakar ägarna betydligt högre kostnader, verkstadsbesök mm. De som köper en ny Subaru får kanske inte de allra senaste tekniska finesserna, men de tankar och kör utan problem och i längden är det nog det som vinner kunder.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nu är det ingen märkesdiskussion, men som bekant är japanska produkter genomgående rätt felfria, oavsett om det handlar om elektronik, bilar, mc, båtmotorer, kameror eller snöskotrar. Det är en grundläggande del i deras företagsfilosofi helt enkelt.
Jämför Subaru och Audi, till exempel. Audi har absolut fränare lösningar osv men de orsakar ägarna betydligt högre kostnader, verkstadsbesök mm. De som köper en ny Subaru får kanske inte de allra senaste tekniska finesserna, men de tankar och kör utan problem och i längden är det nog det som vinner kunder.
Snälla sluta och skriv om hur bra Yamaha är... Jag bryr mig inte om du är en märkesfanatiker men likt Livets ord så trycker du ner din predikan i halsen på oss...

Yamaha gör bra, snabba, cool, underhållsfria skotrar som är lätta att skruva i.

Då det är sagt kanske vi kan gå vidare?

Inget illa menat men....
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Nämnde jag ens Yamaha? Jag diskuterar företagsfilosofi - eller snarare, ämnet för tråden är kundfilosofi.

Släpp det där nu, märkesfjanteri höll man på med i tonåren.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Vi är en facktidning, och har till uppgift att granska branschen och stå upp för våra läsare.

Nu är det dock inte så enkelt som det kanske verkar, då tidningens ekonomi måste gå ihop. Vi är den enda tidningen som kör den här linjen, anledningen till det är troligen att ingen av de andra 2 tidningarna har råd....
Eller också har dom en tanke att tjäna ännu mer pengar, genom att ha intäkter från både läsare och annonsörer.
Men jag skulle hellre vända på saken, Hur har dom råd att inte själva bedriva samma journalistik som denna tidning ?

Fast nu ska vi ju egentligen inte diskutera andra tidningars inriktning, men en tidning som tappar läsare lever ju i det läget allt mer på annonsintäkter. Annonser delvis på produkter som man själva ska testa, utvärdera och skriva kritik om, hur behåller man trovärdigheten om läsaren bara får läsa positiva saker om produkterna man testar ?
Kan lätt bli ett litet "Moment 22"-läge, ju mindre trovärdiga artiklar och reportage om testerna, som man levererar, ju mindre läsare = större beroende av annonsörer !

Fram till idag så har ju, som så många andra också skrivit, skotertidningarna skotertester överlag bara fungerat som en lite djupare faktainsamling och recension av tillverkarnas broschyrer, där det inte har skrivits och tagits upp kända eller upplevda problem som skotrarna besitter.

Blir intressant att se utvecklingen på detta. Men jag misstänker nog att dom andra tidningar nu måste haka på, om inte vad händer då ?

Nu är det ingen märkesdiskussion, men som bekant är japanska produkter genomgående rätt felfria, oavsett om det handlar om elektronik, bilar, mc, båtmotorer, kameror eller snöskotrar. Det är en grundläggande del i deras företagsfilosofi helt enkelt.
Hmm, fråga Nissan King Cab- ägarna om detta påstående ! :eyebrows:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Erik, du har rätt i detta, jag håller fullständigt med dig. Jag tog över ägandet 100%i augusti, och sen dess kör vi rakt på, inga undanflykter!

Vi är en facktidning, och har till uppgift att granska branschen och stå upp för våra läsare.

Nu är det dock inte så enkelt som det kanske verkar, då tidningens ekonomi måste gå ihop. Vi är den enda tidningen som kör den här linjen, anledningen till det är troligen att ingen av de andra 2 tidningarna har råd. Om inte läsarna tycker att det är intressant och faktiskt köper tidningen, så går inte ekonomin ihop. Det är lite hönan eller ägget över det hela.

Jag kan bara svara för Snowmobile, och vi har tagit beslutet att vara en tidning för och med läsarna, sen får tiden visa om vi har läsarnas stöd och får ekonomin att gå ihop.

Tillsammans utgör vi en fantastisk kraft, läsare och media tillsammans. Det gör stor skillnad, i försvaret av konsumenträttigheter mot GA och ÅF.

Nordland, respekt för det!
Jag har nu löst helårsprenumeration på Snowmobile.
Satsar ni på seriös journalistik ska ni ha betalt för det. :D
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Håller helt med i det som skrivs här. Man kan ju som sagt spekulera i orsaken till varför vi skoterkonsumenter är så "Lättlurade" !

1. Dom flesta konsumenter verkar mer eller miondre vara "Märkesfanatiker", har man väl valt att köra "sitt" märke, så fortsätter man mer än gärna i "Stallet".
2. Jag tror att dom konsumenter som t.ex. är ute efter Sportmaskiner, är mest nöjd bara den snöskoter man valt, upplevs vara snabbast och ha dom bästa led- och "Handlings"egenskaper.
3. Och dom som kör lössnömaskiner, prioriterar i regel den skoter som upplevs vara lättmanövrerad och gå bäst i lössnön.
4. Då maskinerna i dessa segment, är otroligt komplexa, så¨verkar köparna av dessa maskintyper, generellt sett, inte prioritera kvalitet (Fram tills nu ?).
Istället så lägger man gärna ut pengar på att förfina sin skoter ytterliggare, med masor av olika eftermarknadsgrejor, som t.ex varitorsetuper, mattor, pipor, mm. för att få den förhoppningsvis ska upplevas gå ännu bättre.
Den tillverkare som kanske prioritera kvalitet, verkar få dåligt "Betalt" för sin strategi.

Tillverkarna verkar ha förstått detta, och öser efter egen förmåga ut nya produkter så snabbt man bara hinner. Man verkar helt enkelt inte hinna med att testa fram produkterna, så att dom fungerar när dom kommer ut till konsumenterna. Men detta verkar skoterköparna ha accepterat, fram till i år !

Blir intressant att se hur försäljningen av snöskoterarna i dessa segment ser ut nästa säsong, har vi konsumenter då redan glömt denna säsongs fadäser ?
Eller har vi hängt in vårt gamla märkesställ, längst in i garderoben, och istället bytt märke ?



Håller helt med dig, det kan man se rätt tydligt om man läser problem trådarna om Skidoo och Polaris, vissa personer här på forumet tycker nänä det andra märket har mycket värre problem.
När det istället är så att både Polaris och Skidoo har problem med både sina skotrar och att hantera sina kunder för tillfället

Både Artic och Yamaha har som sagt också haft sin del av kakan och även om dom inte är i fokus just nu så är det inget som säger att dom inte kommer att hamna där i framtiden

Extra tydligt blir det om man läser lite i köprådsforumet, det blir vääääääldigt ofta så att de som skriver där rekommenderar modeller av märket de själv kör

Ett märke och vissa personer sticker ut så det nästan är skrattretande, men det blir helt offtopic
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Jag anser att en tidning som kritiskt bedömer maskinerna ju är BÄTTRE för märkena än det vanliga yaddayadda-reklamtugget. Får maskinen BRA omdöme är det ju riktigt bra reklam i sig!

Det har funnits några undantag, och till dem hör bredbandstesterna genom åren. Där har man tagit egenskaperna på allvar, man skriver om både för- och nackdelar, testerna sker i Sverige, man mäter ljudnivå, manöverbarhet, dragkapacitet, framkomlighet med kälke osv. Så skall ju tester utföras och mycket riktigt är det vissa som faller igenom helt också och vissa som vinner. Verkligheten är hård ibland, eller hur?

Applicera detta på övriga segment. Just det, ingen har gjort det... Alla är ungefär lika bra, fast på olika sätt. Det gäller uppenbarligen att inte stöta sig med någon av tillverkarna/generalagenterna/återförsäljarna. Förutom att det är exakt noll konsumentupplysning är det också rätt tråkigt att läsa. Som en jakttidning. Man vet att nummer 8 i augusti har "Så fäller du medaljbocken", nr 9 har tema "inför älgjakten" och nummer 10 har "Följ med på älgjakt och stortjurarna i Mossvattnet". Så håller det på varje år och det är såååå förutsägbart. Samma reportage med olika årtal på.

Tror ni mig inte så låna några årgångar av skotertidningarna på biblioteket...

Nya klistermärken, 2 hk extra (som inte syns när man mäter), detaljförändringar någonstans och så 140.000 för 230 kg aluminium och en tvåtaktsmotor med rötterna i MZ anno 1964. Inget fel i det, men när den är värd hälften om tre år och 250 mil så skadar det ju inte att tänka till lite och inte acceptera att saker pajar inom 50 mil.
 

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
32
Åre
Nya klistermärken, 2 hk extra (som inte syns när man mäter), detaljförändringar någonstans och så 140.000 för 230 kg aluminium och en tvåtaktsmotor med rötterna i MZ anno 1964. Inget fel i det, men när den är värd hälften om tre år och 250 mil så skadar det ju inte att tänka till lite och inte acceptera att saker pajar inom 50 mil.
En aning skarvat men jag håller med dig väldigt mycket!!

En till jättebra tråd för det lilla fröet som förhoppningsvis kommer bli till en stor Solros i framtiden :)
 
Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Inte en dag för tidigt att ta upp detta, att ni alla som köper nytt står/stått ut förstår jag inte. Iofs fattar man ju att en åf helst inte vill stå och betala alla remmar osv osv som går sönder utan att skotertillverkaren erkänner problemen och står för kostnaderna. Men dom borde ju inse snart att dom tappar kunder, om dom nu gör de ?

Har senast idag fått bevisat hur snål och ointresserad en åf kan vara. Farsan köpte år 2000 en alldeles ny 5900, vart inlämnad 5 gånger under första säsongen pga att likriktare brann upp samt att den gick dåligt och sällan höll tomgången. Enligt dom var de inget något fel så dom bestyckades om den varje gång men den vart inge bättre tyckte vi.
Dum som farsan var gav han upp till slut då han ville ha en skoter och åka på så den fick vara som den var utan att stå på sig, nu 300 faktiskt ärliga mil senare så gick en gasvajer av och i samma stund som vi hade den inne och inte konstaterat fel så såg vi att en cylinder + kolv var skuren. Byte cylinder, kolv, ringar, gasvajer osv osv och lämnade den sedan till en annan åf i närheten som skulle bestycka den riktigt. Var och hämtade den idag och skoter går bättre än någonsin, kan stå på tomgång hur länge som helst utan att stanna osv. Dom kikade även på skurna cylinder + kolv och konstaterade att den gått väldigt länge med defekter förmodligen sen den var ny, samt att den andra åf hade felbestyckat den väldigt mycket tom kastat om förgasarna utan att flytta över munstyckerna.

Kunde då inte första åf gjort ett så enkelt komptest och sett detta fel tidigare eller ville dom inte riskera att behöva kosta på den massa ? Har vart in och visat dom cylinder + kolv och dom kunde inte förstå hur de gått till, och enligt dom kunde de iaf inte varit sen den var ny.

Nu kanske det halkade iväg från topic en aning men man blir bra less :nod:
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Som ett försök att svara på frågan "-Saknar skoterkonsumenter kritiskt tänkande?"

Motorfordonstillverkarna är förmodligen de som har lyckats bäst vad gäller att skapa en känslomässig relation med kunden.
Det är likadant med bilar, många gillar ett särskilt bilmärke och fortsätter att köpa det gång på gång. Även om bilen skulle rappla så är man benägen att "förlåta" och ändå fortsätta köpa det märket.

* Som med BMW. Fina bilar, javisst, men ingalunda felfria eller perfekta. Men ägarna älskar dem. (Jag har 3 st, vet hur det känns. Sitter i BMW-ankdammen och kväker med likasinnade. :) )
* Likadant med Mac. Ägarna älskar sin dator. Och sin Ipad. Och sin Iphone. (Jag gillar Mac, vet hur det känns. Snart kommer min Iphone4. :) )


Om vi jämför med andra konsumtionsprodukter, säg...vitvaror:

* Nån som har träffat en EletroHelios-entusiast? Som bara köper ElektroHelios vitvaror? Och försvarar ElektroHelios på internetforum, även om de har gjort en diskmaskin som lägger av efter 1 veckas användning? Nej, tänkte väl det. ;)

Alltså: motorfordonstillverkarna har fått oss att köpa mer än bara produkten, vi köper även känslan av produkten.

(Fiktivt exempel, inget större fel på Elektrohelios vad jag vet.)
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Som ett försök att svara på frågan "-Saknar skoterkonsumenter kritiskt tänkande?"
Håller med dig om det.
Sen är det inte sällan den känslan startar("/följer med") av släktingar och vänner.
Samma saken med relationen till en spec. ÅF.

* Nån som har träffat en EletroHelios-entusiast? Som bara köper ElektroHelios vitvaror? Och försvarar ElektroHelios på internetforum, även om de har gjort en diskmaskin som lägger av efter 1 veckas användning? Nej, tänkte väl det. ;)
Inte direkt EH kanske. Men Miele däremot ;)
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Som ett försök att svara på frågan "-Saknar skoterkonsumenter kritiskt tänkande?"

Motorfordonstillverkarna är förmodligen de som har lyckats bäst vad gäller att skapa en känslomässig relation med kunden.
Det är likadant med bilar, många gillar ett särskilt bilmärke och fortsätter att köpa det gång på gång. Även om bilen skulle rappla så är man benägen att "förlåta" och ändå fortsätta köpa det märket.

* Som med BMW. Fina bilar, javisst, men ingalunda felfria eller perfekta. Men ägarna älskar dem. (Jag har 3 st, vet hur det känns. Sitter i BMW-ankdammen och kväker med likasinnade. :) )
* Likadant med Mac. Ägarna älskar sin dator. Och sin Ipad. Och sin Iphone. (Jag gillar Mac, vet hur det känns. Snart kommer min Iphone4. :) )


Om vi jämför med andra konsumtionsprodukter, säg...vitvaror:

* Nån som har träffat en EletroHelios-entusiast? Som bara köper ElektroHelios vitvaror? Och försvarar ElektroHelios på internetforum, även om de har gjort en diskmaskin som lägger av efter 1 veckas användning? Nej, tänkte väl det. ;)

Alltså: motorfordonstillverkarna har fått oss att köpa mer än bara produkten, vi köper även känslan av produkten.

(Fiktivt exempel, inget större fel på Elektrohelios vad jag vet.)
Beror nog mycket på vilket bilmärke och bilmodell som avses.
BMW, Audi, Mercedes, Volvo (dom större modellerna), etc. är nog varumärken som kunder gärna har svårt att gå ifrån.
Men "Billigare" märken och framförallt dom typiska småbilarna hos t.ex. Ford, Skoda, Renault, osv. har nog mer "Lösa förhållanden" till sina kunder.
Men det beror även mycket på hur ÅF uppträder, den ÅF som upplevs ärlig och hjälpsam och ställer upp för sina kunder, får nog många av sina kunder att skämmas om dom skulle gå till en konkurrent. Och när kunderna gör detta, så får man väl säga att man som ÅF har lyckats bra.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det viktiga är att kunderna i de fallen faktiskt värderar fakta innan inköp - och definitivt kräver sin rätt vid ev fel efter inköp. En viktig del är tex att tillverkaren är tvungen att garantera avgasreningens funktion i minst 8.000 mil - dvs alla former av utsläppspåverkande motorstörningar inom den tiden täcks av garantin. Vad har det inneburit då? Jo, att driftsäkerheten ökat enormt och att teknologi som inte klarar att leverera under lång tid och varierande miljöer helt enkelt fasas ut - till kundens nytta. Här fungerar konkurrensen och den fria marknaden.

När det gäller snöskotrar verkar det som om konkurrensen snarare är ytterst begränsad, eftersom folk fortsätter att köpa produkter som inte fungerar som tänkt eller som har andra besvärande felkonstruktioner - år efter år dessutom. Det är ju märkligt, tycker ni inte?

Jag tror att det bästa som kunde hända var att avgaskrav införs, och krav på att dessa uppfylls under, säg 1000 mil - då hade vi helt sluppit se skurna motorer i alla fall.

Vidare vagnskadegaranti som i sin tur kräver ett annat helhetsgrepp när det gäller chassikonstruktion. Utvecklingen måste gå framåt.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Eftersom skotertidningarna genom historien inte har granskat fabrikanterna nåt vidare, har det ju varit näst intill omöjligt för skoterköparna att få tag i saklig, opartisk information om de olika märkena.

Boka en konsumtionspryl för 150 papp på våren, ingen provkörning, den kommer nästa vinter...huga.