Saknar skoterkonsumenter kritiskt tänkade?

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
I olika trådar framkommer att nya skotrar är behäftade med konstruktionsfel som konsumenten själv får åtgärda. Och man gör det utan att klaga, bara man har rätt märke. Tusentals kronor för nya remmar, nya lager, ombyggnationer med mera innan man får det att fungera.

Skotertidningarna har fram tills i år enbart fokuserat på hur häftiga nästa års modeller är/kommer att bli och det är ganska tunna provkörningsrapporter som är så förutsägbara att man nästan kan dra dem ordagrant innan man läst artikeln i fråga.

Jag kan inte dra mig till minnes något annat område där det är på det viset. Efterfrågar vi skoterkonsumenter verkligen inte kvalitet? Anser inte vi att konsumentköplagen skall gälla snöskotrar? Ger vi tillverkarna fribrev att släppa ut ej färdigutvecklade produkter på marknaden och vi får ta smällen?

Tänk er motsvarande scenario på MC- eller bilmarknaden. Det blir enorma återkallelser och folk som köpt produkterna kräver åtgärd, återköp eller kompensation fullt ut. Men inte på snöskotermarknaden. Är det för att många enbart ser den som en "leksak" och inte ett fordon? Eller tror man att allt ändå går sönder så det inte spelar någon roll?

Jag har inga svar utan spekulerar bara. Vad tror ni att detta beror på?
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
En MC räknas väl också som leksak, ser egentligen ingen skillnad mellan skoter och MC.

Skillnaden är att i skotervärlden så utför konsumenterna R&D åt tillverkarna. Dessutom betalar kosumenten gärna ur egen plånbok för en massa småpryttlar för att man öht skall kunna köra med maskinen.

Sedan tillråga på allt så går samma person sedan till samma ÅF året efter för att köpa samma modell av maskin bara för att den heter "X2 Stealth" och har mattlackad huv, köper i princip samma pryttlar som förra året då tillverkaren inte har orkat fixa en lösning eller ens erkänt att maskinen har problem.

Osv. Osv. Osv...

Varför gör endel så... Jadu, de kan de nog inte ens själva svara på...

Det som då är intressant i frågan, görs det på samma sätt med MC? (vet ej då jag ej äger MC)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Ja, eller skulle Motorbåts folket acceptera samma skit som vi skoteråkare får ta?

Dom åker ju också "ospårat" i sin terräng.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Tyckte det kändes lite tungt med 18 000:- i driftkostnad för säsongen hittills innan helgen. Efter att ha förstört variatorn och en rem i lördags skar den söta powerteken på uppfarten. Japp, vi är mentalt handikappade!
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Håller med Hjulboggierules om att de såkallade skotertesterna som man kan läsa i div skoter tidingar är ganska meningslösa då de oftast är en omskrivning av infon man får från tillverkarnas hemsidor angående årets modeller ! detta gör att jag typ aldrig köper en skotertidning !! dom består ju mest av reklam !! inte mycket till fakta ! Undantag finns väl men dom är få !

Men det kanske blir ändning på detta nu efter artiklarna om felride och polaris klena chassin ? Dom artiklarna är väldigt bra tycker jag !
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Håller helt med i det som skrivs här. Man kan ju som sagt spekulera i orsaken till varför vi skoterkonsumenter är så "Lättlurade" !

1. Dom flesta konsumenter verkar mer eller miondre vara "Märkesfanatiker", har man väl valt att köra "sitt" märke, så fortsätter man mer än gärna i "Stallet".
2. Jag tror att dom konsumenter som t.ex. är ute efter Sportmaskiner, är mest nöjd bara den snöskoter man valt, upplevs vara snabbast och ha dom bästa led- och "Handlings"egenskaper.
3. Och dom som kör lössnömaskiner, prioriterar i regel den skoter som upplevs vara lättmanövrerad och gå bäst i lössnön.
4. Då maskinerna i dessa segment, är otroligt komplexa, så¨verkar köparna av dessa maskintyper, generellt sett, inte prioritera kvalitet (Fram tills nu ?).
Istället så lägger man gärna ut pengar på att förfina sin skoter ytterliggare, med masor av olika eftermarknadsgrejor, som t.ex varitorsetuper, mattor, pipor, mm. för att få den förhoppningsvis ska upplevas gå ännu bättre.
Den tillverkare som kanske prioritera kvalitet, verkar få dåligt "Betalt" för sin strategi.

Tillverkarna verkar ha förstått detta, och öser efter egen förmåga ut nya produkter så snabbt man bara hinner. Man verkar helt enkelt inte hinna med att testa fram produkterna, så att dom fungerar när dom kommer ut till konsumenterna. Men detta verkar skoterköparna ha accepterat, fram till i år !

Blir intressant att se hur försäljningen av snöskoterarna i dessa segment ser ut nästa säsong, har vi konsumenter då redan glömt denna säsongs fadäser ?
Eller har vi hängt in vårt gamla märkesställ, längst in i garderoben, och istället bytt märke ?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
En stor, STOOOR applåd för Snowmobile! :D:D:D:D:D

Äntligen en tidning som törs stå upp för konsumenterna/läsarna och skriva om de problem som en del tillverkare säljer till sina kunder!

Var stolta, Snowmobiles redaktion! Fortsätt så här, för även om det kostar en del reklampengar från tillverkarna, så tjänar ni långsiktigt på att er trovärdighet stärks.
 

JasGas

Aktiv medlem
9 jan 2010
76
0
6
Arvidsjaur
Nä gör som i egypten ställ er på ert lokala torg och kräv bättre kvalla på skotrarna:bigsmile:
Förstår inte att det inte finns fler terrorister i sverige för om jag skulle ha köpt en ny skoter för en massa tusenlappar och sen lägga ut en förmögenhet på tillbehör och remmar bara för att skiten ska gå så tror jag att jag skulle kunna bli liiiite sur.
 

backlun_d

Välkänd medlem
21 mar 2008
610
0
16
Luleå
Det som då är intressant i frågan, görs det på samma sätt med MC? (vet ej då jag ej äger MC)
Min erfarenhet är att mc marknaden är mer som bil marknaden, tillverkarna tar mer ansvar. Har aldrig sätt att en mc som fått stora sprickor i fotpinnar eller kedjor som går av stup i kvarten.
MC motorn håller väll bättre men det kan ju bero på att nästan varje hojj är 4taktare...
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Ta toyota som bilexempel, de fick ta in och kontrollera miljontals bilar då det skulle vara problem på gas och broms på vissa modeller.
Det kostade dem Stora belopp och det visade sig inte finnas något fel om jag minns rätt. Hos andra verkar det räcka med att ett fåtal har problem så ska ALLT testas.
I skotervärlden så, "Det är faktiskt bara 15-20% av våra kunder på Freeridemaskinerna som har problem" -Geir Kristensen BRP

För mig är 20% en alldeles för hög siffra att vara nöjd med...
 

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Har under en massa år kört sporthoj och kan bara konstatera att det inte finns i närheten så mycket problem med hojarna..
Skulle nog inte gå att sälja sånt här skräp i den branchen...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, Yamaha har väl haft sin beskärda del av kakan också, men det kanske är så att deras erfarenhet av MC-försäljning (och att de är japanska) gör att de hellre provar ut produkterna lite extra innan de säljs? Men de är ingalunda felfria, även om de i sammanhanget tycks vara betydligt bättre i alla fall.
 

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Det kanske är glömt nu, men jag minns boggie problemen på phazern, bulkheaden på nytron och inte att förglömma genomgående felkalibrerade stötdämpare! Tror förklaringen till att Yamaha klarar sig bättre på internetforumen beror på att deras största klientel inte hänger på forumen!!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
En viktig del av problemet är också att skotertidningarna är skotertillverkarnas lydiga megafoner!

De flesta texter i tidningarna kunde lika gärna vara hämtade från tillverkarnas reklam.
Avsaknaden av kritiskt granskande konsumentjournalistik är näst intill total.
Av rädsla för minskade reklamintäkter (eller vad?)...vilket är totalt förödande för dessa tidningars trovärdighet.

Jämför med bilbranschen. Säg att den största tillverkaren skulle sälja bilar där 15-20% brände upp kopplingen (jfr variatorrem) i förtid.
Tror ni att biltidningarna skulle vara tysta?
Eller, som tidningen "S*******r, ha en märklig princip att inte rapportera förrän ärendet varit i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)?

Givetvis inte. Biltidningarna (och andra tidningar med) skulle såga den biltillverkaren jäms med fotknölarna. Vilket skotertidningarna inte har kurage att göra.
Resultat: de drabbade bilägarna skulle få sina fordon åtgärdade kostadsfritt. Vilket de flesta drabbade skoterägare inte får.

Ja, så här har det varit så länge jag har köpt skotertidningar (>10 år). Och så är det ofta fortfarande, det är som att läsa reklamblad.

Därför är det mycket glädjande att tidningen Snowmobile nu granskar kvalitetsproblemen som vissa tillverkare tycks dumpa på sina kunder. Applåd! Fortsätt så! :)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag tycker inte man kan jämföra en variatorrem med en koppling.. En variatorrem kan jämföras bättre med ett par nya sommardäck

Dålig framvagnsinställning = däckslitage.

Får du ersättning av samtliga biltillverkare om din nya bil tar ett uppsättning däck på en sommar?

Kanske det men det känns inte lika säkert som en koppling
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det handlar inte om vilken del på en bil som man jämför med. Det handlar om att biljournalister aldrig skulle låta sig hotas med indragna annonspengar.
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Erik, du har rätt i detta, jag håller fullständigt med dig. Jag tog över ägandet 100%i augusti, och sen dess kör vi rakt på, inga undanflykter!

Vi är en facktidning, och har till uppgift att granska branschen och stå upp för våra läsare.

Nu är det dock inte så enkelt som det kanske verkar, då tidningens ekonomi måste gå ihop. Vi är den enda tidningen som kör den här linjen, anledningen till det är troligen att ingen av de andra 2 tidningarna har råd. Om inte läsarna tycker att det är intressant och faktiskt köper tidningen, så går inte ekonomin ihop. Det är lite hönan eller ägget över det hela.

Jag kan bara svara för Snowmobile, och vi har tagit beslutet att vara en tidning för och med läsarna, sen får tiden visa om vi har läsarnas stöd och får ekonomin att gå ihop.

Tillsammans utgör vi en fantastisk kraft, läsare och media tillsammans. Det gör stor skillnad, i försvaret av konsumenträttigheter mot GA och ÅF.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Jag tycker inte man kan jämföra en variatorrem med en koppling.. En variatorrem kan jämföras bättre med ett par nya sommardäck

Dålig framvagnsinställning = däckslitage.

Får du ersättning av samtliga biltillverkare om din nya bil tar ett uppsättning däck på en sommar?

Kanske det men det känns inte lika säkert som en koppling
Kan hålla med i resonemanget men om vi liknar det med remslitaget så blir det ju ungefär som att en helt ny bil skulle förbruka en uppsättning däck på säg 100 mil, och när du upplyser bilmärket/ÅF om detta så säger de att det inte finns något dokumenterat problem eller någon lösning. Även om det är en förslitningsvara känns den förbrukningstakten helt orimlig...
Liknande hjulvagnsinställning erbjuder ju nu BRP variatorkalibrering som jag förstår det så det är ju ett steg i rätt riktning även om felet lär va djupare än så...